Mesecni indeksi cena proizvodjaca industrijskih proizvoda


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2019

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Odeljenje statistike cena
 

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, Beograd


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
17/09/2018
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
21/2/2019
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
20/2/2019

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda (PPI) izračunava se:

  •  za domaće tržište ( Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda za domaće tržište)
  •  za izvoz ( Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda za izvoz)
  •  ukupno za domaće i strano tržište ( Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda ukupno)

Cilj ovog istraživanja jeste da se na osnovu prikupljenih cena i odgovarajućih pondera izračunaju indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda na domaćem i inostranom tržištu. Ovako izračunati indeksi predsavljaju pokazatelje dinamike cena proizvođača industrijskih proizvoda.

03.2. Klasifikacije

NACE Rev. 2

03.3. Obuhvat sektora

Sektori od B do D i oblast E36

03.4. Statistički koncepti i definicije

Prodajna cene proizvođača industrijskih proizvoda za domaće tržište je cena po kojoj proizvođač prodaje svoje proizvode kupcima na domaćem tržištu u velikim količinama franko utovareno u vagon (kamion) u mestu proizvođača, odnosno to je cena po kojoj proizvođač vrši obračun sa drugim proizvođačima ili prometnom sferom u slučaju zajedničkog poslovanja. U ovu cenu ulazi regres, ako ga prodavac ostvaruje, a odbija se trgovački rabat i popust (kasa skonto i sl.) koje prodavac odobrava kupcu. Proadajna cena proizvođača industrijski proizvoda za izvoz  je cena robe isporučene na domaćoj granici koja uključuje troškove transporta, troškove osiguranja, kao i sve ostale troškove nastale do granice (FOB cena) koji utiču na jediničnu cenu proizvoda. U cenu ne ulazi porez na dodatu vrednost, kao ni popusti koje prodavac  eventualno odobrava kupcu.

Prodajna cena proizvođača industrijskih proizvoda, prema napred navedenim definicijama, predstavlja stvarnu, a ne prosečnu cenu jednog proizvoda. Nije dozvoljeno da se računa prosečna cena za izveštajni period, bez obzira na to da li se kupcima prodavao proizvod istog kvaliteta po raznim cenama ili su uslovi prodaje menjani. Prema tome, prodajna cena proizvođača industrijskih proizvoda predstavlja stvarni iznos novca koji proizvođač dobija od kupca, za jedinicu mere tačno određenog kvaliteta (tipa) proizvoda, realizovanog na domaćem ili inostranom tržištu.

03.5. Statistička jedinica


Jedinice statističkog posmatranja su preduzeće i njegovi proizvodi. Izveštajna jedinica je preduzeće.

03.6. Statistička populacija

Cene proizvođača industrijskih proizvoda prate se za preko 2400 proizvoda, svrstanih u sektore B, C, D i E, za 29 oblasti, iz oko 600 industrijskih proizvođača na teritoriji Republike Srbije.

03.7. Referentno područje

Republički zavod za statistiku od 1999.godine ne raspolaže pojedinim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju.

03.8. Vremenska pokrivenost

Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda na domaćem tržištu računaju se od 1966. godine.

Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda za izvoz računaju se od 2008. godine.

03.9. Bazni period

Bazni period je 2015. godina.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Indeksi.


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Mesec.


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Nacionalni pravni akti:

– Zakon o zvaničnoj statistici

– Odluka o Programu zvanične statistike

– Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu

* Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/

 

 

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

RZS je jedina institucija u zemlji koja izračunava PPI.

Podaci PPI-a dostupni su korisnicima na internet stranici RZS-a.

Podaci PPI-a se šalju Eurostatu putem eDAMIS-a. 


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

Poverljivost podataka je regulisana:

– Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49.

(www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf)

– Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku

(www.stat.gov.rs/media/2294/pravilnik-o-zastiti-podataka.doc

– Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku

(www.stat.gov.rs/media/2296/uputstvo-o-merama-zastite.doc)

 

 

 

07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

U cilju zaštite privatnosti individualnih podataka i poslovnih interesa izveštajnih jedinica, objavljuju se samo agregirani podaci (posmatračke jedinice nisu prepoznatljive ni direktno niti indirektno). Zbog toga se koristi prilagođeni sadržaj tabela i primjenjuju se određena pravila za zaštitu podataka, kao što je prag minimalnog broja jedinica (Zakon o zvaničnoj statistici (Službeni glasnik RS, br. 104/09).

 


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja

Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu (http://www.stat.gov.rs/calendar/). 

 
Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova.
Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru.

 

08.2. Pristup kalendaru publikovanja

Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a:

 

 

08.3. Pristup korisnika
Podaci dobijeni statističkim istraživanjima objavljuju se na internet prezentaciji (www.stat.gov.rs),
statističkim saopštenjima i publikacijama (http://www.stat.gov.rs/publikacije/).
 
Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno svim korisnicima pod jednakim uslovima, i bilo kakav privilegovan pristup od strane spoljnih korisnika, pre njihovog objavljivanja, nije moguć.

 


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Mesečno.


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Indeksi cena proizvođača industrijskih proizvoda za domaće tržište i indeks cena proizvođača industrijskih proizvoda za izvoz objavljuju se istog dana na internet stranici RZS-a, u 12:00 (po lokalnom vremenu), na srpskom i engleskom jeziku. Indeks cena proizvođača industrijskih proizvoda ukupno objavljuje se dva dana kasnije u isto vreme.

10.2. Publikacije

RZS kompleksne publikacije:

  • Mesečni statistički bilten.
  • Statistički kalendar Srbije.
  • Statistički godišnjak Republike Srbije.
10.3. On-lajn baza podataka

Podaci PPI-a objavljuju se na internet stranici RZS-a : http://www.stat.gov.rs/publikacije

 

 

10.4. Pristup mikropodacima

Pristup anonimiziranim mikropodacima obezbeđuje se naučno istraživačkim organizacijama na osnovu podnetog zahteva.

Zahtev se može podneti na imejl-adresu stat@stat.gov.rs ili putem pošte na adresu Milana Rakića 5, 11000 Beograd. 
Više informacija može se naći na sledećem linku: http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/korisnicka-podrska/micropodaci

 

10.5. Ostalo

Podaci se šalju mesečno Eurostatu preko eDAMIS-a.

10.6. Dokumentacija o metodologiji


Detaljna metodološka objašnjenja dostupna su na internet stranici RZS-a :

http://www.stat.gov.rs/istrazivanja/methodology-and-documents/

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Nije primenljivo.


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta

Ne postoji konkretna provera kvaliteta. 

11.2. Procena kvaliteta

Nije primenljivo.


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Podaci PPI-a se koriste na sledeći način:

  • ekonomski indikatori važni za formulisanje fiskalne i monetarne strategije (Narodna banka, ministarstva i drugi predstavnici vlasti),
  • deflatori vremenskih serija, naročito za potrebe nacionalnih računa i industrije,
  • sredstvo za usklađivanje cena pri sklapanju različitih kupoprodajnih ugovora.
12.2. Zadovoljstvo korisnika

Nema podataka.

12.3. Kompletnost

PPI pokrivaju sektore od B do D i oblast E36 prema NACE Rev. 2.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Proizvodi za praćenje cena biraju se iz svake industrijske oblasti, sa najvećom realizacijom na domaćem i inostranom tržištu, čije cene mogu reprezentovati opšte kretanje cena u industriji po oblastima i po nameni proizvoda. Pri kreiranju liste, odabrani proizvodi treba da reprezentuju proizvode koji nisu uključeni u listu.

13.2. Uzoračka greška

Uzoračka greška ne može se izračunati zato što je metodologija statistike cena zasnovana na principu reprezentativnosti. Pre svega izabrana preduzeća biraju proizvode sa najvećom proizvodnjom i realizacijom. 

13.3. Neuzoračka greška

Procenat odziva je 70%. Velika i reprezentativna preduzeća kontaktiraju se telefonom  kako bi imali podatke na vreme. Prilikom  privremenog izostanka izabranog proizvoda, preduzeće procenjuje cenu ili dostavlja poslednju cenu koju je imao. U slučaju da industrijsko preduzeće neće više da proizvodi proizvod onog kvaliteta za koji daje cene ili ako je proizvod "nekurentna roba", treba da se odabere kvalitet za proizvod koji se najviše prodaje i koji će se proizvoditi duže vreme u većim količinama. Za novoizabrani kvalitet jednog proizvoda daje se istovremeno cena za prethodni i tekući mesec, tako da se u izveštaj uvek unese cena za isti kvalitet jednog proizvoda. Preduzeće je obavezno da svaku promenu kvaliteta obrazloži. 


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Izveštajni period za koji se dostavljaju cene obuhvata period od 16. prethodnog do 15. tekućeg u mesecu. Industrijsko preduzeće popunjava obrazac između 15. i 16. svakog meseca upisujući cene proizvoda koje važe za taj period i dostavlja ga RZS-u najkasnije do 28. u istom mesecu.

PPI za domaće tržište i za izvoz objavljuje se svakog 5. u mesecu za prethodni mesec  u saopštenju sa oznakom CN 20 i CN 21, a ukupan PPI svakog 7. u mesecu  sa oznakom CN22 i  objavljuju se na internet stranici  Republičkog zavoda za statistiku (www.stat.gov.rs). Izuzetak je samo mesec januar, kada se zbog promene bazne godine podaci objavljuju 23. i 25. februara. Objavljeni podaci su konačni i ne mogu se menjati. 

14.2. Poštovanje rokova

Saopštenja PPI-a se objavljuju svakog meseca prema kalendaru publikovanja.


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

PPI se izračunava na nivou cele zemlje i kao takav je reprezentativan i uporediv sa indikatorima drugih zemalja.

15.2. Vremenska uporedivost

Na raspolaganju su uporedive vremenske serije

  • PPI za domaće tržište od januara 2005. godine.
  • PPI za izvoz od januara 2008. godine.
  • Ukupan PPI od januara 2008. godine.
15.3. Koherentnost - između oblasti

Ne postoji drugi statistički podatak za poređenje.

15.4. Koherentnost - interna

PPI za domaće tržište i PPI za izvoz su konzistentni i koherentni sa ukupnim PPI.  Ukupan PPI izračunat je iz podataka PPI za domaće tržište i za izvoz.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nema informacija.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. 
 
Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
 
– opšta pravila revizija objavljenih podataka, 
– oblike informisanja korisnika u vezi sa mogućim uzrocima revizija, 
– kategorizaciju revizija i
– dokumentaciju koja pokriva sve aspekte revizija.
 
Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku:

 

17.2. Revizija podataka - praksa

Promene u metodologiji se objavljuju unapred ili u vreme diseminacije podataka.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Izbor proizvoda:

Pošto se metodologija statistike cena zasniva na principu reprezentativnosti, cene proizvođača industrijskih proizvoda prate se u određenom broju proizvođačkih preduzeća, koja su ujedno i izveštajne jedinice. Prvenstveno se biraju preduzeća sa najvećom proizvodnjom i realizacijom odabranih proizvoda.

Proizvodi za praćenje cena biraju se iz svake industrijske oblasti. Proizvodi u okviru oblasti razvrstani su u određeni broj grana, grupa i podgrupa za koje treba da se obezbede pouzdani podaci o kretanju cena. Prilikom sastavljanja liste vodi se računa o tome da proizvodi koji se biraju treba da reprezentuju kretanje cena i onih proizvoda koji nisu uključeni u listu. Zato je bitan sastav svake grane, odnosno grupe i podgrupe proizvoda. U listu se uključuju proizvodi koji imaju najveći udeo u ukupnoj realizaciji proizvodnje. Broj reprezentanata u okviru pojedinih grupa i podgrupa zavisi od homogenosti grupa. Homogenije grupe, po pravilu, zahtevaju manji broj reprezentanata od manje homogenih grupa, jer su varijacije u kretanju cena kod homogenijih grupa manje. Za svaki izabrani proizvod daje se što je moguće potpunija specifikacija, što treba da obezbedi uporedivost cena proizvoda istog kvaliteta. Proizvodi čija se proizvodnja i promet smanjuju ili prestaju zamenjuju se drugim proizvodima iz iste grupe koji se najviše proizvode, odnosno prodaju.

Lista proizvoda za praćenje cena se analizira i, po potrebi, ažurira svake godine. Obimnije izmene, odnosno revizija liste proizvoda sprovodi se svake pete godine, kada se menjaju i ponderi.

Ponderi:

Ponderisanje indeksnih brojeva ima za svrhu da svaki proizvod bude zastupljen prema značaju koji ima u ukupnom prometu, kako bi se obezbedila reprezentativnost grupnog indeksa kao sintetičkog pokazatelja varijacija složenih pojava. Ponderi za obračun grupnih indeksa cena proizvođača industrijskih proizvoda računaju se na osnovu podataka redovnih statističkih istraživanja. Prvo se izračunaju ponderi svih oblasti, a zatim ponderi za svaki proizvod unutar oblasti. Ponderi oblasti u stvari predstavljaju učešće svake industrijske oblasti u ukupnoj realizaciji, a izračunavaju se na osnovu podataka o ukupnoj realizaciji iz godišnjeg strukturnog istraživanja o poslovanju privrednih društva (SBS). Za cene proizvođača industrijskih proizvoda na domaćem tržištu, ponderi oblasti se izračunavaju tako što se vrednost izvoza svake oblasti odbije od odgovarajuće vrednosti realizacije iz godišnjeg strukturnog poslovnog istraživanja. Kod cena proizvođača industrijskih proizvoda na inostranom tržištu za pondere oblasti uzimaju se odgovarajuće vrednosti godišnjeg izvoza tih oblasti. Ponderi sektora i podsektora dobijaju se sabiranjem vrednosti pondera odgovarajućih industrijskih oblasti.

Ponderi za proizvode u okviru svake oblasti izračunavaju se na osnovu podataka Godišnjeg izveštaja industrije o realizaciji proizvodnje na domaćem tržištu (IND-21) i podataka statistike spoljne trgovine o godišnjoj vrednosti izvoza po KD za proizvode koji se izvoze. Obuhvatnost realizacije u okviru pojedinih oblasti je potpuna, bez obzira na broj izabranih proizvoda u okviru oblasti. Vrednost realizacije neobuhvaćenih proizvoda dodavana je vrednosti realizacije izabranih proizvoda, tako da zbir vrednosti izabranih proizvoda u okviru oblasti predstavlja stvarnu realizaciju te oblasti. Na taj način ponderacioni sistem potpuno udovoljava načelima reprezentativnosti.

Ponderi se menjaju (računaju) svake pete godine, što je u okvirima raspona predviđenih međunarodnim preporukama i praksom drugih zemalja. Aktuelni ponderi se primenjuju od 2017. godine a izračunati su na bazi podataka za 2015. godinu

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Mesečno.

18.3. Prikupljanje podataka

Podatke o prodajnim cenama proizvođača industrijskih proizvoda dostavljaju industrijska preduzeća, na obrascu C-41 za domaće tržište i obrascu C-41I za inostrano tržište. Izveštajni period za koji se dostavljaju cene obuhvata period od 16. prethodnog do 15. tekućeg u mesecu. Industrijsko preduzeće popunjava obrazac između 15. i 16. svakog meseca, upisujući cene proizvoda koje važe za taj period i dostavlja ga RZS-u  najkasnije do 28. u istom mesecu.

U slučaju da u izveštajnom periodu nije bilo prodaje, industrijsko preduzeće upisuje cenu po kojoj bi prodaja bila izvršena da se kupac pojavio. Prema tome, u obrazac C-41 treba svakog meseca upisati cenu za odabrani proizvod, pod uslovom da ga industrijsko preduzeće i dalje proizvodi. Ako u izveštajnom periodu nije bilo prodaje na inostranom tržištu, industrijsko preduzeće treba da dostavi obrazac C-41I uz napomenu da nije bilo izvoza u tom mesecu.

Prikupljanje ppodataka se obavlja preko upitnika putem pošte ( šalje se svakog meseca). Prikupljanje podataka preko interneta ( veb upitnici) planirano je u najskorijoj budućnosti.

18.4. Validacija podataka

Odeljenje za statistiku cena vrši proveru, kontrolu i unos podataka. U slučaju značajnih odstupanja cena u odnosu na prethodni mesec vrši proveru kod izveštajnih jedinica putem telefona ili e-mejla.

18.5. Kompilacija podataka

Po prijemu izveštaja (rok za dostavu je 28. u mesecu) obavljaju se detaljna kontrola i unos dospelih podataka o cenama. Zatim se izračunavaju indeksi cena na svim nivoima agregiranja. Posle analize dobijenih pokazatelja vrši se izrada konačnih rezultata za taj mesec. Korekcija cena se vrši u slučaju promena kvaliteta, ukoliko je to neophodno.

Indeksi cena računaju se za pojedine proizvode (individualni indeksi), za grupe (grupni indeksi) i za sve proizvode koji ulaze u indeksnu listu (ukupan indeks). Cene proizvoda se koriste za izračunavanje individualnih indeksa, dok se izračunavanje agregiranih (tj. grupnih) indeksa izvodi ponderisanjem individualnih indeksa. Kao baza u našem istraživanju koristi se prosečna cena proizvoda za prethodnu godinu. 

 

Izračunavanje agregiranih (tj. grupnih) indeksa izvodi se ponderisanjem individualnih indeksa po pravilima Lesperove formule, koja u našoj statistici cena služi za izračunavanje indeksa cena proizvođača industrijskih proizvoda:

gde je:

Pn       = cena proizvoda u tekućem mesecu,

P0       = cena proizvoda u baznom periodu,

W0      = vrednost prodatih količina u baznom periodu.

18.6. Prilagođavanje podataka

Cene dostavljene u drugim valutama pretvaraju se u nacionalnu valutu koristeći kurs na referentni datum (15. u mesecu).

Nema sezonskog prilagođavanja.


19. NapomeneVrh