Migracije stanovništva


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2018

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene
 Aneksi

01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku Srbije

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Odsek za demografiju

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Gordana Bjelobrk

01.4. Funkcija kontakt osobe

rukovodilac Odseka za demografiju

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, 11000 Beograd

01.6. Imejl kontakt osobe

gordana.bjelobrk@stat.gov.rs

01.7. Broj telefona kontakt osobe

+381 11 2413-571

+381 11 2412 922 ext: 372

01.8. Broj faksa kontakt osobe

Nije primenljivo.


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
03/07/2019
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
8/7/2019
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
3/7/2019

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Cilj godišnjeg istraživanja o migrantima je prikupljanje podataka o pojedinačnim događajima preseljavanja stanovništva unutar granica Republike Srbije (interne migracije stanovništva) prema demografskim i drugim karakteristikama stanovništva.

Predmet istraživanja su stalne migracije stanovništva koje se preseljava iz svog dosadašnjeg mesta stalnog stanovanja u drugo mesto s namerom da se u drugom mestu stalno nastani.

Na osnovu ovih podataka obezbeđuje se kvantitativno i kvalitativno praćenje i proučavanje fenomena unutrašnjih migracija.

Pored toga, unutrašnje migracije stanovništva sa obe svoje komponente (imigracija i emigracija) utiču na porast odnosno smanjenje stanovništva i predstavljaju element za izračunavanje broja stanovnika prema teritorijalnom rasporedu.

03.2. Klasifikacije

Podaci o migrantima se prikazuju na nivou opština, oblasti i republike.

Prikazivanje podataka vrši se u skladu sa Uredbom o Nomenklaturi statističkih teritorijalnih jedinica.

Na osnovu člana 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 8. tačka 2) Zakona o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, br. 104/09) i člana 4. tačka 9. i čl. 5. i 6. Zakona o regionalnom razvoju („Službeni glasnik RS“, broj  51/09 i 30/10), Vlada je donela Uredbu o nomenklaturi statističkih teritorijalnih jedinica („Službeni glasnik RS“, br. 109/09 i 46/10).

http://www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/

Grupisanje podataka statistike mehaničkog kretanja stanovništva u Republici Srbiji za obeležje nacionalna pripadnost vrši se prema klasifikaciji nacionalne pripadnosti koja je primenjena u Popisu stanovništva, domaćinstva i stanova 2011. godine kao i za obeležje zanimanje lica prema internoj klasifikaciji zanimanja Republičkog zavoda za statistiku.

http://publikacije.stat.gov.rs/G2011/Pdf/G201121007.pdf                                                   

03.3. Obuhvat sektora

Sektor društvenih statistika / Vitalna statistika

SEKTOR DRUŠTVENIH STATISTIKA obavlja poslove popisa stanovništva, demografske statistike, statistike pravosuđa i izbora, statistike obrazovanja i drugih društvenih delatnosti, primene Geografskog informacionog sistema (GIS) za potrebe iskazivanja statističkih podataka; vodi Registar prostornih jedinica; organizuje i koordinira rad područnih odeljenja prilikom sprovođenja statističkih istraživanja; prati i upravlja kontrolom kvaliteta i procesom realizovanja statističkih istraživanja i obavlja koordinirajuću ulogu u sistemu zvanične statistike u navedenim oblastima.

03.4. Statistički koncepti i definicije

Unutrašnje migracije stanovništva ili preseljavanja predstavljaju jedan od najznačajnih vidova geografske ili prostorne pokretljivosti stanovnika u okviru Republike Srbije.

Podaci se prikupljaju za sva lica koja se trajno preseljavaju unutar granica Republike Srbije i pritome podnose prijavu-odjavu prebivališta organu u čijoj je nadležnosti vođenje evidencije prebivališta. 

Osnovni kriterijum za definisanje unutrašnjeg migranta su promena mesta stalnog boravka unutar zemlje i trajanje boravka odnosno odsustva u slučaju namere da se lice trajno nastani u novom mestu.

Migracija u užem smislu označava preseljavanje lica iz rodnog mesta ili pređašnjeg mesta stanovanja, u određeno mesto doseljenja ili sadašnje mesto boravka ili prebivališta. Takve migracije se nazivaju trajna preseljavanja i treba ih razlikovati od privremenih preseljavanja koja ne znače promenu mesta stalnog boravka.

Migracioni saldo (net migracija)- predstavlja razliku broja doseljenih i broja odseljenih lica datog područja u određenom vremenskom periodu.

Prebivalište- prema Zakonu o prebivalištu i boravištu građana („Službeni glasnik RS“, broj 87/2011), prebivalištem se smatra „mesto u kome se građanin nastanio sa namerom da u njemu stalno živi, odnosno mesto u kome se nalazi centar njegovih životnih aktivnosti, profesionalnih, ekonomskih, socijalnih i drugih veza koje dokazuju njegovu trajnu povezanost s mestom u kome se nastanio“.

Starost lica koje migrira izražava se u navršenim godinama života. Računa se na osnovu datuma rođenja i datuma prijave/odjave.

Ekonomska aktivnost-podaci o aktivnosti lica se prikupljaju za lica stara 15 i više godina. Podaci se iskazuju agregirano, prema sledećoj podeli: obavlja zanimanje, nezaposlen, penzioner, lice s drugim ličnim prihodom, učenik ili student, ostala izdržavana lica.

Zanimanje-po ovom obeležju agregirana su aktivna lica koja obavljaju zanimanje, prema vrsti konkretnog posla kojim se bave u cilju sticanja sredstava za život.

Nacionalnost-u skladu sa Ustavom Republike Srbije, koji građaninu jamči slobodu izražavanja nacionalne pripadnosti, podatak o nacionalnoj pripadnosti se dobija na osnovu slobodnog, neposrednog izjašnjavanja lica koje migrira.

03.5. Statistička jedinica

Unutrašnji migrant.

Podaci se prikupljaju za sva lica koja su izvršila promenu prebivališta odnosno trajno se preseljavaju unutar granica Republike Srbije i pri tome podnose prijavu/odjavu prebivališta Ministarstvu unutrašnjih poslova, u čijoj je nadležnosti vođenje evidencije prebivališta.

Izvor podataka su izjave građana i dokumenta koja se podnose službi evidencije prebivališta.

03.6. Statistička populacija

Unutrašnji migranti-ukupan broj.

Stanovništvo statistike unutrašnjih migracija obuhvata sledeće populacione grupe:

osobe koje su promenile svoje prebivalište iz jedne opštine u drugu; osobe koje su promenile svoje prebivalište iz ruralne oblasti u gradsku ili iz gradske u ruralnu oblast; osobe koje su promenile svoje prebivalište iz jednog grada u drugi.

03.7. Referentno područje

Teritorija Republike Srbije.

Republički zavod za statistiku srbije od 1998. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da podaci nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno).

Regionalna distribucija migranata se vrši u skladu sa administrativno-teritorijalnom podelom zemlje, na dan 31.decembar referentne godine - naselja, opštine, okruzi i statističke regije.

03.8. Vremenska pokrivenost

Podaci o preseljavanju stanovništva u Republici Srbiji predstavljaju rezultat redovnog statističkog praćenja ove pojave na nivou republike, uspostavljenog 1988. godine.

Prva referentna godina -1991.

03.9. Bazni period

Nije primenljivo.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Broj lica iskazan u apsolutnim brojevima ili stopama.


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Referentni period za podatke o unutrašnjem migracionom toku je kalendarska godina u kojoj je došlo do migracije.


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Istraživanje se sprovodi na osnovu:

- Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09)

- Programa zvanične statistike od 2016. do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 55/15)

- Zakona o prebivalištu i boravištu građana ("Službeni glasnik RS", broj 87/2011) kao i

- Zakona o zaštiti podataka o ličnosti ("Službeni glasnik RS", broj 97/08, 104/09-dr. zakon 68/12-odluka us 107/12)

- Odluka o Programu zvanične statistike

- Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu

* Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: http://www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/

 

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Nije primenljivo.


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

Poverljivost podataka je regulisana: 

 – Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49.
 – Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku
 – Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Obaveza zaštite individualnih podataka temelji se na članu 3 odredbe za zaštitu davalaca podataka, članovima 44, 45, 46, 47, 48 i 49 odredbe o poverljivosti Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09).

http://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf

Zaštita individualnih podataka

Na osnovu sporazuma o saradnji između Zavoda za statistiku i Ministarstva unutrašnjih poslova, podaci koji se dostavljaju (mesečno) zavodu ne sadrže nijedno obeležje koje omogućava identifikaciju lica.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja
 Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu (http://www.stat.gov.rs/calendar/). 
 Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova. Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru.

 Statističke informacije se publikuju godišnje, u skladu sa odobrenim kalendarom publikovanja:

 - 30. jun referentne godine-statističko saopštenje SN60: Unutrašnje migracije (referentna godina);

 - 29. decembar referentne godine - Demografski godišnjak (referentna godina).

08.2. Pristup kalendaru publikovanja
 Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a:

 Saopštenja za javnost:

 http://www.stat.gov.rs/calendar/?a=18&s=

 Demografska statistika

 http://www.stat.gov.rs/calendar/?a=18&s=

08.3. Pristup korisnika
 Podaci dobijeni statističkim istraživanjima objavljuju se na internet prezentaciji (www.stat.gov.rs), u bazi podataka (http://data.stat.gov.rs/?  caller=18&languageCode=sr-Cyrl),  statističkim saopštenjima i publikacijama (http://www.stat.gov.rs/publikacije/).
 Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno svim korisnicima pod jednakim uslovima, i bilo kakav privilegovan pristup od   strane spoljnih korisnika, pre njihovog  objavljivanja, nije moguć.

Podaci su objavljeni i u skaldu sa Evropskim statističkim kodom praksi, poštujući profesionalnu nezavisnost, objektivnost, transparetnost   i jednak tretman svih korisnika.

 http://www.stat.gov.rs/media/3415/cop-ks-02-18-142-en-n.pdf


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Statistički podaci o unutrašnjoj migraciji stanovništva objavljuju se godišnje.


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Saopštenja za javnost: Unutrašnje migracije, 2018. (on line)

http://www.stat.gov.rs/oblasti/stanovnistvo/migracije-stanovnistva/

Saopštenja-Statističko saopštenje SN60: Unutrašnje migracije, 2018. (on line)

http://www.stat.gov.rs/oblasti/stanovnistvo/migracije-stanovnistva/

10.2. Publikacije

Demografska statistika

http://www.stat.gov.rs/publikacije/?d=14

Žene i muškarci u Srbiji, 2017.

http://publikacije.stat.gov.rs/G2017/Pdf/G20176008.pdf

10.3. On-lajn baza podataka

http://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/

Baza podataka > Stanovništvo > Migracije stanovništva > Unutrašnje migracije-podaci do 2010. godine

http://data.stat.gov.rs/Home/Result/180601?languageCode=sr-Cyrl

Baza podataka > Stanovništvo > Migracije stanovništva > Unutrašnje migracije-podaci od 2011. godine

http://data.stat.gov.rs/Home/Result/180602?languageCode=sr-Cyrl

10.4. Pristup mikropodacima
 Pristup anonimiziranim mikropodacima obezbeđuje se naučno istraživačkim organizacijama na osnovu podnetog zahteva.
 Zahtev se može podneti na imejl-adresu stat@stat.gov.rs ili putem pošte na adresu Milana Rakića 5, 11000 Beograd. 
 Više informacija može se naći na sledećem linku: http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/korisnicka-podrska/micropodaci

Anonimni podaci se mogu dostaviti za naučne i istraživačke svrhe i na osnovu individualnog zahteva a u skladu sa Pravilnikom o dostavi  anonimnih individualnih podataka za naučne i istraživačke svrhe kao i članom 48 odredbe o davanju individualnih podataka bez  identifikatora Zakona o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09):

 http://www.stat.gov.rs/media/2295/pravilniksrb.pdf

 http://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf

10.5. Ostalo

Dostavljanje informacija na zahtev korisnika se vrši u skladu sa Pravilima o diseminaciji statističkih podataka i usluga Zavoda za statistiku i u skladu sa članom 39 i 43 odredbe o diseminaciji podataka i informacija Zakona o statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09):

http://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf

Komesarijat za izbeglice i migracije

http://www.kirs.gov.rs

Migracioni Profil Republike Srbije 

http://www.kirs.gov.rs/wb-page.php?kat_id=161

Prilikom objavljivanja rezultata istraživanja na osnovu anonimiziranih mikropodataka Zavoda za statistiku, neophodno je da RZS navedete kao izvor.

10.6. Dokumentacija o metodologiji

Zvanični portal Republičkog zavoda za statistiku (http://www.stat.gov.rs/) > Oblasti > Stanovništvo > Migracije stanovništva > Metodološki materijal i dokumentacija (http://www.stat.gov.rs/istrazivanja/methodology-and-documents/)

Demografska statistika

http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/publikacije/?d=14

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Nije primenljivo.


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta
 Sistem upravljanja kvalitetom Republičkog zavoda za statistiku oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na   Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice - CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality   Management - TQM) koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS).
 Više informacija može se naći u dokumentima dostupnim na sledećem linku: http://www.stat.gov.rs/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom/
11.2. Procena kvaliteta

Rezultati tekuće godine se upoređuju sa podacima prethodne i ranijih godina. Ukoliko postoje značajne devijacije u prikazanim podacima, razmatraju se razlozi nastalih devijacija podataka.


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Glavni korisnici statističkih podataka su opštine, ministarstva i druge vladine institucije, agencije i nacionalne organizacije koje koriste statističke podatke sa namerom da unaprede svoj rad i planiranje kao i naučne institucije, univerziteti i nevladine organizacije, poslovna zajednica i individualni zahtevi kao i štampa čiji su zahtevi za podacima o unutrašnjim migracijama zadovoljeni bez kršenja pravila o poverljivosti informacije.

12.2. Zadovoljstvo korisnika
 Na svake dve godine, putem veb-ankete, sprovodi se Istraživanje o zadovoljstvu korisnika.
 Rezultati istraživanja dostupni su na veb-sajtu RZS-a: http://www.stat.gov.rs/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom/

Kao nosilac sistema zvanične statistike u Republici Srbiji, Republički zavod za statistiku (RZS) uvođenjem sistema upravljanja kvalitetom, nastoji da na osnovu praćenja i merenja statističkih procesa, podataka i usluga podigne njihov kvalitet na nivo prihvatljiv za korisnika. U skladu sa usvojenom Politikom kvaliteta i Programom razvoja zvanične statistike u periodu od 2015. do 2020. godine, vizija zvanične statistike jeste da se dostigne nivo usklađenosti sa međunarodnim statističkim standardima, u pogledu kvaliteta objavljenih statističkih podataka i informacija i visokog nivoa stečenog poverenja davalaca i korisnika podataka.

METODOLOŠKE OSNOVE

Cilj i sadržaj istraživanja

Istraživanjem se prikupljaju povratne informacije o navikama, stavovima i potrebama korisnika kako bi se, u skladu sa stepenom njihovog zadovoljstva, pristupilo podizanju kvaliteta podataka i usluga RZS-a.

Na osnovu definisanih obeležja i prikupljenih i obrađenih podataka obavlja se analiza koja treba da pokaže u kom stepenu RZS zadovoljava zahteve korisnika kad je reč o statističkim podacima i uslugama. Dobijeni rezultati služe kao polazna osnova za preduzimanje mera za poboljšanje interaktivne saradnje između RZS i korisnika.

http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom

Republički zavod za statistiku (RZS) je u 2017. godini po četvrti put sproveo Istraživanje o zadovoljstvu korisnika (2010, 2013, 2015).

Rezultati istraživanja sa procenom sveukupnog zahteva za kao i uopštene potrebe za statističkim podacima i posebnim statističkim indikatorima mogu se naći na:

http://www.stat.gov.rs/media/2489/rezultati-istrazivanja-o-zadovoljstvu-korisnika-2017.pdf

12.3. Kompletnost

Detaljni statistički podaci su pripremljeni, dostupni i publikovani na sledeći način:

  • po grupisanju (pol i starost lica)
  • po teritorijalnim nivoima (prebivalište lica)
  • po nacionalnosti i ekonomskoj aktivnosti lica

Statistički podaci su u potpunosti proizvedeni u skladu sa radnim programom zvanične statistike.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Slogove sa podacima prijave/odjave Ministarstvo unutrašnjih poslova mesečno, za prethodni mesec, dostavlja Republičkom zavodu za statistiku, tako da se kvalitet sekundarnog podatka za statističke svrhe uopšteno smatra dobrim.

Neuzoračka greška

Postoje slučajevi da se lica prilikom promene prebivališta ne odjavljuju niti se registruju (prijave) u novom mestu stanovanja, tako da odjava navedenog lica nije evidentirana od strane zvanične službe pa ni samim tim nije obuhvaćena ni statistikom. Nije moguće kvantitativno odrediti koliko odjava nije obuhvaćeno. 

Ukoliko službena lica primene deregistraciju ex officio lica koja više ne žive na navedenoj adresi, tada se obuhvatnost može unaprediti.

13.2. Uzoračka greška

Istraživanje o unutrašnjim migracijama stanovništva Republike Srbije sprovodi se na ukupnoj populaciji.

13.3. Neuzoračka greška

Postoje slučajevi da se lica prilikom promene prebivališta ne odjavljuju niti se registruju (prijave) u novom mestu stanovanja, tako da odjava navedenog lica nije evidentirana od strane zvanične službe pa ni samim tim nije obuhvaćena ni statistikom. Nije moguće kvantitativno odrediti koliko odjava nije obuhvaćeno. 

Ukoliko službena lica primene deregistraciju ex officio lica koja više ne žive na navedenoj adresi, tada se obuhvatnost može unaprediti.

Odložena registracija promene prebivališta lica prestavlja osnovni uzrok greški u podacima o unutrašnjim migracijama. Migracije se računaju za svaki mesec ponaosob i ukoliko se promena prebivališta registruje mesec ili više kasnije, dodaje se u mesec tokom koga je registracija primljena.

Limiti poverenja nisu računati.


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Statistički podaci o unutrašnjim migracijama se prikupljaju i obrađuju tokom cele referentne godine (t) za (t-1) godinu, a publikuju se šest meseci nakon kraja referentne godine.

Detaljni podaci po relevantnim indikatorima distribuiraju se na kraju referentne godine (t), u skladu sa utvrđenim kalendarom publikovanja informacija.

14.2. Poštovanje rokova

Statistički podaci o unutrašnjim migracijama distribuiraju se u skladu sa prethodno utvrđenim uslovima i kalendarom publikovanja informacija.

Do odlaganja distribucije podataka može da dođe u slučaju značajnih zakonskih ili tehničkih izmena.


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Statistički podaci o unutrašnjim migracijama prikupljaju se i obrađuju za različite teritorijalne jedinice, na osnovu jedne iste metodologije i definicija, tako da su uporedivi na nacionalnom nivou.

Republički zavod za statistiku od 1998. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da podaci nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (fusnotom se objašnjava diskontinuitet teritorijalnog obuhvata podataka).

15.2. Vremenska uporedivost

Statistika unutrašnjih migracija je predstavljena 1989. godine i podaci o migracijama su dostupni bez metodoloških promena tako da se smatra da je uporedivost podataka tokom vremena pouzdana i tačna.

Republički zavod za statistiku od 1998. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da podaci nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (fusnotom se objašnjava diskontinuitet teritorijalnog obuhvata podataka) usled čega postoje dve vremenske serije podataka:

1991-1997, sa podacima koji se odnose na teritoriju Srbije sa Kosovom i Metohijom

1998- t, sa podacima koji se odnose na teritoriju Srbije bez Kosova i Metohije.

15.3. Koherentnost - između oblasti

Statistika o unutrašnjim migracijama je jedini izvor podataka koji prikazuje unutrašnju migraciju stanovništva u Republici Srbiji. 

15.4. Koherentnost - interna

Statistika o unutrašnjim migracijama predstavlja glavni element za ažuriranje internih postpopisnih podataka o stanovništvu u zemlji.

Svi podaci su konzistentni.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Za kreiranje statistike o unutrašnjim migracijama stanovništva koristi se administrativni izvor podataka.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika
 Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše   svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima.
 Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
 – opšta pravila revizija objavljenih podataka, 
 – oblike informisanja korisnika u vezi sa mogućim uzrocima revizija, 
 – kategorizaciju revizija i
 – dokumentaciju koja pokriva sve aspekte revizija.
 Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku: http://www.stat.gov.rs/media/2283/opsta-politika-revizije-rzs-1.pdf
17.2. Revizija podataka - praksa

Niti su mesečni niti su godišnji podaci revidirani.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Prebivalište je mesto u kome se građanin nastanio s namerom da u njemu stalno živi, odnosno mesto u kome se nalazi centar njegovih životnih aktivnosti, profesionalnih, ekonomskih, socijalnih i drugih veza koje dokazuju njegovu trajnu povezanost sa mestom u kome se nastanio.

Sektor za analitiku, telekomunikacione i informacione tehnologije Ministarstva unutrašnjih poslova vrši evidenciju svake promene prebivališta građana Srbije podnošenjem prijave odnosno odjave prebivališta lica, koja je regulisana Zakonom o prebivalištu i boravištu građana ("Službeni glasnik RS", br. 87/2011).

http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_prebivalistu_i_boravistu_gradjana.html

Izvor podataka su izjave građana i dokumenta koja se podnose službi evidencije prebivališta.

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Slogovi sa podacima prijave odnosno odjave Ministarstvo unutrašnjih poslova mesečno, za prethodni mesec, dostavlja Republičkom zavodu za statistiku u elektronskoj formi.

18.3. Prikupljanje podataka

Metod prikupljanja podataka o unutrašnjoj migraciji stanovništva je tekući.

Slogovi sa podacima prijave odnosno odjave Ministarstvo unutrašnjih poslova mesečno, za prethodni mesec, dostavlja Republičkom zavodu za statistiku za sve migracije koje su registrovane tokom godine.

Podaci se dostavljaju u elektronskoj formi, u skladu sa Procedurom za preuzimanje i korišćenje podataka iz administrativnih izvora u statističke svrhe. Dokument je dostupan u Aneksu.

18.4. Validacija podataka

Predodređeni uslovi za kontrolu statističkih podataka su set radno-tehničkih specifikacija programiranja koji su nastali u skladu sa odobrenom metodologijom istraživanja.

Validacija podataka podrazumeva upotrebu osnovnog alata u proceduri editovanja podataka - svrsishodan i konzistentan set logičkih pravila koji se koristi za sistematsku proveru ispravnosti podataka, njihovu konzistentnost i proveru distribucije podataka.

Ispravka podataka koja podrazumeva individualnu, kao i sistemsku korekciju podataka (određena pravila se primenjuju na celom setu jedinica koje zadovoljavaju izvesni uslov), obuhvata kategorizaciju grešaka na laku (nasumični efekat) i tešku (sistemski nedostatak u procesu prikupljanja podataka i njihovoj obradi). 

Logička imputacija podataka podrazumeva primenu procedura za zamenu nedostajuće ili nekonzistentne vrednosti vrednošću koja se može izvesti iz seta dostupnih podataka upotrebom logičkih pravila.

18.5. Kompilacija podataka

Ispravka podataka koja podrazumeva individualnu kao i sistemsku korekciju podataka (određena pravila se primenjuju na celom setu jedinica koje zadovoljavaju izvesni uslov) obuhvata kategorizaciju grešaka na laku (nasumični efekat) i tešku (sistemski nedostatak u procesu prikupljanja podataka i njihovoj obradi). Može biti ručna i automatska korekcija podataka.

Logička imputacija podataka podrazumeva primenu procedura za zamenu nedostajuće ili nekonzistentne vrednosti vrednošću koja se može izvesti iz seta dostupnih podataka upotrebom logičkih pravila.

Nedostajuća ili nekonzistentna vrednost se može zameniti i dostupnom vrednošću koja je potvrđeno odgovarajuća.

Upotreba programa za automatsko tabeliranje podataka po unapred zadatim indikatorima predstavlja finalnu fazu obrade podataka.

18.6. Prilagođavanje podataka

Nije primenljivo.


19. NapomeneVrh
19. Napomene

U skladu sa sveobuhvatnim procesom uređenja podataka, sakupljaju se informacije o kvalitetu podataka, a primenjuje se redovna procena i unapređenje statističkog procesa uz adekvatnu programsku podršku.



 Aneksi :Vrh
  Procedura za preuzimanje i koriscenje podataka iz administrativnih izvora