Istraživanje i razvoj (IR)MetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2018 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Sektor društvenih statistika Odsek za statistiku prosvete, nauke i kulture | |
01.3. Ime i prezime kontakt osobe | |
Sunčica Stefanović Šestić
| |
01.4. Funkcija kontakt osobe | |
Šef Odseka | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Srbija 11050 Beograd Milana Rakića br. 5 | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
01.7. Broj telefona kontakt osobe | |
+381 11 2410414 +381 62 8827522 | |
01.8. Broj faksa kontakt osobe | |
- |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
28/06/2019 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
2/7/2019 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
2/7/2019 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Podaci se prikupljaju na osnovu istraživanja: "Godišnji izveštaj o istraživanju i razvoju" koje se sprovodi na osnovu Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/2009) i prema međunarodnoj legislativi: Odluka br. 1608/2003 / EC i Uredba br. 995/2012. Podaci o istraživanju i razvoju prikupljeni su redovnim godišnjim istraživanjem od 1965. godine. Od 2007. primenjena metodologija je usklađena sa međunarodnom – Priručnikom Fraskati. Istraživanjem su obuhvaćene: sve istraživačke i razvojne organizacije, bez obzira da li je to njihova glavna aktivnost ili ne. Osnovni izvor podataka predstavlja računovodstvena evidencija troškova i investicija realizovanih u istraživanju i razvoju. Godišnji izveštaj o istraživanju i eksperimentalnom razvoju obezbeđuje podatke o sredstvima (prihodi, rashodi i investicije) prema vrsti istraživanja, izvorima finansiranja i nameni, kao i sredstva o ljudskom potencijalu - istraživačima. Svi podaci su dostupni prema vrsti istraživačkih organizacija, prema naučnim oblastima, vrsti istraživanja, vrsti radnog odnosa i dužini trajanja radnog vremena zaposlenih, nivou određenih grupa delatnosti (KD 2010 = NACE 2) i prema teritorijalnom principu (do nivoa NSTJ2).
| |
03.2. Klasifikacije | |
Koriste se standardne klasifikacije:
| |
03.3. Obuhvat sektora | |
Istraživanje obuhvata sve sektore: poslovni sektor, sektor države, sektor visokog obrazovanja, privatni - neprofitni sektor i sektor inostranstva. Prikupljanje podataka o istraživačkim i razvojnim aktivnostima državnih instituta i institucija tercijarnog obrazovanja je na osnovu potpunog obuhvata (svi fakulteti/akademije, bez obzira na vlasnički status, svi instituti, bilo da su naučno-istraživački ili razvojni). Prikupljanje podataka o istraživačkim aktivnostima poslovnih subjekata i neprofitnih organizacija/udruženja je sprovedeno na osnovu informacija iz završnih računa.
| |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Statistička jedinica može imati sopstvena sredstva u okviru organizacije ili sredstva iz spoljnih izvora (intramural I extramural expenditures). Definicija: Sredstva koja su uložena u istraživanje i razvoj grupisanasu u dve glavne kategorije: jedna predstavlja tekuće troškove, a druga investicione troškove. Unutar tekućih troškova postoji dodatna podela na potkategorije „troškove rada i naknada zaposlenih“ i „ostali tekući troškovi“. Date kategorije i potkategorije su dalje razvrstane na klase troškova. Potkategorija „bruto zarade istraživača“ ne ulazi u zbir svega, jer predstavlja deo bruto zarade svih zaposlenih u IR delatnosti. Troškovi rada IR osoblja predstavljaju najveću stavku u tekućim troškovima. Ostali tekući troškovi obuhvataju neinvesticiona ulaganja u materijal i opremu potrebnu za IR u toku jedne godine. Dodatni troškovi i troškovi administrativnog osoblja se obračunavaju u ovu grupu troškova, ali ih treba umanjiti za troškove aktivnosti koje nisu IR. U troškove osoblja spadaju i izdaci za socijalni i penzioni fond IR osoblja. Troškovi indirektnih usluga su takođe uključeni, bez obzira da li potiču iz iste izveštajne jedinice ili ne (troškovi skladištenja, opravke i održavanja prostorija, štampanje izveštaja i dr.). Investicioni troškovi su ukupni godišnji troškovi nekretnina koje se koriste za IR za izveštajnu jedinicu. Iskazuju se u potpunosti za period u kojem su nastali i ne sadrže u sebi element amortizacije. Sastoje se iz: troškova zemljišta i građevina, kao i troškova instrumenata i opreme. Troškovi za zemljište i zgrade: zemljište se odnosi na ono koje je potrebno za IR (zemljište za ispitivanje, za laboratorije i pilot postrojrnja) i za zgrade namenjene nekim poboljšanjima, modifikacijama i popravkama. Udeo ovih troškova je teško utvrditi pa se koristi metod procene. Potkategorija „za uvezene mašine i opremu“ kod investicionih troškova ne ulazi u zbir investicionih troškova, jer predstavlja deo ukupnih ulaganja u mašine i opremu. Sektor realizacije određuje se prema oblasti ekonomske aktivnosti u kojoj se realizuje naučnoistraživački i istraživačko‐razvojni rad. Identifikovano je pet sektora: - Nefinansijski sektor obuhvata privredne subjekte i organizacije čija je primarna aktivnost tržišna proizvodnja robe i usluga i njihova prodaja po ekonomski značajnim cenama. - Ovom sektoru pripadaju i privatne neprofitne organizacije koje ga opslužuju, kao i IR jedinice u njihovom sastavu. - Sektor države obuhvata organizacije, službe i druga tela koja društvu pružaju one zajedničke usluge, osim visokog obrazovanja, koje se po tržišnim uslovima ne bi mogle obezbediti, a predstavljaju izraz ekonomske i socijalne politike društva. Prema definiciji, ovaj sektor obuhvata: aktivnosti administracije, odbrane i regulisanja javnog reda; zdravstvo, obrazovanje, kulturu, rekreaciju i druge društvene usluge; promociju ekonomskog razvoja i životnog standarda i tehnološki razvoj. Pravnu, izvršnu i institucionalnu strukturu treba uključiti u ovaj sektor, bez obzira na to da li se ove strukture finansiraju iz redovnog ili iz vanrednog budžeta. - Neprofitni sektor obuhvata netržišne privatne neprofitne organizacije koje domaćinstvima pružaju usluge bez naplate ili po niskoj ceni. Ove organizacije mogu biti osnovane od strane udruženja građana radi obezbeđivanja robe i usluga za članove udruženja ili radi opšte svrhe. Ovom sektoru pripadaju profesionalna udruženja, dobrotvorne organizacije, humanitarne organizacije, trgovinska udruženja, udruženja potrošača itd. - Sektor visokog obrazovanja obuhvata univerzitete, fakultete i akademije, bez obzira na izvore finansiranja i pravni status. Ovom sektoru pripadaju i istraživački instituti i klinike koji su pod neposrednom kontrolom ili upravom visokoškolske organizacije. Naučnoistraživačka delatnost, 2016. 9 - Sektor inostranstva obuhvata organizacije i pojedince koji se nalaze izvan političkih granica zemlje, kao i odgovarajuće zemljište u posedu tih organizacija. Obuhvata i sve međunarodne organizacije, uključujući njihove objekte na domaćoj teritoriji. Zaposleni: - Istraživač je lice sa najmanje visokom stručnom spremom, odnosno sa najmanje završenim osnovnim akademskim studijama, koje radi na naučnoistraživačkim i razvojnim poslovima i koje je izabrano u zvanje, u skladu sa Zakonom. U zavisnosti od ostvarenih rezultata u naučnoistraživačkom radu, istraživač može steći istraživačko zvanje: istraživač‐pripravnik i istraživač‐saradnik i naučno zvanje: naučni saradnik, viši naučni saradnik i naučni savetnik. - Stručni saradnici nemaju naučna ni istraživačka zvanja, neposredno sarađuju sa istraživačima, obavljajući stručne ili tehničke poslove u vezi sa naučnoistraživačkim i istraživačko‐razvojnim zadacima (laboratorijski tehničari, inženjeri i tehničari tehničkih nauka, crtači, bibliotekari, dokumentaristi, informatičari, lektori itd.). - Administrativni radnici bave se isključivo ili pretežno organizacionim, upravnim, pravnim, administrativnim ili finansijskim poslovima (blagajnici, evidentičari, sekretarice, pravnici itd.). - Ostali zaposleni obavljaju pomoćne poslove u istraživačkim organizacijama (zaposleni u radionicama, na poljoprivrednim ekonomijama, kuriri, telefonisti, zaposleni na održavanju zgrade, opreme i voznog parka, vozači, snabdevači itd.). - Ne uključuju se zaposleni u službi zaštite i bezbednosti, kao ni zaposleni u kantinama, niti zaposleni na održavanju čistoće i srodni (čuvari zgrada, portiri, čistačice, kafe kuvarice i sl.). Istraživački projekti i studije: prikazuju se radovi završeni u periodu od 1. januara do 31. decembra, bez obzira na to kada su započeti. Ne uzimaju se u obzir radovi za koje ne postoje naručioci. ‐ Fundamentalno istraživanje jeste stvaralačka sistematska aktivnost usmerena ka osvajanju novih znanja o poreklu i uzrocima pojava i činjenica, a da se pri tom nema u vidu ni posebna primena ni korišćenje. Rezultati fundamentalnog istraživanja obično se formulišu kao opšti principi, teorije ili zakonitosti. ‐ Primenjeno istraživanje se preduzima ili da bi se utvrdila mogućnost korišćenja rezultata nekog istraživanja, imajući u vidu njegovu praktičnu primenu, ili da bi se iznašle nove metode ili načini koji omogućavaju da se postigne neki poseban, unapred određen cilj. Ovo istraživanje polazi od postojećih znanja i produbljuje ih u cilju rešavanja posebnih problema. ‐ Razvojno istraživanje jeste stvaralačka sistematska aktivnost zasnovana na rezultatima fundamentalnog i primenjenog istraživanja i praktičnim znanjem usmerena na uvođenje novih materijala, proizvoda, uređaja, procesa i metoda. Pronalasci i patenti: pronalazak predstavlja novo tehničko rešenje određenog problema, koje ima inventivni nivo i koje je primenljivo. Patent je pravo kojim se štiti pronalazak. Patent i prava iz patenta stiču se priznanjem i upisom priznatog prava u odgovarajući registar. Podela industrije prema istraživačko‐razvojnom intenzitetu (prema standardima OECD): visoka tehnologija, srednje visoka tehnologija, srednje niska tehnologija i niska tehnologija. | |
03.5. Statistička jedinica | |
Osnovni skup istraživanja i jedinice posmatranja statističkog istraživanja jesu sve organizacije koje se bave naučnom ili istraživačko‐razvojnom delatnošću, bez obzira na to da li im je to osnovna delatnost ili ne. Naučnoistraživačka organizacija: fakultet, akademija, institut, istraživačka jedinica privrednog društva, poslovni subjekat, udruženje i drugi. | |
03.6. Statistička populacija | |
Izveštajne jedinice istraživanja čine: - naučnoistraživački, istraživačko‐razvojni instituti, kao i instituti od nacionalnog značaja za Republiku Srbiju; samostalne naučnoistraživačke organizacije, poslovni subjekti i ustanove čija je osnovna ili pretežna delatnost naučnoistraživačka ili istraživačko‐razvojna; - istraživačko‐razvojne jedinice koje se nalaze u sastavu privrednog subjekta ili ustanove; - visokoškolske ustanove (fakulteti i umetničke akademije), čija je delatnost, po Zakonu, obrazovna i naučnoistraživačka, obuhvataju se ovim istraživanjem od 1978. godine; - neprofitne organizacije – udruženja koje se bave ovom delatnošću. Nisu obuhvaćene naučnoistraživačke ni istraživačko‐razvojne organizacije koje je osnovalo Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo za odbranu. Novim Zakonom o naučnoistraživačkoj delatnosti predviđeno je praćenje i ovih organizacija. Sektor u kojem se sprovodi istraživanje i razvoj određuje se prema delatnostima. Postoji pet sektora: - Poslovni sektor obuhvata privredne subjekte i organizacije čija je primarna delatnost tržišna proizvodnja robe i usluga i njihova prodaja po ekonomskim cenama. Ovaj sektor uključuje i neke neprofitne organizacije, kao i organizacione jedinice za istraživanje i razvoj. - Sektor države uključuje organizacije, departmane i druge organe i tela koja pružaju zajedničke usluge (osim tercijarnog obrazovanja), koji se ne mogu obezbediti pod tržišnim uslovima i odražavaju ekonomsku i socijalnu politiku društva. Po definiciji ovaj sektor obuhvata: aktivnosti uprave, odbrane i javnog reda; Zdravstvo, obrazovanje, kultura, rekreacija i druge socijalne usluge; Promovisanje ekonomskog rasta i životnog standarda, kao i tehnološki razvoj. Pravna, izvršna i institucionalna struktura se uključuje u ovaj sektor, bez obzira da li se finansira iz redovnog ili posebnog budžeta. - Sektor tercijarnog obrazovanja obuhvata univerzitete, fakultete i akademije, bez obzira na njihove izvore finansiranja i pravni status. Ovaj sektor uključuje institute za istraživanje i razvoj i klinike koje posluju pod direktnom kontrolom i upravljanjem od strane organizacija visokog obrazovanja. - Neprofitni sektor pokriva netržišne, privatne neprofitne organizacije. Ove organizacije mogu pokrenuti udruženja građana kako bi se obezbedila roba ili usluge članovima udruženja ili uopšte. Ovaj sektor uključuje stručna udruženja, humanitarne organizacije, trgovinska udruženja, udruženja potrošača itd. - Sektor „inostranstvo" obuhvata organizacije i pojedince koji se nalaze izvan političkih granica zemlje, kao i pripadajuće zemljište koje je u vlasništvu ovih organizacija. Takođe, uključuje sve međunarodne organizacije, uključujući i njihove objekte na nacionalnoj teritoriji. | |
03.7. Referentno područje | |
Podaci se odnose na Republiku Srbiju, bez podataka za Kosovo i Metohiju | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Posmatra se kalendarska godina. Osnovni izvori podataka su: dokumentacija kadrovskih službi o distribuciji radnika zaposlenih na poslovima IR, računovodstvene evidencije o ostvarenim prihodima i obračunatim ulaganjima u IR, kao i dokumentacija stručnih službi o rezultatima istraživačkog rada – projektima, radovima, prijavljenim patentima i sl | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenjivo |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Sredstva su prikazana u hiljadama RSD. Podaco o zaposlenim osoblju i istraživačima se odnose na lica (prikazani kao fizička lica i kao ekvivalent pune zaposlenosti). |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
Kalendarska godina |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Nacionalno zakonodavstvo Zakonom o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09) utvrđuje se pravni okvir za proizvodnju i diseminaciju podataka i informacija zvanične statistike, kao i za organizaciju sistema zvanične statistike u Republici Srbiji. Zakon o zvaničnoj statistici, zajedno sa petogodišnjim Programom zvanične statistike za period 2016-2020. godine i godišnjim Planom utvrđuje pravni, institucionalni i programski okvir za prikupljanje, proizvodnju i diseminaciju podataka i informacija i organizaciju sistema zvanične statistike. Pored toga, na osnovu člana 18. stav 2. Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi ("Službeni glasnik RS", br. 55/05, 71/05 - ispravka, 101/07, 65/08 i 16/11), Vlada svake godine donosi uredbu kojom se usvaja godišnji Plan zvanične statistike. EU zakonodavstvo Istraživanje, takođe, mora da poštuje i primenjuje zvaničnu međunarodne zakonske regulative: Odluku br. 1608/2003 / Evropske Komisije i Uredbu br. 995/2012 Evropskog parlamenta i Saveta. | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Republički zavod za statistiku ima sporazum o saradnji sa velikim brojem organizacija i institucija kako na nacionalnom, tako i na međunarodnom nivou, sa kojim razmenjuje informacije, podatke i iskustva. Takođe, postoji intenzivna saradnja između različitih organizacionih jedinica u okviru samog Zavoda. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Na osnovu člana 46. Zakona o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09), člana 7. i 35. Zakona o državnoj upravi (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05 i 101/07) i članovima 9, 15, 16 i 18. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (“Službeni glasnik RS”, br. 120/04, 54 /07 104/09 i 36/10 ) direktor RZS-a usvojio je Pravilnik o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku koji propisuju mere za srovođenje zaštite podataka i informacija u RZS-u. Pored toga, Uredba (EZ) br. 223/2009 o evropskoj statistici (uvodna izjava 24 i član 20 (4)) od 11. marta 2009. godine (OJ L 87, str. 164) predviđa potrebu za utvrđivanjem zajedničkih principa i smernica kojima se obezbeđuje poverljivost podataka koji se koriste za proizvodnju evropske statistike i pristup poverljivim podacima, uz odgovarajući tehnički razvoj i zahteve korisnika u demokratskom društvu. | |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Zaštita tajnih podataka i dokumenata vrši se u skladu sa Zakonom o tajnosti podataka. Poverljivi podaci iz člana 3 Pravilnika predstavljaju službenu tajnu i ne mogu se objavljivati niti saopštavati, odnosno ne mogu biti sadržani u bilo kojim zbirnim podacima iz kojih se mogu prepoznati individualni podaci. Individualni podaci se mogu dati samo vlasniku tih podataka. Pristup poverljivim podacima iz administrativnih izvora imaju samo oni zaposleni u Zavodu koji su za to ovlašćeni rešenjem direktora Zavoda. Takođe, podaci koje RZS dostavlja sa oznakom poverljivosti ili datumom embarga ne publikuju se dok se ne povuče oznaka poverljivost u naknadnoj transmisiji ili do isteka datuma embarga. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Podaci su dostupni poslednjeg dana juna u Saopštenju koje se nalazi na veb sajtu Zavoda, prema zvaničnom kalendaru publikovanja podataka. | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Eksterni korisnici mogu naći tačan datum objavljivanja u kalendaru poblikovanja koji se nalazi na veb sajtu Zavoda. | |
08.3. Pristup korisnika | |
Eksterni korisnici mogu naći podatke u Biltenu koje se nalazi na veb sajtu Zavoda. http://publikacije.stat.gov.rs/G2019/Pdf/G20195648.pdf U skladu sa pravnim okvirom EZ i Evropskim statističkim kodeksom, Evrostat publikuje evropsku statistiku na svom veb-sajtu na objektivan, profesionalan i transparentan način, uz poštovanje profesionalne nezavisnosti, u kojem se svi korisnici tretiraju jednako. Ovi principi regulišu se Evrostatovim protokolom o nepristranom pristupu podacima za korisnike |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Godišnja |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Nije dostupno | |
10.2. Publikacije | |
Bilten: „Naučnoistraživačka delatnost u Republici Srbiji“ http://publikacije.stat.gov.rs/G2019/Pdf/G20195648.pdf
| |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Baza podataka RZS i Evrostata
| |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Dostupni na zahtev međunarodnih organizacija, istraživača itd. Zahtev mora biti poslat grupi za diseminaciju (na zvaničnu imejl adresu: stat@stat.gov.rs ) koja će započeti proces stvaranja sporazuma o saradnji, nakon što dobije odobrenje rukovodstva. | |
10.5. Ostalo | |
Nije dostupno | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Skraćena metodologija na sajtu RZS-a. http://publikacije.stat.gov.rs/G2018/Pdf/G201820024.pdf, i na ESS Metadata Handler | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
Nalazi se na ESS Metadata Handler |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Kvalitet je obezbeđen striktnim sprovođenjem definicija i konceptualnih okvira Evropske statistike, Fraskati metodologije i kroz validaciju podataka. Veća odstupanja i nedoslednosti nisu primećene. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Podaci se prikupljaju iz pouzdanih izvora koji su u skladu sa standardima i metodologijom OECD-a, što obezbeđuje visok stepen međunarodne uporedivosti. |
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Glavni korisnik je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, koje je glavni izvor sredstava iz budžeta koja se alociraju u nauku. Takođe, korisnici su i međunarodne institucije i naučni radnici/istraživači. Nije rađeno posebno istraživanje o potrebama korisnika | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Nije sprovedeno istraživanje o zadovoljstvu korisnika | |
12.3. Kompletnost | |
Godišnji izveštaji o sredstvima za IR pružaju kompletan i konzistentan prikaz investicija u nauku, u skladu sa zahtevima Evrostata. Takođe, podaci o naučnim radnicima - istraživačima su u potpunosti usklađeni sa zahtevima Evrostata. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
Visoka | |
13.2. Uzoračka greška | |
Ne primenjuje se | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Ne primenjuje se |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Prema Programu, godišnji podaci trebalo bi da se dostave Evrostatu t+6 meseci po isteku referentne godine, kao prethodni podaci, a t+12 meseci, kao konačni podaci. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
RZS podatke dostavlja u predviđenom roku. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Uporedivost se obezbeđuje primenom zajedničkih definicija i metodološkog okvira koji se zasniva na međunarodnim metodologijama i standardima. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
Podaci su dostupni od 2007. godine i poređenje je izvodljivo jer nema odstupanja od predložene međunarodne metodologije. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Indikatori su koherentni sa makroekonomskim pokazateljima | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Ne primenjuje se |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Ne primenjuje se |
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Opšta politika revizije kao zvanični dokument dostupna je na intranet sajtu RZS-a. Revidirani podaci dostupni su u bazi podataka RZS-a čim se izvrši njihova validacija. | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Objavljeni podaci smatraju se konačnim, ukoliko nije drugačije navedeno. Korekcije i revizije su moguće. Značajne metodološke promene se najavljuju i korisnici se o njima mogu informisati na sajtu RZS. |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Osnovni izvori podataka su: dokumentacija kadrovskih službi o distribuciji radnika zaposlenih na poslovima IR, računovodstvene evidencije o ostvarenim prihodima i obračunatim ulaganjima u IR, kao i dokumentacija stručnih službi o rezultatima istraživačkog rada – projektima, radovima, prijavljenim patentima i sl. | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Podaci se prikuljaju u godišnjoj periodici | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Istraživanje se sprovodi kao obavezno. U pripremi i realizaciji istraživanja o naučnoistraživačkim i razvojnim organizacijama učestvuje Republički zavod za statistiku, uz konsultacije sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. 10 Republički zavod za statistiku Zavod utvrđuje i izrađuje jedinstvene metodološke osnove i instrumente istraživanja, izrađuje adresare izveštajnih jedinica, štampa obrasce i druge materijale neophodne za sprovođenje istraživanja, dostavlja obrasce izveštajnim jedinicama, prikuplja izveštaje, kontroliše obuhvat, tačnost odgovora i potpunost podataka, prenosi podatke u elektronskoj formi, vrši računsku i logičku kontrolu podataka, obrađuje ih i objavljuje rezultate za Republiku Srbiju u ''Statističkom godišnjaku Srbije'', kao i u biltenu. Upitnici se, putem pošte ili u elektronskom obliku, dostavljaju izveštajnim jedinicama krajem marta tekuće godine (n) za referentnu godinu (n-1). Istraživanje se sprovodi u godišnjoj periodici, a upitnici se dostavljaju izveštajnim jedinicama. Koriste se tri upitnika. Prvi, koji se odnosi na poslovne subjekte i centre izuzetnih vrednosti (poslovno‐tehnološki inkubatori i naučnotehnološki parkovi), drugi, koji se odnosi na fakultete i institute, i treći, koji se odnosi na neprofitne organizacije – udruženja. Izveštajne jedinice popunjavaju obrazac IR u martu tekuće godine, a podaci se odnose na prethodnu (izveštajnu) godinu, odnosno na stanje na kraju izveštajne godine. Podaci o IR delatnosti prikupljaju se kao potpuni obuhvat: svi fakulteti/akademije, bez obzira na svojinski status, svi instituti: naučni i istraživačko‐razvojni, poslovni subjekti i neprofitne organizacije/udruženja. Svi podaci o broju istraživačkih organizacija i zaposlenima odnose se na stanje 31. decembra odnosne godine, dok se podaci o istraživačkim radovima, prihodima i troškovima odnose na celu godinu.
| |
18.4. Validacija podataka | |
Podaci za nauku kontrolišu se radi obezbeđivanja njihove tačnosti i potpunosti. Kontrola se radi interno, od strane RZS-a i eksterno, od strane Eurostata. | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Ne primenjuje se. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
Ne primenjuje se. |
19. Napomene | Vrh |