Godišnji podaci i energetski bilansi


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2022

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

SDMX Download

  
01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku Republike Srbije (Zavod)

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Grupa za statistiku energetike

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Sanja Radonjić

01.4. Funkcija kontakt osobe

Rukovodilac Grupe za statistiku energetike

01.5. Adresa kontakt osobe

ulica Milana Rakića 5, Beograd

01.6. Imejl kontakt osobe

sanja.radonjic@stat.gov.rs

01.7. Broj telefona kontakt osobe

011 2411 852

01.8. Broj faksa kontakt osobe

011 2411 852


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
29/02/2024
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
1/3/2024
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
1/3/2024

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Godišnji podaci energetske statistike se odnose na količine električne energije, toplotne energije, uglja, visoko-pećnog gasa, nafte i derivata nafte, prirodnog gasa, obnovljivih izvora energije. Bilansima se obuhvata celokupan energetski sektor od snabdevanja, preko transformacije do finalne potrošnje po sektorima i tipu goriva. Takođe, obuhvaćeni su i godišnji podaci o zalihama,  uvozu i izvozu po različitim energentima. Republički zavod za statistiku  je počeo da uspostavlja statistiku Godišnjih energetskih bilansa u 2005. godini. Svi podaci su predstavljeni u formi energetskog bilansa. Za svaki energent dati su podaci u prirodnoj jedinici mere i u TJ.

03.2. Klasifikacije

 - Nacionalna Klasifikacija delatnosti – KD (2010) zasnovana na klasifikaciji Evrostat-a, NACE Rev.2.

-  Primenjuju se definicije energije/energenata i tokova energije koje su sadržane u Uredbi EU br.1099/2008 i svim njenim amandmanima.

03.3. Obuhvat sektora

Podaci statistike energetike pokrivaju sektore privrede koji su uključeni u proizvodnju (energetski sektor 05, 06,19, 35 Klasifikacije delatnosti NACE Rev.2), trgovinu i potrošnju energije i energenata; sektor industrije - bez oblasti koje su navedene da pripadaju energetskom sektoru, građevinarstvo, sobraćaj, domaćinstva, poljoprivreda i ostale - komercijalne i javne službe).

03.4. Statistički koncepti i definicije

Definicije, koncepti i metodologija su usaglašeni sa preporukama Evrostata sadržanim u  Uredbi EU br.1099/2008 i njenim amandmanima. Definicije iz Aneksa A i Aneksa B Uredbe (EU) br.1099/2008 i njenih amandmana u potpunosti su primenjene. Odnosi između proizvoda i tokova energetskih bilansa slede standardne principe bilansa energenata. Bilansi su izrađenini po principima Evrostatovog novog koncepta strukture bilansa, koja je objavljena krajem januara 2019. godine.

03.5. Statistička jedinica

Izveštajne jedinice za godišnje energetske bilanse su preduzeća (javna preduzeća, akcionarska društva, privredna društva i preduzetnici). Jedinice posmatranja su preduzeća kao i jedinice vrste delatnosti industrijskih i neindustrijskih preduzeća koja imaju proizvodnju energije / energenata, zatim i oni koji se bave eksploatacijom, prenosom, transportom, distribucijom, trgovinom energije/energenata.

03.6. Statistička populacija

Energetski sektor (proizvođači, snabdevači, trgovci, transport i disribucija energenata ) ima potpun obuhvat; svi koji proizvode energiju/energente i distribuiraju je, uključeni su. Sektor potrošnje se prati na osnovu reprezentativnog uzorka. Trgovci imaju obuhvat od oko 85 do 100%, zavisno od tipa energenta. Industrijska preduzeća, od  kojih prikupljamo podatke  učestvuju sa 85% u dodatoj vrednosti industrije. Građevinska preduzeća su u obuhvatu  od 95%, dok su  preduzeća za transport obuhvaćena sa 90% , a poljoprivredne zadruge 100%. 

03.7. Referentno područje

Republika Srbija

Od 1999. Republički zavod za statistiku ne odgovara za određene podatke za Autonomnu pokrajnu Kosovo i Metohiju, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno)

03.8. Vremenska pokrivenost

Republički zavod za statistiku je počeo da uspostavlja statistiku Godišnjih energetskih bilansa u 2005. godini. Vremenska serija je raspoloživa od 2008. (Od 2005. godine Zavod je, sukcesivno, počeo da sastavlja energetske bilanse i da ih dostavlja Evrostatu. Od 2005. podaci su raspoloživi za električnu, toplotnu energiju i ugalj i visoko-pećni gas; od 2007. podaci su raspoloživi za naftu, derivate i prirodni gas; od 2009. godine za ogrevno drvo, geotermalnu energiju; od 2013. za drvni pelet, briket, drveni ugalj, biogas, za obnovljivi i neobnovljivi industrijski otpad. U 2021. godini namešane su prve količine biodizela sa fosilnim dizelom, i namenjene su izvozu. Bilans za 2021. godinu sadrži podatke za čist i namešani biodizel. U bazi podaka energetski bilansi su raspoloživi od 2010. godine.

03.9. Bazni period

Nije primenljivo.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Za električnu energiju - GWh, toplotnu energiju - TJ, prirodni gas- 000 Stm3 (standardni svedeni m3), za ostale  energente jedinica mere je tona. Podaci o količinama  konvertuju se u energetske jedinice, odnosno u TJ kako bi se omogućilo poređenja različitih tipova goriva. Jedinice su definisane u Aneksu B Uredbe (EU) Br. 1099/2008 energetske statistike i njenim amandmanima.


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Godišnji energetski bilansi se odnose na kalendarsku godinu (Januar – Decembar), izrađuju se u tekućoj za prethodnu godinu.


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Nacionalni pravni akti:

– Zakon o zvaničnoj statistici

– Odluka o Programu zvanične statistike

– Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu

* Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/

 

Pravna osnova Evropske unije:

- Ureba Komisije Evropske unije 1099/2008 i svi njeni Amandmani (poslednji 2022/132)

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Podaci Republičkog zavoda za statistiku dostupni su na veb-sajtu. Podaci se dostavljaju Evrostatu u roku koji određuje Evrostat, i u potrebnoj formi, putem eDAMIS aplikacije. U istoj formi podatke dobijaju i Ujedinjene nacije i Ministarstvo rudarstva i energetike, koje ih prosleđuje Međunarodnoj Agenciji za energiju. 

http://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/oblasti/energetika


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

Poverljivost podataka je regulisana:

– Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49.

(www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf)

– Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku

 www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/ deo Pravilnici i uputstva

– Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku

www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/ deo Pravilnici u uputstva

 

 

 

07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Podaci se objavljuju na agregiranom nivou.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja
Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu (http://www.stat.gov.rs/calendar/). 
 
Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova.
Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru.

 

08.2. Pristup kalendaru publikovanja
Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a:
 
 
 
 

 

08.3. Pristup korisnika
Podaci dobijeni statističkim istraživanjima objavljuju se na internet prezentaciji (www.stat.gov.rs),
statističkim i publikacijama (http://www.stat.gov.rs/publikacije/).
 
Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno svim korisnicima pod jednakim uslovima, i bilo kakav privilegovan pristup od strane spoljnih korisnika, pre njihovog objavljivanja, nije moguć.

 


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Podaci se objavljuju u godišnjoj periodici, u tekućoj za prethodnu godinu.


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Za statistiku energetike saopštenja se ne izrađuju.

10.2. Publikacije

Rezultati se objavljuju na veb-sajtu Republičkog zavoda za statistiku u formi energetskih bilansa, kao prethodni i kao konačni godišnji podaci. Konačni godišnji podaci se objavljuju u formi biltena. Podaci su raspoloživi i u bazi podataka.

Neki od podataka iz domena energetske statistike su takođe prikazani u drugim publikacijama koje izrađuje Republički zavod za statistiku (Statistički Godišnjak, Statistički kalendar).

http://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/oblasti/energetika

10.3. On-lajn baza podataka

Podaci su raspoloživi na veb-sajtu u PDF formatu od 2008. godine, kao i u okviru baze podataka od 2010. godine.

http://data.stat.gov.rs/?caller=04&languageCode=sr-Cyrl

http://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/oblasti/energetika

 

10.4. Pristup mikropodacima
Pristup anonimiziranim mikropodacima obezbeđuje se naučno istraživačkim organizacijama na osnovu podnetog zahteva.
Zahtev se može podneti na imejl-adresu stat@stat.gov.rs ili putem pošte na adresu Milana Rakića 5, 11000 Beograd. 
Više informacija može se naći na sledećem linku: http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/korisnicka-podrska/micropodaci

 

10.5. Ostalo

Godišnji podaci, u formi popunjenih međunarodnih godišnjih upitnika dostavljaju se Evrostatu,  putem EDAMIS aplikacije i Ujedinjenim nacijama (UN).

Takođe, popunjeni međunarodni godišnji upitnici dostavljaju se Ministarstvu rudarstva i energetike koje ih prosleđuje Međunarodnoj agenciji za energiju (MAE).

Neki od podataka o energiji i energentima objavljuju se u kompleksnim publikacijama kao što su Statistički Godišnjak i Statistički kalendar.

 

10.6. Dokumentacija o metodologiji

Za izradu Godišnjih energetskih bilansa koristi se metodologija Evrostata (Uredba EU br. 1099/2008 i njeni amandmani). Koncept, definisanje i grupisanje energenata i vidova energije, kao i statistička terminologija potpuno je u skladu sa međunarodnim preporukama za energetsku statistiku datim u Uredbi EU br.1099/2008 i njenim amandmanima, kao i u dokumentu Energy balance guide. Podaci energetske statistike koji se dostavljaju Evrostatu su koherentni i sa preporukama datim u dokumentu International Recommendations for Energy Statistics usvojenom od United Nations Statistics Commission.

 

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

U skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici, oslanjajući se na misiju i viziju zvanične statistike (Program razvoja zvanične statistike 2016 – 2020), uzimajući u obzir ostale strategijske dokumente, posebno „Politiku kvaliteta“ i pozivajući se na Kodeks prakse evropske statistike i  fundamentalne principe zvanične statistike, preuzete su komponente kvaliteta definisane od strane Evropske komisije:

  • Relevantnost
  • Tačnost
  • Pravovremenost i poštovanje kalendara objavljivanja
  • Dostupnost i razumljivost
  • Uporedivost i
  • Koherentnost

11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta
Sistem upravljanja kvalitetom Republičkog zavoda za statistiku oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice - CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality Management - TQM) koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS).
 
Više informacija može se naći u dokumentima dostupnim na sledećem linku: 

 

11.2. Procena kvaliteta

Podaci za Godišnje energetske bilanse se obezbeđuju sprovođenjem istraživanja. Nivo tačnosti podataka je visok. Zahtevi za podacima o energentima i tokovima formulisani su u skladu preporukama Uredbe EU br.1099/2008 i njenim amandmanima. Na taj način se obezbeđuje da podaci Godišnjih energetskih bilansa budu međunarodno uporedivi. Provera godišnjih podataka sprovodi se na više načina, jedan od načina provere podataka je i konzistentnost vremenskih serija, kontrola stepena efikasnosti (%). Ako postoji sumnja u kvalitet podataka, kontaktiraju se izveštajne jedinice kako bi se obezbedila neophodna razjašnjenja ili korekcije. 


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Godišnji energetski bilansi se izrađuju  i objavljuju u cilju obezbeđivanja harmonizovanih, kvalitetnih, pouzdanih i relevantnih podataka o snabdevanju (prizvodnji, transformaciji, uvozu, izvozu, zalihama), utrošku  (za transformaciju, sopstvenu potrošnju), gubicima, finalnoj potrošnji energije i energenata. Podaci se prikupljaju za:

- nacionalne institucije, administraciju, preduzeća, profesionalna udruženja i građane

- definisanje, implementaciju, praćenje i ocenu energetske politike

- Evrostat, Međunarodnu agenciju za energiju (MAE) i Ujedinjene nacije (UN)

- za potrebe ostalih korisnika.

12.2. Zadovoljstvo korisnika
Na svake dve godine, putem veb-ankete, sprovodi se Istraživanje o zadovoljstvu korisnika.
Rezultati istraživanja dostupni su na veb-sajtu RZS-a: http://www.stat.gov.rs/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom/ .

 

12.3. Kompletnost

Godišnji energetski bilansi su raspoloživi  na veb-sajtu, u formi dokumenta Bilten i tabelama u PDF formatu. Podaci su raspoloživi od 2008. godine. U bazi podataka podaci su raspoloživi od 2010. godine.

http://data.stat.gov.rs/?caller=04&languageCode=sr-Cyrl

http://www.stat.gov.rs/sr-Latn/oblasti/energetika

 

   

 


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Podaci o energiji se prikupljaju i dostavljaju (objavljuju) na osnovu standardizovane i međunarodno dogovorene metodologije (Evrostat-OECD /MAE-UN). Kompanije su po zakonu obavezne da dostavljaju podatke Republičkog zavoda za statistiku. Procenat odgovora energetskih subjekata za godišnje podatke je 100% i s obzirom na to, tačnost osnovnih podataka je dobra. Obuhvat u okviru energetskog sektora je poptpun tj. obuhvaćeni su svi koji proizvode, trguju, snabdevaju, prenose i distribuiraju energiju /energente.

Trgovci imaju obuhvat od oko 85 do 100%, zavisno od tipa energenta. Industrijska preduzeća, od  kojih prikupljamo podatke  učestvuju sa 85% u dodatoj vrednosti industrije. Građevinska preduzeća su u obuhvatu  od 95%,  dok su  preduzeća za transport obuhvaćena sa 90% , a poljoprivredne zadruge 100%.  

 

13.2. Uzoračka greška

Ne primenjuje se.

13.3. Neuzoračka greška

Obuhvat u okviru energetskog sektora je potpun tj. obuhvaćeni su svi koji proizvode energiju /energente i  distributeri. Sistem odsecanja se koristi kod: trgovaca koji imaju obuhvat od oko 85 do 100%, zavisno od tipa energenta; industrijskih preduzeća, koja  učestvuju sa 85% u dodatoj vrednosti industrije; građevinskih preduzeća koja obuhvataju  95% građevinske aktivnosti, dok su  preduzeća za transport obuhvaćena sa 90% , a poljoprivredne zadruge 100%.

Ukoliko izveštajne jedinice ne odgovore na sva pitanja iz upitnika, kontaktiraju se telefonom kako bi se obezbedile nedostajuće informacije. Takođe, ukoliko se ustanovi bilo kakva nelogičnost u podacima, kontaktiraju se izveštajne jedinice telefonom ili mejl-om. Podaci se kontrolišu na nivou izveštajne jedinice, a zatim i na sumarnom nivou.

Ukoliko se ustanovi greška podaci se koriguju na nivou izveštajne jedinice, a zatim se radi ponovo sumiranje u cilju sastavljanja energetskog bilansa posmatranog energenta. Takođe, u saradnji sa IT ekspertima, uspostavili smo programska rešenja za izračunavanje određenih podataka.

 


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Izveštajne jedinice dostavljaju podatke  Republičkom zavodu za statistiku do 19. marta, tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji podaci se objavljuju kao prethodni podaci, i to:

- 26. septembra: bilans električne, toplotne energije, bilans uglja, visoko-pećnog gasa, bilans geotermalne, drvnih goriva, biogasa, industrijskog otpada;

- 03. oktobra: kao prethodni podaci objavljuju se bilansi nafte i derivata, prirodnog gasa.

Popunjeni godišnji upitnici se dostavljaju Evrostatu i Međunarodnoj agenciji za energiju 10 meseci po isteku referentne godine, kao što je predviđeno Uredbom (EU) br 1099/2008 o statistici energije (31.10.) i njenim amandmanima.

-Konačni podaci se objavljuju nakon završenih provera sa Eurostatom i Međunarodnom agencijom za energiju. Rok za konačne rezultate je predviđen Kalendarom publikacija, pretposlednjeg radnog dana u februaru, i to t+2 (t je referentna godina).

 

14.2. Poštovanje rokova

Prethodni podaci se objavljuju u skladu sa rokom koji je dat u Uredbi o Planu zvanične statistike. Konačni podaci se objavljuju u skladu sa rokovima objavljenim u Uredbi o Planu zvanične statistike i Kalendaru publikovanja.

http://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/calendar/


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Godišnji energetski bilansi se rade na nivou Republike Srbije, ukupno.

15.2. Vremenska uporedivost

Vremenska serija je raspoloživa od 2008. (Od 2005. godine RZS je, sukcesivno, počeo da sastavlja energetske bilanse i da ih dostavlja Evrostatu. Od 2005. podaci su raspoloživi za električnu, toplotnu energiju i ugalj i visoko-pećni gas; od 2007. podaci su raspoloživi za naftu, derivate i prirodni gas; od 2009. godine za ogrevno drvo, geotermalnu energiju; od 2013. za drvni pelet, briket, drveni ugalj, biogas, za obnovljivi i neobnovljivi industrijski otpad. U 2021. godini prve količine biodizela namešane su sa fosilnim dizelom i namenjene su izvozu. Obzirom na to, bilans za 2021. godinu sadrži bilans čistog i namešanog biodizela. U bazi podataka energetski bilansi su raspoloživi od 2010. godine.

 

15.3. Koherentnost - između oblasti

Ne primenjuje se.

15.4. Koherentnost - interna

Detaljno se proverava nivo konzistentnosti, koherentnosti u punoj saradnji sa izveštajnim jedinicama. Provere uključuju konzistentnost vremenskih serija, otkrivanje uzroka odstupanja, efikasnosti procesa energetske transformacije i primene drugih sistema kontrole.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nije primenljivo.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. 
 
Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
 
– opšta pravila revizija objavljenih podataka, 
– oblike informisanja korisnika u vezi sa mogućim uzrocima revizija, 
– kategorizaciju revizija i
– dokumentaciju koja pokriva sve aspekte revizija.
 
Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku:

 

17.2. Revizija podataka - praksa

Nakon publikovanja prethodnih podataka, ukoliko je potrebno, vrši se njihova izmena u cilju tačnog prikazivanja konačnih rezultata. Po dostavljanju Pet združenih godišnjih upitnika (Five joint Annual Energy Questionnaires)  Evrostatu i Međunarodnoj agenciji za energiju, sprovodi se  proces validacije od strane obe institucije. Nakon završenog procesa validacije, moguće su korekcije prethodnih podataka. Ukoliko se uoče greške na podacima za ranije godine, ili se one ustanove tokom procesa validacije, korekcije se sprovode na podacima u bazi podataka Zavoda.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Izveštajne jedinice su javna preduzeća, akcionarska društva, privredna društva i preduzetnici iz oblasti proizvodnje, trgovine, transporta i distribucije, kao i jedinice vrste delatnosti industrijskih i neindustrijskih preduzeća koja proizvode energiju/energente. U okviru energetskog sektora obuhvat je poptpun tj. obuhvaćeni su svi koji proizvode energiju /energente i distributeri. Trgovci imaju obuhvat od oko 85 do 100%, zavisno od tipa energenta. Industrijska preduzeća, od  kojih prikupljamo podatke  učestvuju sa 85% u dodatoj vrednosti industrije. Građevinska preduzeća su u obuhvatu  od 95%, dok su  preduzeća za transport obuhvaćena sa 90% , a poljoprivredne zadruge 100%. Energetski bilans uključuje sve proizvođače primarne energije, i sve one koji proizvode energiju/energente transformacijom. Analogno tome, pun je i obuhvat potrošnje energetskog sektora.

U redovna godišnja istraživanja uključeni su proizvođači hidroelektrične energije, solarne električne energije, energije vetra, kogeneracijska postrojenja (TE-TO), termoelektrane, energane, toplane, vađenje nafte i gasa, rafinerije, petrohemija, proizvođači visokopećnog gasa, rudnici uglja, prerada uglja, fabrike maziva, proizvođači obnovljivih izvora energije (proizvođači drvnih goriva, geotermalne energije, proizvođači biogasa). Podaci o uvozu/izvozu uzimaju se od Odeljenja spoljne trgovine u Republičkom zavodu za statistiku (podaci sa Carine), osim za električnu energiju (podaci se obezbeđuju od „Elektromreže Srbije“, a deo na niskom naponu se preuzima iz baze Ministarstva rudarstva i energetike), za sirovu naftu  od NIS-a i za prirodni gas od JP "Transportgas Srbija“).

Podaci o zalihama na početku i na kraju godine obezbeđuju se od proizvođača, distributera, trgovaca i industrijskih preduzeća.

Gubici zavise od tipa energenta i dobijaju se od prenosa, distribucije ili transporta.

Podaci o finalnoj neenergetskoj potrošnji dobijaju se od industrijskih preduzeća kroz posebno istraživanje.

Podaci o finalnoj potrošnji energije u energetske svrhe dobijaju se na bazi posebnih upitnika koji se dostavljaju proizvođačima energije, distributerima, trgovcima energijom i industrijskim preduzećima. Takođe, za dobijanje finalne potrošnje energije koriste se i podaci ostalih stručnih službi Republičkog Zavoda za statistiku i to od: Odeljenja saobraćaja, Odeljenja Poljoprivrede, Grupe za statistiku Građevinarstva. Podatak o ukupnoj finalnoj potrošnji biomase preuzima se od Ministarstva rudarstva i energetike. Ukoliko izveštajne jedinice ne odgovore na sva pitanja iz upitnika ili ukoliko se ustanovi bilo kakva nelogičnost u podacima, izveštajne jedinice se kontaktiraju telefonom ili mejl-om kako bi se obezbedile nedostajuće informacije ili razjašnjenja.

Podaci se kontrolišu na nivou izveštajne jedinice, a zatim i na sumarnom nivou. Ukoliko se ustanovi greška podaci se koriguju na nivou izveštajne jedinice, a zatim se radi ponovo sumiranje u cilju sastavljanja energetskog bilansa posmatranog energenta.

Takođe, u saradnji sa IT ekspertima, uspostavljena je automatizacija (programska rešenja) za izračunavanje određenih podataka.

Upitnici kojima se prikupljaju podaci nalaze se na veb-sajtu Republičkog zavoda za statistiku.

http://www.stat.gov.rs/sr-latn/istrazivanja/methodology-and-documents/?a=04&s=0

 

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Periodika prikupljanja podataka je godišnja, u tekućoj godini  prikupljaju se podaci za prethodnu godinu.

18.3. Prikupljanje podataka

Podaci se prikupljaju upitnicima u papirnoj formi, samo se istraživanje u oblasti industrije sprovodi i putem veb-upitnika.  Upitnici se dostavljaju izveštajnim jedinicama krajem februara, tekuće za prethodnu godinu. Takođe, upitnici se nalaze na veb-sajtu, osim upitnika za naftu i derivate zbog stalnog usklađivanja sa izveštajnim jedinicama. Izveštajne jedinice popunjene upitnike mogu da dostave poštom i mejlom.  Telefonski kontakti se uspostavljaju u cilju povećanja broja odgovora kao i razjašnjenja podataka.

U cilju sastavljanja energetskih bilansa bilo je neophodno za svaki energent kreirati set posebnih upitnika, namenjenih za proizvođače, distributere, snabdevače, trgovce. Osnovni princip prilikom sastavljanja upitnika je postići energetski bilans i ravnotežu za svaki energent koji izveštajna jedinica prikazuje. Na taj način postiže se ukupan bilans za svaki energent, sumiranjem energetskog bilansa izveštajnih jedinica za posmatrani energent.

18.4. Validacija podataka

Na godišnjim podacima se sprovodi nekoliko nivoa provere ispravnosti, među kojima su provera konzistentnosti vremenskih serija, otkrivanje uzroka odstupanja, računanje efikasnosti procesa energetske transformacije, kontrola jedinice mere. Ukoliko postoje bilo kakve sumnje u kvalitet podataka, kontaktiraju se izveštajne jedinice kako bi se obezbedila neophodna razjašnjenja ili korekcije.

Prilikom usklađivanja energetskog bilansa prva korekcija se vrši na nivou izvještajnih jedinica. Nakon svih prilagođavanja vrši se ponovno agregiranje podataka kako bi se dobio energetski bilans za posmatrani energent. Uspostavili smo sistem za kontrolu podataka. U saradnji sa IT stručnjacima implementirali smo programe elektronske obrade podataka.

18.5. Kompilacija podataka

Izveštajne jedinice dostavljaju podatke u  odgovarajućim jedinicama mere, zavisno od energenta (t, TJ, Stm3, GWh) kao i podatke o kaloričnim vrednostima, u skladu sa definicijama datim u Uredbi (EU) br. 1099/2008 i njenim amandmanima. Svi podaci koji su dati u prirodnoj jedinici mere, preračunavaju se na TJ. Na taj način je moguće da se sastavi Ukupan energetski bilans Republike Srbije, koji sačinjavaju svi energenti.

Osnovni princip prilikom sastavljanja upitnika je postići energetski bilans i ravnotežu za svaki energent koji izveštajna jedinica prikazuje. Na taj način ukupan bilans za svaki energent se postiže sumiranjem energetskog bilansa svih izveštajnih jedinica za konkretno posmatrani energent.

 

18.6. Prilagođavanje podataka

Ne primenjuje se.


19. NapomeneVrh