ИновацијеМетаподациПериодика: ДвогодишњаГодина: 2020 |
01. Контакт информације | Врх |
01.1. Назив организације/институције | |
Републички завод за статистику | |
01.2. Назив организационе јединице унутар институције | |
Сектор друштвених статистика Одељење за статистику образовања, науке и културе | |
01.3. Име и презиме контакт особе | |
Јасмина Крстић | |
01.4. Функција контакт особе | |
Руководилац групе | |
01.5. Адреса контакт особе | |
Милана Ракића 5, 11000 Београд | |
01.6. Имејл контакт особе | |
jasmina.krstic@stat.gov.rs | |
01.7. Број телефона контакт особе | |
+381 11 2410414
| |
01.8. Број факса контакт особе | |
- |
02. Ажурирање метаподатака | Врх |
02.1. Последња провера метаподатака | |
28/06/2019 | |
02.2. Последње постављени метаподаци | |
10/2/2022 | |
02.3. Последње ажурирање метаподатака | |
10/2/2022 |
03. Статистички преглед | Врх |
03.1. Опис податка | |
Сврха овог извештаја је да добије преглед квалитета Анкете о иновацијама у Републици Србији (CIS_2020) која се проводи у свакој држави чланици ЕУ, ЕФТА, кандидат или придружена земља. Извештај о квалитету се пише за сваки талас ЦИС-а.
Ова процена квалитета заснива се на различитим димензијама и индикаторима квалитета. Димензије квалитета се заснивају на јединственим стандардима који су дефинисани у Еуростату - статистичким стандардима оквира квалитета. И сами индикатори су у складу са препорукама. Све информације које се захтевају у овом извештају о квалитету односе се на пословне субјекте са 10 или више запослених укључених у обухват (Core NACE), како стоји у Уредби Комисије 995/2012 о статистици иновација (тј. пословни субјекти у подручјима Б, Ц, Д, Е, Х, Ј, К и областима 46, 71, 72 и 73).
| |
03.2. Класификације | |
КД - Класификација делатности која кореспондира међународној NACE Rev.2 класификацији (Statistical classification of economic activities) | |
03.3. Обухват сектора | |
Ово истраживање се односи на пословне субјекте (мале, средње и велике) из свих сектора делатности. Разликују се производни иноватори који припадају секторима: А, Б, Ц, Д и иноватори услуга који припадају секторима: Е, Ф, Г, Х, И, Ј, К, Л, М и Н. | |
03.4. Статистички концепти и дефиниције | |
Истраживање се спроводи у виду анкете, у двогодишњој периодици. Анкета о иновативности спроведена је на основу репрезентативног, стратификованог узорка. Узорак је алоциран на подручју Републике Србије (до нивоа НСТЈ2), пропорционално броју пословних субјеката. Обим узорка чини 3500 малих, средњих и великих пословних субјеката. Један од стратума узорка који се користи за спровођење Анкете јесте величинa пословног субјекта, где је основни критеријум за одређивање његове величине - број запослених:
**изузетак чине пословни субјекти који припадају делатности ИК технологија – најчешће имају мање од 10 запослених. Следећи стратум је одређен на основу делатности: групе делатности према препорукама Евростата, а на основу KД 2010. Скуп обавезних делатности: Б: 05 – 09, Ц: 10 – 33, Д: 35, Е: 36 – 39, 46, Х: 49 – 53, Ј: 58 – 63, К: 64 66, 71, 72 и 73. Додатне („non-core“) делатности: 01 – 03, 41 – 43, 45, 47, 55 – 56, 68, 69, 70, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81 и 82. Иновација је примена новог или значајно побољшаног производа, услуге или процеса, маркетиншке методе или нове организационе методе у пословању, организацији рада или односима пословног субјекта са окружењем (OECD, Oslo Manual). Пословни субјекат може имати више врста иновативних активности у посматраном периоду. Пословни субјекат се посматра као јединица, а врста иновативне активности посматра се као појава (мултипликовани број). Иновација производа/услуге је лансирање на тржиште робе или услуга са новим или знатно побољшаним карактеристикама или могућностима коришћења. Ово укључује значајна побољшања техничких карактеристика, компоненти и материјала, уграђеног софтвера, корисничке оријентисаности или других функционалних карактеристика (OECD, Oslo Manual). Иновација би требало да буде нова за посматрани пословни субјекат, а не мора нужно бити нова за тржиште. Иновација процеса је имплементација новог или значајно побољшаног начина производње или испоруке. Ово укључује значајне промене у техници, опреми или софтверу (OECD, Oslo Manual). Иновација у организацији пословног субјекта је примена нових или знатних промена у структури или методама менаџмента, с намером да се побољша коришћење знања, квалитета производа/услуга или повећа ефикасност пословних токова (OECD, Oslo Manual). Иновација у маркетингу је примена нове маркетиншке методе, што укључује значајне промене у дизајну производа, паковању, пласману и промоцији, као и наплаћивању производа (OECD, Oslo Manual). За анкетирање се користе:
| |
03.5. Статистичка јединица | |
Пословни субјекат, самостално или као део групе пословних субјеката. | |
03.6. Статистичка популација | |
Истраживање о иновативности пословних субјеката спроводи се на основу репрезентативног узорка. Узорак је алоциран на подручју Републике Србије до нивоа региона, пропорционално броју пословних субјеката. Узорак чини скуп малих, средњих и великих пословних субјеката. Велики пословни субјекти су обухваћени у целини. Оквир за избор узорка јесу активни пословни субјекти добијени из Статистичког пословног регистра. Добијени резултати су пондерисани и израчунати на нивоу популације пословних субјеката. Анкета о пословним субјектима спроводи се на узорку стратификованом према величини пословног субјекта (мали: од 10 до 49 запослених, средњи: од 50 до 249 запослених и велики: преко 250 запослених) и према делатностима (групе делатности према КД 10). | |
03.7. Референтно подручје | |
Подаци се односе на Републику Србију (без података за Косово и Метохију) | |
03.8. Временска покривеност | |
Посматра се период од три године, почевши од године спровођења претходног истраживања. Прво истраживање је спроведено 2008. године. | |
03.9. Базни период | |
Није применљиво. |
04. Јединица мерења | Врх |
04. Јединица мерења | |
Број пословних субјеката, % - учешће иноватора у популацији, хиљаде РСД |
05. Референтни период | Врх |
05. Референтни период | |
Календарска година |
06. Мандат институције | Врх |
06.1. Правни акти и други документи | |
Национално законодавство Законом о званичној статистици (“Службени гласник РС”, број 104/09) утврђује се правни оквир за производњу и дисеминацију података и информација званичне статистике, као и за организацију система званичне статистике у Републици Србији. Закон о званичној статистици, заједно са петогодишњим Програмом званичне статистике за период 2021-2025. године и годишњим Планом утврђује правни, институционални и програмски оквир за прикупљање, производњу и дисеминацију података и информација и организацију система званичне статистике. Поред тога, на основу члана 18. став 2. Закона о званичној статистици ("Службени гласник РС", број 104/09) и члана 42. став 1. Закона о Влади ("Службени гласник РС", бр. 55/05, 71/05 - исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 - одлука УС, 72/12, 7/14 - одлука УС, 44/14 и 30/18 - др. закон), Влада сваке године доноси уредбу којом се усваја годишњи План званичне статистике. Истраживање, такође, мора да поштује и примењује званичне међународне законске регулативе: Одлуку бр. 1608/2003 / Европске Комисије и Уредбу бр. 995/2012 Европског парламента и Савета. | |
06.2. Заједничко коришћење података | |
Републички завод за статистику има споразум о сарадњи са великим бројем организација и институција како на националном, тако и на међународном нивоу, са којим размењује информације, податке и искуства. Такође, постоји интензивна сарадња између различитих организационих јединица у оквиру самог Завода. |
07. Поверљивост | Врх |
07.1. Поверљивост - политика | |
ЦИС подаци се шаљу Еуростату преко ЕДАМИС-а користећи седећи домен: ЦИС_ОМ4_2. Ова сигурна процедура гарантује метод праћења преноса података. Треба предузети све неопходне кораке како би се осигурало да систем ЕДАМИС ради на националном нивоу. На основу члана 46. Закона о званичној статистици (“Службени гласник РС”, број 104/09), члана 7. и 35. Закона о државној управи (“Службени гласник РС”, бр. 79/05, 101/07, 95/10, 99/14, 47/18 и 30/18 - др. закон) и члановима 9, 15, 16 и 18. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја (“Службени гласник РС”, бр. 120/04, 54 /07, 104/09, 36/10 и 105/21) директор РЗС-а усвојио је Правилник о заштити статистичких података у Републичком заводу за статистику који прописују мере за сровођење заштите података и информација у РЗС-у. Поред тога, Уредба (ЕЗ) бр. 223/2009 о европској статистици (уводна изјава 24 и члан 20 (4)) од 11. марта 2009. године (ОЈ Л 87, стр. 164) предвиђа потребу за утврђивањем заједничких принципа и смерница којима се обезбеђује поверљивост података који се користе за производњу европске статистике и приступ поверљивим подацима, уз одговарајући технички развој и захтеве корисника у демократском друштву. | |
07.2. Поверљивост - поступање са подацима | |
Заштита тајних података и докумената врши се у складу са Законом о тајности података. Поверљиви подаци из члана 3 Правилника представљају службену тајну и не могу се објављивати нити саопштавати, односно не могу бити садржани у било којим збирним подацима из којих се могу препознати индивидуални подаци. Индивидуални подаци се могу дати само власнику тих података. Приступ поверљивим подацима из административних извора имају само они запослени у Заводу који су за то овлашћени решењем директора Завода. Такође, подаци које РЗС доставља са ознаком поверљивости или датумом ембарга не публикују се док се не повуче ознака поверљивост у накнадној трансмисији или до истека датума ембарга. |
08. Политика објављивања | Врх |
08.1. Календар публиковања | |
Овај индикатор се објављује у Саопштењу које се налази на веб сајту Завода. | |
08.2. Приступ календару публиковања | |
Екстерни корисници могу наћи тачан датум објављивања у календару побликовања који се налази на веб сајту Завода. | |
08.3. Приступ корисника | |
Екстерни корисници могу наћи податке у Саопштењу које се налази на веб сајту Завода. https://publikacije.stat.gov.rs/G2021/Pdf/G20211334.pdf У складу са правним оквиром ЕЗ и Европским статистичким кодексом, Евростат публикује европску статистику на свом веб-сајту на објективан, професионалан и транспарентан начин, уз поштовање професионалне независности, у којем се сви корисници третирају једнако. Ови принципи регулишу се Евростатовим протоколом о непристраном приступу подацима за кориснике |
09. Динамика дисеминације | Врх |
09. Динамика дисеминације | |
Двогодишња периодика |
10. Доступност и разумљивост | Врх |
10.1. Саопштења за штампу | |
Није применљиво. | |
10.2. Публикације | |
Саопштење: "Индикатори иновативних активности послових субјеката, 2018-2020" | |
10.3. Он-лајн база података | |
База података РЗС и Евростата | |
10.4. Приступ микроподацима | |
Доступни на захтев међународних организација, истраживача итд. Захтев мора бити послат групи за дисеминацију (на званичну имејл adresu: stat@stat.gov.rs ) која ће започети процес стварања споразума о сарадњи, након што добије одобрење руководства. | |
10.5. Остало | |
Није применљиво. | |
10.6. Документација о методологији | |
Скраћена методологија на сајту РЗС-а. | |
10.7. Документација о квалитету | |
Налази се на ESS Metadata Handler |
11. Управљање квалитетом | Врх |
11.1. Спровођење квалитета | |
Квалитет је обезбеђен стриктним спровођењем дефиниција и концептуалних оквира Европске статистике, Фраскати методологије и кроз валидацију података. Већа одступања и недоследности нису примећене. | |
11.2. Процена квалитета | |
Подаци се прикупљају из поузданих извора који су у складу са стандардима и методологијом ОЕЦД-а, што обезбеђује висок степен међународне упоредивости. |
12. Релевантност | Врх |
12.1. Потребе корисника | |
Главни корисник је Министарство просвете, науке и технолошког развоја, које је главни извор средстава из буџета која се алоцирају у науку. Такође, корисници су и међународне институције и научни радници/истраживачи. | |
12.2. Задовољство корисника | |
Није применљиво. | |
12.3. Комплетност | |
Годишњи извештаји о иновативним активностима пословних субјеката пружају комплетан и конзистентан приказ, у складу са захтевима Евростата. |
13. Тачност и поузданост | Врх |
13.1. Укупна тачност | |
Висока | |
13.2. Узорачка грешка | |
Није применљиво. | |
13.3. Неузорачка грешка | |
Није применљиво. |
14. Правовременост и поштовање рокова | Врх |
14.1. Правовременост | |
Према Програму, годишњи подаци требало би да се доставе Евростату т+6 месеци по истеку референтне године, као претходни подаци, а т+12 месеци, као коначни подаци. | |
14.2. Поштовање рокова | |
РЗС податке доставља у предвиђеном року. |
15. Кохерентност и упоредивост | Врх |
15.1. Географска упоредивост | |
Упоредивост се обезбеђује применом заједничких дефиниција и методолошког оквира који се заснива на међународним методологијама и стандардима. | |
15.2. Временска упоредивост | |
Подаци су доступни од 2010. године и поређење је изводљиво јер нема одступања од предложене међународне методологије. | |
15.3. Кохерентност - између области | |
Није применљиво. | |
15.4. Кохерентност - интерна | |
Није применљиво. |
16. Трошкови и оптерећеност | Врх |
16. Трошкови и оптерећеност | |
Није применљиво. |
17. Ревизија података | Врх |
17.1. Ревизија података - политика | |
Општа политика ревизије као званични документ доступна је на интранет сајту РЗС-а. Ревидирани подаци доступни су у бази података РЗС-а чим се изврши њихова валидација. | |
17.2. Ревизија података - пракса | |
Објављени подаци сматрају се коначним, уколико није другачије наведено. Корекције и ревизије су могуће. Значајне методолошке промене се најављују и корисници се о њима могу информисати на сајту РЗС. |
18. Статистичка обрада | Врх |
18.1. Извори података | |
Пословни субјекти, попуњавају упитник | |
18.2. Динамика прикупљања података | |
Двогодишња | |
18.3. Прикупљање података | |
Истраживање се спроводи као обавезно, прописано Годишњим планом статистичких истраживања који усваја Влада РС. Упитници се, у електронском облику, достављају извештајним јединицама крајем марта текуће године (n) за референтни период (n,n-2). Основни скуп истраживања и јединице посматрања статистичког истраживања „Иновативне активности пословних субјеката“ јесу економски активни пословни субјекти одабрани путем узорка из статистичког пословног регистра. Извештајне јединице истраживања чине: пословни субјекти разврстани према величини (на основу броја запослених), дефинисаним групама делатности (КД 2010) и равномерној територијалној заступљености. Базу активних пословних субјеката чине пословни субјекти који су Агенцији за привредне регистре, предали годишње финансијске извештаје за референтну годину. Истраживање се спроводи у виду анкете, у двогодишњој периодици. Анкета о иновативности спроведена је на основу репрезентативног, стратификованог узорка. Узорак је алоциран на подручју Републике Србије (до нивоа НСТЈ2), пропорционално броју пословних субјеката. Обим узорка чини 3709 малих, средњих и великих пословних субјеката. Један од стратума узорка који се користи за спровођење Анкете јесте величинa пословног субјекта, где је основни критеријум за одређивање његове величине - број запослених:
**изузетак чине пословни субјекти који припадају делатности ИК технологија – најчешће имају мање од 10 запослених. Следећи стратум је одређен на основу делатности: групе делатности према препорукама Евростата, а на основу KД 2010. Скуп обавезних делатности: Б: 05 – 09, Ц: 10 – 33, Д: 35, Е: 36 – 39, 46, Х: 49 – 53, Ј: 58 – 63, К: 64 66, 71, 72 и 73. Додатне („non-core“) делатности: 01 – 03, 41 – 43, 45, 47, 55 – 56, 68, 69, 70, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81 и 82. За анкетирање се користе:
| |
18.4. Валидација података | |
Подаци се контролишу редовно ради обезбеђивања њихове тачности и потпуности. Контрола се ради интерно, од стране РЗС-а и екстерно, од стране Еуростата. | |
18.5. Компилација података | |
Реализација узорка износи преко 79%. Од изабраних пословних субјеката 1,5% није нађено на адреси, док на анкету није одговорило око 19% пословних субјеката.
Теже је прилагођавање за неодговор.
Процена је стандардна за стратификовано случајно узорковање. Процена се врши са следећим карактеристикама:
- Пописни стратуми према Хидироглоу алгоритму, у којима нема јединица у нето узорку или је једна јединица у нето узорку, а планирани узорак је више од једне јединице, су компримовани одговарајућим класама у стратуму које му не припадају, или исте или суседне класе по броју запослених.
- Стратуми који нису у оквиру пописа су компресовани одговарајућим слојевима без пописа исте или суседне класе по броју запослених.
Метод израчунавања пондера:
Коришћена је инверзна фракција узорковања. Корекције без одговора; Јединице са одговором: одговорили, затворено, не ради и активности изван оквира.
Остало
Извор података који се користи за извођење укупних популационих података (опис оквира узорка).
Прелиминарни оквир је изграђен коришћењем Статистичког пословног регистра (СБР) 31. децембра и Финансијског извештаја за 2020. годину. Добијен је сет предузећа која испуњавају следеће услове:
- Главна активност према СБР-у припада једној и додатној циљној популацији
- Одговарајуће правне јединице доставиле су финансијски извештај за 2020. годину
- Неактивна предузећа су искључена. Критеријуми су: према СБР-у имају завршни датум активности; статус регистрације је стечај, ликвидација или неактиван (али они немају завршни датум активности)
- Број запослених је виши или једнак 10 према СБР за активности НАЦЕ_2 које нису у сљедећим одјељењима: 26,27,58,59,60,61,62,63,64,65,66,71,72,73
Коначни оквир чине предузећа са 250 или више запослених и предузећа са прометом већим од или једнаким 1000 хиљада динара. Коначни оквир се састоји од 21 877 јединица.
Променљиве које се користе за пондерирање: промет и број запослених
| |
18.6. Прилагођавање података | |
Није применљиво. |
19. Напомене | Врх |
19. Напомене | |
Није применљиво. |