Inovacije


Metapodaci
Periodika: Dvogodišnja
Godina: 2020

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

SDMX Download

  
01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Sektor društvenih statistika

Odeljenje za statistiku obrazovanja, nauke i kulture

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Jasmina Krstić

01.4. Funkcija kontakt osobe

Rukovodilac grupe

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, 11000 Beograd

01.6. Imejl kontakt osobe

jasmina.krstic@stat.gov.rs

01.7. Broj telefona kontakt osobe

+381 11 2410414

 

01.8. Broj faksa kontakt osobe

-


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
28/06/2019
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
10/2/2022
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
10/2/2022

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka
Svrha ovog izveštaja je da dobije pregled kvaliteta Ankete o inovacijama u Republici Srbiji (CIS_2020) koja se provodi u svakoj državi članici EU, EFTA, kandidat ili pridružena zemlja. Izveštaj o kvalitetu se piše za svaki talas CIS-a.
Ova procena kvaliteta zasniva se na različitim dimenzijama i indikatorima kvaliteta. Dimenzije kvaliteta se zasnivaju na jedinstvenim standardima koji su definisani u Eurostatu - statističkim standardima okvira kvaliteta. I sami indikatori su u skladu sa preporukama. Sve informacije koje se zahtevaju u ovom izveštaju o kvalitetu odnose se na poslovne subjekte sa 10 ili više zaposlenih uključenih u obuhvat (Core NACE), kako stoji u Uredbi Komisije 995/2012 o statistici inovacija (tj. poslovni subjekti u područjima B, C, D, E, H, J, K i oblastima 46, 71, 72 i 73).
 

 Aneksi :
 Upitnik
03.2. Klasifikacije

KD - Klasifikacija delatnosti koja korespondira međunarodnoj NACE Rev.2 klasifikaciji (Statistical classification of economic activities)

03.3. Obuhvat sektora

Ovo istraživanje se odnosi na poslovne subjekte (male, srednje i velike) iz svih sektora delatnosti. Razlikuju se proizvodni inovatori koji pripadaju sektorima: A, B, C, D i inovatori usluga koji pripadaju sektorima: E, F, G, H, I, J, K, L, M i N.

03.4. Statistički koncepti i definicije

Istraživanje se sprovodi u vidu ankete, u dvogodišnjoj periodici. Anketa o inovativnosti sprovedena je na osnovu reprezentativnog, stratifikovanog uzorka. Uzorak je alociran na području Republike Srbije (do nivoa NSTJ2), proporcionalno broju poslovnih subjekata. Obim uzorka čini 3500 malih, srednjih i velikih poslovnih subjekata.

Jedan od stratuma uzorka koji se koristi za sprovođenje Ankete jeste veličina poslovnog subjekta, gde je osnovni kriterijum za određivanje njegove veličine - broj zaposlenih:

  • mali: od 10 do 49 zaposlenih,
  • srednji: od 50 do 249 zaposlenih i
  • veliki poslovni subjekti: 250 i više zaposlenih;

**izuzetak čine poslovni subjekti koji pripadaju delatnosti IK tehnologija – najčešće  imaju manje od 10 zaposlenih.

Sledeći stratum je određen na osnovu delatnosti: grupe delatnosti prema preporukama Evrostata, a na osnovu KD 2010.

      Skup obaveznih delatnosti: B: 05 – 09, C: 10 – 33, D: 35, E: 36 – 39, 46, H: 49 – 53, J: 58 – 63,

      K: 64 66, 71, 72 i 73.

      Dodatne („non-core“) delatnosti: 01 – 03, 41 – 43, 45, 47, 55 – 56, 68, 69, 70, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81

      i 82.

  Inovacija je primena novog ili značajno poboljšanog proizvoda, usluge ili procesa, marketinške metode ili nove organizacione metode u poslovanju, organizaciji rada ili odnosima poslovnog subjekta sa okruženjem (OECD, Oslo Manual).

  Poslovni subjekat može imati više vrsta inovativnih aktivnosti u posmatranom periodu. Poslovni subjekat se posmatra kao jedinica, a vrsta inovativne aktivnosti posmatra se kao pojava (multiplikovani broj).

Inovacija proizvoda/usluge je lansiranje na tržište robe ili usluga sa novim ili znatno poboljšanim karakteristikama ili mogućnostima korišćenja. Ovo uključuje značajna poboljšanja tehničkih karakteristika, komponenti i materijala, ugrađenog softvera, korisničke orijentisanosti ili drugih funkcionalnih karakteristika (OECD, Oslo Manual). Inovacija bi trebalo da bude nova za posmatrani poslovni subjekat, a ne mora nužno biti nova za tržište.

Inovacija procesa je implementacija novog ili značajno poboljšanog načina proizvodnje ili isporuke. Ovo uključuje značajne promene u tehnici, opremi ili softveru (OECD, Oslo Manual).

Inovacija u organizaciji poslovnog subjekta je primena novih ili znatnih promena u strukturi ili metodama menadžmenta, s namerom da se poboljša korišćenje znanja, kvaliteta proizvoda/usluga ili poveća efikasnost poslovnih tokova (OECD, Oslo Manual).

Inovacija u marketingu je primena nove marketinške metode, što uključuje značajne promene u dizajnu proizvoda, pakovanju, plasmanu i promociji, kao i naplaćivanju proizvoda (OECD, Oslo Manual).

Za anketiranje se koriste:

  • štampani upitnik (papirna forma, slanje i prijem putem pošte);
  • veb upitnik (popunjen putem veb aplikacije pod2.stat.gov.rs/unos);
  • upitnik preuzet i vraćen popunjen putem elektronske pošte - mejlom.

 

03.5. Statistička jedinica

Poslovni subjekat, samostalno ili kao deo grupe poslovnih subjekata. 

03.6. Statistička populacija

Istraživanje o inovativnosti poslovnih subjekata sprovodi se na osnovu reprezentativnog uzorka. Uzorak je alociran na području Republike Srbije do nivoa regiona, proporcionalno broju poslovnih subjekata. Uzorak čini skup malih, srednjih i velikih poslovnih subjekata. Veliki poslovni subjekti su obuhvaćeni u celini. Okvir za izbor uzorka jesu aktivni poslovni subjekti dobijeni iz Statističkog poslovnog registra. Dobijeni rezultati su ponderisani i izračunati na nivou populacije poslovnih subjekata. Anketa o poslovnim subjektima sprovodi se na uzorku stratifikovanom prema veličini poslovnog subjekta (mali: od 10 do 49 zaposlenih, srednji: od 50 do 249 zaposlenih i veliki: preko 250 zaposlenih) i prema delatnostima (grupe delatnosti prema KD 10). 

03.7. Referentno područje

Podaci se odnose na Republiku Srbiju (bez podataka za Kosovo i Metohiju)

03.8. Vremenska pokrivenost

Posmatra se period od tri godine, počevši od godine sprovođenja prethodnog istraživanja. Prvo istraživanje je sprovedeno 2008. godine.

03.9. Bazni period

Nije primenljivo.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Broj poslovnih subjekata, % - učešće inovatora u populaciji, hiljade RSD


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Kalendarska godina


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Nacionalno zakonodavstvo

Zakonom o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09) utvrđuje se pravni okvir za proizvodnju i diseminaciju podataka i informacija zvanične statistike, kao i za organizaciju sistema zvanične statistike u Republici Srbiji. Zakon o zvaničnoj statistici, zajedno sa petogodišnjim Programom zvanične statistike za period 2021-2025. godine i godišnjim Planom utvrđuje pravni, institucionalni i programski okvir za prikupljanje, proizvodnju i diseminaciju podataka i informacija i organizaciju sistema zvanične statistike.

Pored toga, na osnovu člana 18. stav 2. Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi ("Službeni glasnik RS", br. 55/05, 71/05 - ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 - odluka US, 72/12, 7/14 - odluka US, 44/14 i 30/18 - dr. zakon), Vlada svake godine donosi uredbu kojom se usvaja godišnji Plan zvanične statistike.

Istraživanje, takođe, mora da poštuje i primenjuje zvanične međunarodne zakonske regulative: Odluku br. 1608/2003 / Evropske Komisije i Uredbu br. 995/2012 Evropskog parlamenta i Saveta.

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Republički zavod za statistiku ima sporazum o saradnji sa velikim brojem organizacija i  institucija kako na nacionalnom, tako i  na međunarodnom nivou, sa kojim razmenjuje informacije, podatke i iskustva.

Takođe, postoji intenzivna saradnja između različitih organizacionih jedinica u okviru samog Zavoda.


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

CIS podaci se šalju Eurostatu preko EDAMIS-a koristeći sedeći domen: CIS_OM4_2. Ova sigurna procedura garantuje metod praćenja prenosa podataka. Treba preduzeti sve neophodne korake kako bi se osiguralo da sistem EDAMIS radi na nacionalnom nivou.

Na osnovu člana 46. Zakona o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09), člana 7. i 35. Zakona o državnoj upravi (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05, 101/07, 95/10, 99/14, 47/18 i 30/18 - dr. zakon) i članovima 9, 15, 16  i 18. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (“Službeni glasnik RS”, br. 120/04, 54 /07, 104/09, 36/10 i 105/21) direktor RZS-a usvojio je Pravilnik o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku koji propisuju mere za srovođenje zaštite podataka i informacija u RZS-u.

Pored toga, Uredba (EZ) br. 223/2009 o evropskoj statistici (uvodna izjava 24 i član 20 (4)) od 11. marta 2009. godine (OJ L 87, str. 164) predviđa potrebu za utvrđivanjem zajedničkih principa i smernica kojima se obezbeđuje poverljivost podataka koji se koriste za proizvodnju evropske statistike i pristup poverljivim podacima, uz odgovarajući tehnički razvoj i zahteve korisnika u demokratskom društvu.

07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Zaštita tajnih podataka i dokumenata vrši se u skladu sa Zakonom o tajnosti podataka. Poverljivi podaci iz člana 3 Pravilnika predstavljaju službenu tajnu i ne mogu se objavljivati niti saopštavati, odnosno ne mogu biti sadržani u bilo kojim zbirnim podacima iz kojih se mogu prepoznati individualni podaci. Individualni podaci se mogu dati samo vlasniku tih podataka. Pristup poverljivim podacima iz administrativnih izvora imaju samo oni zaposleni u Zavodu koji su za to ovlašćeni rešenjem direktora Zavoda.

Takođe, podaci koje RZS dostavlja sa oznakom poverljivosti ili datumom embarga ne publikuju se dok se ne povuče oznaka poverljivost u naknadnoj transmisiji ili do isteka datuma embarga.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja

Ovaj indikator se objavljuje u Saopštenju koje se nalazi na veb sajtu Zavoda.

http://www.stat.gov.rs

08.2. Pristup kalendaru publikovanja

Eksterni korisnici mogu naći tačan datum objavljivanja u kalendaru poblikovanja koji se nalazi na veb sajtu Zavoda.

http://www.stat.gov.rs

08.3. Pristup korisnika

Eksterni korisnici mogu naći podatke u Saopštenju koje se nalazi na veb sajtu Zavoda.

https://publikacije.stat.gov.rs/G2021/Pdf/G20211334.pdf

U skladu sa pravnim okvirom EZ i Evropskim statističkim kodeksom, Evrostat publikuje evropsku statistiku na svom veb-sajtu na objektivan, profesionalan i transparentan način, uz poštovanje profesionalne nezavisnosti, u kojem se svi korisnici tretiraju jednako. Ovi principi regulišu se Evrostatovim protokolom o nepristranom pristupu podacima za korisnike


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Dvogodišnja periodika


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Nije primenljivo.

10.2. Publikacije

Saopštenje: "Indikatori inovativnih aktivnosti poslovih subjekata, 2018-2020"

https://publikacije.stat.gov.rs/G2021/Pdf/G20211334.pdf

10.3. On-lajn baza podataka

Baza podataka RZS i Evrostata

10.4. Pristup mikropodacima

Dostupni na zahtev međunarodnih organizacija, istraživača itd. Zahtev mora biti poslat grupi za diseminaciju (na zvaničnu imejl adresu: stat@stat.gov.rs ) koja će započeti proces stvaranja sporazuma o saradnji, nakon što dobije odobrenje rukovodstva.

10.5. Ostalo

Nije primenljivo.

10.6. Dokumentacija o metodologiji

Skraćena metodologija na sajtu RZS-a.

https://publikacije.stat.gov.rs/G2018/Pdf/G201820023.pdf

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Nalazi se na ESS Metadata Handler


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta

Kvalitet je obezbeđen striktnim sprovođenjem definicija i konceptualnih okvira Evropske statistike, Fraskati metodologije i kroz validaciju podataka. Veća odstupanja i nedoslednosti nisu primećene.

11.2. Procena kvaliteta

Podaci se prikupljaju iz pouzdanih izvora koji su u skladu sa standardima i metodologijom OECD-a, što obezbeđuje visok stepen međunarodne uporedivosti.


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Glavni korisnik je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, koje je glavni izvor sredstava iz budžeta koja se alociraju u nauku. Takođe, korisnici su i međunarodne institucije i naučni radnici/istraživači. 

12.2. Zadovoljstvo korisnika

Nije primenljivo.

12.3. Kompletnost

Godišnji izveštaji o inovativnim aktivnostima poslovnih subjekata pružaju kompletan i konzistentan prikaz, u skladu sa zahtevima Evrostata.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Visoka

13.2. Uzoračka greška

Nije primenljivo.

13.3. Neuzoračka greška

Nije primenljivo.


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Prema Programu, godišnji podaci trebalo bi da se dostave Evrostatu t+6 meseci po isteku referentne godine, kao prethodni podaci, a t+12 meseci, kao konačni podaci. 

14.2. Poštovanje rokova

RZS podatke dostavlja u predviđenom roku.


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Uporedivost se obezbeđuje primenom zajedničkih definicija i metodološkog okvira koji se zasniva na međunarodnim metodologijama i standardima.

15.2. Vremenska uporedivost

Podaci su dostupni od 2010. godine i poređenje je izvodljivo  jer nema odstupanja od predložene međunarodne metodologije.

15.3. Koherentnost - između oblasti

Nije primenljivo.

15.4. Koherentnost - interna

Nije primenljivo.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nije primenljivo.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika

Opšta politika revizije kao zvanični dokument dostupna je na intranet sajtu RZS-a. Revidirani podaci dostupni su u bazi podataka RZS-a čim se izvrši njihova validacija.

17.2. Revizija podataka - praksa

Objavljeni podaci smatraju se konačnim, ukoliko nije drugačije navedeno. Korekcije i revizije su moguće.

Značajne metodološke promene se najavljuju i korisnici se o njima mogu informisati na sajtu RZS.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Poslovni subjekti, popunjavaju upitnik

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Dvogodišnja

18.3. Prikupljanje podataka

Istraživanje se sprovodi kao obavezno, propisano Godišnjim planom statističkih istraživanja koji usvaja Vlada RS.

Upitnici se, u elektronskom obliku, dostavljaju izveštajnim jedinicama krajem marta tekuće godine (n) za referentni period (n,n-2).

Osnovni skup istraživanja i jedinice posmatranja statističkog istraživanja „Inovativne aktivnosti poslovnih subjekata“ jesu ekonomski aktivni poslovni subjekti odabrani putem uzorka iz statističkog poslovnog registra.

Izveštajne jedinice istraživanja čine: poslovni subjekti razvrstani prema veličini (na osnovu broja zaposlenih), definisanim grupama delatnosti (KD 2010) i ravnomernoj teritorijalnoj zastupljenosti. Bazu aktivnih poslovnih subjekata čine poslovni subjekti koji su Agenciji za privredne registre, predali godišnje finansijske izveštaje za referentnu godinu.

Istraživanje se sprovodi u vidu ankete, u dvogodišnjoj periodici. Anketa o inovativnosti sprovedena je na osnovu reprezentativnog, stratifikovanog uzorka. Uzorak je alociran na području Republike Srbije (do nivoa NSTJ2), proporcionalno broju poslovnih subjekata. Obim uzorka čini 3709 malih, srednjih i velikih poslovnih subjekata.

Jedan od stratuma uzorka koji se koristi za sprovođenje Ankete jeste veličina poslovnog subjekta, gde je osnovni kriterijum za određivanje njegove veličine - broj zaposlenih:

  • mali: od 10 do 49 zaposlenih,
  • srednji: od 50 do 249 zaposlenih i
  • veliki poslovni subjekti: 250 i više zaposlenih;

**izuzetak čine poslovni subjekti koji pripadaju delatnosti IK tehnologija – najčešće  imaju manje od 10 zaposlenih.

Sledeći stratum je određen na osnovu delatnosti: grupe delatnosti prema preporukama Evrostata, a na osnovu KD 2010.

      Skup obaveznih delatnosti: B: 05 – 09, C: 10 – 33, D: 35, E: 36 – 39, 46, H: 49 – 53, J: 58 – 63,

      K: 64 66, 71, 72 i 73.

      Dodatne („non-core“) delatnosti: 01 – 03, 41 – 43, 45, 47, 55 – 56, 68, 69, 70, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81

      i 82.

Za anketiranje se koriste:

  • štampani upitnik (papirna forma, slanje i prijem putem pošte);
  • veb upitnik (popunjen putem veb aplikacije pod2.stat.gov.rs/unos);
  • upitnik preuzet i vraćen popunjen putem elektronske pošte - mejlom.

 

18.4. Validacija podataka

Podaci se kontrolišu redovno radi obezbeđivanja njihove tačnosti i potpunosti. Kontrola se radi interno, od strane RZS-a i eksterno, od strane Eurostata. 

18.5. Kompilacija podataka
Realizacija uzorka iznosi preko 79%.  Od izabranih poslovnih subjekata 1,5% nije nađeno na adresi, dok na anketu nije odgovorilo oko 19% poslovnih subjekata.
 
Teže je prilagođavanje za neodgovor.
Procena je standardna za stratifikovano slučajno uzorkovanje. Procena se vrši sa sledećim karakteristikama:
- Popisni stratumi prema Hidiroglou algoritmu, u kojima nema jedinica u neto uzorku ili je jedna jedinica u neto uzorku, a planirani uzorak je više od jedne jedinice, su komprimovani odgovarajućim klasama u stratumu koje mu ne pripadaju, ili iste ili susedne klase po broju zaposlenih.
- Stratumi koji nisu u okviru popisa su kompresovani odgovarajućim slojevima bez popisa iste ili susedne klase po broju zaposlenih.
Metod izračunavanja pondera:
 
Korišćena je inverzna frakcija uzorkovanja. Korekcije bez odgovora; Jedinice sa odgovorom: odgovorili, zatvoreno, ne radi i aktivnosti izvan okvira.
Ostalo
Izvor podataka koji se koristi za izvođenje ukupnih populacionih podataka (opis okvira uzorka).
Preliminarni okvir je izgrađen korišćenjem Statističkog poslovnog registra (SBR) 31. decembra i Finansijskog izveštaja za 2020. godinu. Dobijen je set preduzeća koja ispunjavaju sledeće uslove:
- Glavna aktivnost prema SBR-u pripada jednoj i dodatnoj ciljnoj populaciji
- Odgovarajuće pravne jedinice dostavile su finansijski izveštaj za 2020. godinu
- Neaktivna preduzeća su isključena. Kriterijumi su: prema SBR-u imaju završni datum aktivnosti; status registracije je stečaj, likvidacija ili neaktivan (ali oni nemaju završni datum aktivnosti)
- Broj zaposlenih je viši ili jednak 10 prema SBR za aktivnosti NACE_2 koje nisu u sljedećim odjeljenjima: 26,27,58,59,60,61,62,63,64,65,66,71,72,73
 
Konačni okvir čine preduzeća sa 250 ili više zaposlenih i preduzeća sa prometom većim od ili jednakim 1000 hiljada dinara. Konačni okvir se sastoji od 21 877 jedinica.
 
Promenljive koje se koriste za ponderiranje: promet i broj zaposlenih

 

18.6. Prilagođavanje podataka

Nije primenljivo.


19. NapomeneVrh
19. Napomene

Nije primenljivo.