Anketa o radnoj snazi, od 2021MetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2021 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku (RZS) | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Odeljenje za statistiku tržišta rada, Grupa za Anketu o radnoj snazi | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
1/7/2021 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
1/7/2021 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Anketa o radnoj snazi (ARS) je istraživanje usmereno na domaćinstvo i kreirano je sa ciljem da se pribave informacije o tržištu rada i karakteristikama radne snage. Kada je reč o metodologiji, organizaciji, izboru uzorka, dizajnu upitnika i definicijama zaposlenosti/nezaposlenosti, ARS se sprovodi u skladu sa standardima i preporukama Međunarodne organizacije rada (International Labour Organization ‒ ILO) i regulativama Evropskog zavoda za statistiku (Evrostat), što omogućava da se veliki broj podataka dobijenih iz ARS-a može upoređivati sa ekvivalentnim podacima iz drugih (posebno evropskih) zemalja. Glavni cilj ovog istraživanja je dobijanje podataka o tri osnovna, međusobno isključiva kontingenta stanovništva – zaposlena, nezaposlena i lica van radne snage. Kada je reč o zaposlenima, ARS registruje njihov profesionalni status, oblik svojine u kojoj rade, prava koja ostvaruju na radnom mestu, zanimanje i delatnost, broj radnih sati, dopunski posao (ukoliko postoji), itd. U slučaju nezaposlenih lica, ARS ispituje način na koji traže posao, dužinu traženja posla, prethodno radno iskustvo, itd. Za lica van radne snage prikupljaju se podaci o razlozima netraženja posla kao i o njihovom odnosu prema tržištu rada (potencijalna radna snaga). Osim navedenih kategorija, istražuju se socio-demografske, obrazovne i druge karakteristike stanovništva (godine, pol, obrazovanje, državljanstvo, nacionalna pripadnost, zdravstveno stanje i tako dalje). Rezultati istraživanja objavljuju se u agregiranom obliku, čime je (u skladu sa odredbama Zakona o zvaničnoj statistici) u potpunosti obezbeđena tajnost individualnih podataka o domaćinstvima i licima. Podaci dobijeni anketiranjem objavljuju se na kvartalnom i godišnjem nivou. | |
03.2. Klasifikacije | |
U Anketi o radnoj snazi primenjuju se sledeće međunarodne klasifikacije:
| |
03.3. Obuhvat sektora | |
Anketa o radnoj snazi obuhvata sve sektore definisane NACE rev.2 klasifikacijom. | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Stanovništvo se razvrstava na zaposlene, nezaposlene i van radne snage na osnovu informacija koje se dobijaju iz upitnika i koje se odnose na aktivnost anketiranih lica u referentnoj sedmici. Podaci dobijeni na ovaj način razlikuju se od podataka o zaposlenim i nezaposlenim licima koji se dobijaju preko drugih statističkih istraživanja. U Anketi se ne uzima u obzir formalni status lica koje se anketira, nego se njegov radni status određuje na osnovu aktivnosti koju je obavljalo u posmatranoj sedmici. Tako se kao zaposleno lice u Anketi, pored lica koje ima posao, može pojaviti i lice koje je formalno bez zaposlenja, ako je u posmatranoj sedmici obavljalo neki posao (najmanje jedan sat) u cilju sticanja sredstava za život. Po istom metodu, licem van radne snage se smatra lice koje je formalno nezaposleno (prijavljeno Nacionalnoj službi za zapošljavanje) ukoliko tokom četiri sedmice (koje su prethodile anketiranju) nije preduzimalo aktivne korake u traženju posla i nije u mogućnosti da počne da radi u roku od dve sedmice. U drugom slučaju, formalno nezaposleno ili lice van radne snage (lice bez formalnog posla, penzioner, student, domaćica i dr.) koje je u posmatranoj sedmici obavljalo neki plaćeni posao, smatraće se zaposlenim, bez obzira na njegov formalni status.
Zaposleno stanovništvo obuhvata lica starosti od 15 do 89 godina koja ispunjavaju jedan od sledećih uslova:
Lica koja proizvode robu za sopstvenu upotrebu, volonteri, lica na neplaćenoj obuci i lica uključena u druge oblike rada, na osnovu Rezolucije koja se tiče statistike rada, zaposlenosti i nedovoljno iskorišćene i potencijalne radne snage, usvojene 11. oktobra 2013. godine na 19. Međunarodnoj konferenciji statističara rada, nisu uključena u kontigent zaposlenih na bazi ovih aktivnosti. Stopa zaposlenosti predstavlja procenat zaposlenih u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe Formalna zaposlenost obuhvata:
Neformalna zaposlenost podrazumeva:
Stopa neformalne zaposlenosti predstavlja udeo neformalno zaposlenih u ukupnoj zaposlenosti
Nezaposleno stanovništvo obuhvata lica starosti od 15 do 74 godina koja:
Za sezonske radnike, koji nisu radili u toku posmatrane sedmice (jer su van sezone), ali koji očekuju da će se vratiti na svoj sezonski posao, smatra se da su našli posao. Stopa nezaposlenosti predstavlja procenat nezaposlenih u ukupnom broju aktivnih stanovnika iste starosne grupe. Stopa dugoročne nezaposlenosti predstavlja udeo lica nezaposlenih duže od godinu dana u ukupnom broju aktivnih stanovnika iste starosne grupe. Stopa NEET podrazumeva učešće lica starosti 15‒24 godine (ili 15‒29 godina) koja nisu zaposlena, nisu na školovanju, niti su na obuci u ukupnoj populaciji tog uzrasta.
Aktivno stanovništvo – radnu snagu – čine sva zaposlena i nezaposlena lica. Potencijalno aktivno stanovništvo čine lica koja aktivno traže posao, ali nisu u mogućnosti da odmah (odnosno u roku od dve sedmice) počnu da rade, kao i lica koja su u mogućnosti da odmah počnu da rade, ali koja aktivno ne traže posao. U ovaj kontingent uključena su i tzv. obeshrabrena lica, tj. lica koja ne traže posao zato što su uverena da ga ne mogu naći, iako su u mogućnosti da odmah počnu da rade ukoliko bi im posao bio ponuđen. Stopa aktivnosti predstavlja procenat aktivnog stanovništva u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe
Stanovništvo van radne snage obuhvata:
Stopa stanovništva van radne snage predstavlja procenat stanovništva van radne snage u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe. | |
03.5. Statistička jedinica | |
Jedinica izbora i jedinica posmatranja u Anketi je domaćinstvo izabrano u uzorak, a jedinica anketiranja je svaki član izabranog domaćinstva. Osnovni sociodemografski podaci prikupljaju se o svim licima u izabranim domaćinstvima, a podaci o radnoj aktivnosti prikupljaju se za lica starosti između 15 i 89 godina. | |
03.6. Statistička populacija | |
U Anketi o radnoj snazi ciljnu populaciju čine sva lica koja žive u privatnim domaćinstvima. Ciljna populacija se određuje na osnovu uobičajenog prebivališta. „Uobičajeno prebivalište“ označava mesto gde osoba obično provodi dnevni period odmora, bez obzira na privremeni izostanak radi rekreacije, odmora, posete prijateljima i rođacima, posla, lečenja ili verskog hodočašća. „Uobičajenim stanovnicima“ određenog geografskog područja smatraju se:
Kada se okolnosti opisane u tački (1) ili (2) ne mogu utvrditi, pod „uobičajenim prebivalištem“ može se podrazumevati mesto legalnog ili prijavljenog prebivališta. Uobičajeno prebivalište za sve osobe u ciljnoj populaciji utvrđuje se na osnovu kriterijuma „većine vremena“, tj. lice se vodi u mestu stanovanja u kojem provodi veći deo godine (više od 6 meseci). To podrazumeva da, ako lice živi na više mesta, mesto u kojem provodi veći deo godine se uzima kao uobičajeno prebivalište. Ovo se odnosi na lica koja imaju više domova, na decu koja naizmenično žive na dva mesta, ili na lica koja duže vremena žive van matičnog domaćinstva zbog posla. Slučajevi na koje se odnosi kriterijum „većine vremena“ su sledeći: a. Za učenike osnovnih i srednjih škola i lica koja tokom sedmice rade van mesta gde živi matično domaćinstvo, ali se vikendom vraćaju u njega, uobičajeno prebivalište je mesto gde živi matično domaćinstvo; b. Za studente njihova privremena adresa se vodi kao uobičajeno prebivalište ako je u pitanju privatna adresa. v. Za decu koja naizmenično žive na dva mesta i provode podjednako vreme sa oba roditelja / staratelja, mesto gde se dete nalazi u vreme anketiranja uzima se kao uobičajeno prebivališe. Ovo uobičajeno prebivalište treba da bude isto u prvom i narednim talasima anketiranja. U posebnim slučajevima važe sledeća pravila: a. Za lica koja žive van matičnog domaćinstva duži vremenski period zbog posla, bilo na teritoriji Republike Srbije ili u inostranstvu, mesto stanovanja matičnog domaćinstva može da se vodi kao njihovo uobičajeno prebivalište u slučaju ako značajno doprinose budžetu matičnog domaćinstva i ako nemaju drugo domaćinstvo u mestu u kojem žive. b. Za lica koja studiraju van mesta stanovanja matičnog domaćinstva, bilo na teritoriji Republike Srbije ili u inostranstvu, mesto stanovanja matičnog domaćinstva može da se vodi kao njihovo uobičajeno prebivalište ako su studenti ekonomski zavisni od matičnog domaćinstva i ako nemaju drugo domaćinstvo u mestu u kojem žive. v. Za decu koja naizmenično žive na dva mesta i provode podjednako vreme sa oba roditelja / staratelja, uobičajeno prebivalište može da se vodi kod onog roditelja / staratelja koji prima beneficije za dete, ili kod onog roditelja / staratelja koji najviše doprinosi izdržavanju deteta. Ciljnu populaciju ne predstavljaju lica koja borave ili nameravaju da borave u Republici Srbiji kraće od godinu dana, kao ni lica koja su odsutna ili nameravaju da budu neprekidno odsutna iz anketiranog domaćinstva godinu dana i duže (žive i / ili rade u inostranstvu ili u drugom mestu gde imaju drugo domaćinstvo, trajno su se iselila iz domaćinstva i dr.). | |
03.7. Referentno područje | |
Referentna teritorija je teritorija Republike Srbije bez regiona Kosovo i Metohija. Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno). | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Anketa o radnoj snazi je prvi put u našoj zemlji sprovedena 1994. godine kao probno istraživanje. Od 1995. do 2008. godine istraživanje je redovno sprovođeno jedanput godišnje. U periodu od 2008. do 2013. godine istraživanje je sprovođeno dva puta godišnje (u aprilu i oktobru). U toku 2014. godine, ARS je sproveden četiri puta (po jednom u svakom tromesečju ‒ tokom februara, maja, avgusta i novembra). Od 2015. godine prelazi na kontinuiranu periodiku istraživanja. | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenjivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Većina rezultata se izražava kroz broj lica (u hiljadama), ili kroz stope (npr. stopa zaposlenost, stopa nezaposlenosti itd.). Takođe, postoje varijable koje se izražavaju u drugim mernim jedinicama (starost lica u broju godina, radno vreme u satima, itd.). |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
ARS se sprovodi kao kontinuirano istraživanje, što znači da je svaka sedmica u toku godine referentna. Referentna sedmica je sedmica koja prethodi anketiranju i obuhvata celu kalendarsku sedmicu (od ponedeljka do nedelje). Status radne snage se određuje u odnosu na referentnu sedmicu, pa se ta sedmica naziva i posmatranom. Prva referentna sedmica u godini mora obuhvatiti prvi četvrtak u godini, a svaki kvartal obuhvata 13 referentnih sedmica. |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Republički zavod za statistiku ima ovlašćenja i odgovornost za prikupljanje, obradu i objavljivanje statističkih podataka na osnovu Zakona o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS”, broj 104/09). Anketa o radnoj snazi počev od 2021. godine se sprovodi na osnovu Uredbe/regulative (EU) 2019/1700 Evropskog parlamenta i Saveta od 10. oktobra 2019. kojom se uspostavlja zajednički okvir za evropske statistike o licima i domaćinstvima koje se zasnivaju na podacima o pojedincima prikupljenim na osnovu uzorka, kojom se menjaju Uredbe (EZ) br. 808/2004, (EZ) br. 452/2008 i (EZ) br. 1338/2008 Evropskog parlamenta i Saveta i stavljaju izvan snage Uredbe (EZ) 1177/2003 Evropskog parlamenta i Saveta i Uredba Saveta (EZ) br.577/98 a posebno njen član 7 stav 1, član 8 stav 3 i član 13 stav 6. | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Nije primenjivo. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Poverljivost podataka je regulisana:
Dokumenti su dostupni na linku u aneksu Aneksi : Dokumenta o poverljivosti podataka | |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Poverljivi podaci se tretiraju u skladu sa propisanim načelima poverljivosti. Pogledati Zakon o zvaničnoj statistici, link u aneksu. Aneksi : Zakon o zvanicnoj statistici |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu – link u aneksu. Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova.
Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a. Link u aneksu. Aneksi : Kalendar objavljivanja | |
08.3. Pristup korisnika | |
U skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, br. 104/2009) i Evropskim statističkim kodeksom prakse, svi korisnici se ravnopravno tretiraju. Podaci ARS-a objavljuju se na veb-stranici RZS-a, nakon čega su ti podaci istovremeno dostupni svim korisnicima. Svako odstupanje od datuma navedenog u objavljenom kalendaru publikacija mora biti najavljeno i obrazloženo. |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Podaci se objavljuju kvartalno i godišnje. |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Podaci Ankete o radnoj snazi objavljuju se kvartalno u saopštenjima za javnost. | |
10.2. Publikacije | |
Republički zavod za statistiku objavljuje sledeće publikacije:
Publikacije su dostupne na linku u aneksu. Aneksi : Publikacije | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Aneksi : Diseminaciona baza | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Mikropodaci su dostupni po zahtevu korisnika u skladu s načelima definisanim u Zakonu o zvaničnoj statistici i pravilima definisanim Pravilnikom o načinu i postupku davanja podataka koje proizvodi RZS. Statističke baze mikropodataka koje se daju na korišćenje u naučno-istraživačke svrhe sadrže redukovane informacije o ispitanicima – cilj je onemogućavanje identifikacije anketiranih pojedinaca, odnosno domaćinstava. Pored toga što javno dostupne baze podataka ne sadrže informacije o imenu, prezimenu i adresi pojedinaca, primenjuju se i dodatne mere zaštite podataka o ličnosti:
Navedena grupisanja podataka napravljena su u skladu sa pravilima koja primenjuje Evrostat (evropski statistički zavod) u cilju zaštite ličnih podataka. Više informacija možete naći na linku u aneksu. Aneksi : Zakon o zvanicnoj statistici Pravilnikom o nacinu i postupku davanja podataka koje proizvodi RZS EVROSTAT - zaštita statistickih i licnih podataka | |
10.5. Ostalo | |
Podaci koji zahtevaju dodatnu obradu predaju se službi za diseminaciju, nakon čega oni prosleđuju zahtev ARS-grupi koja počinje proces izrade/obrade traženih podataka. Obrađeni podaci se potom dostavljaju korisnicima. | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Kompletna metodologija Ankete o radnoj snazi, kako stara, tako i nova koja je u upotrebi od 2021. godine, može se naći veb-sajtu RZS-a u okviru Referentnih metapodataka. Link u aneksu. Aneksi : Referentni metapodaci | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
- |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
RZS radi na poboljšanju kvaliteta istraživanja ARS-a usvajanjem sledećih propisa EU:
Od 2010. godine RZS Evrostat-u šalje godišnje i kvartalne izveštaje ARS-a o kvalitetu. Posebna pažnja je posvećena usklađivanju glavnih indikatora kvaliteta i glavnih ARS- koncepata kao što su:
Pored rada na unapređenju metodologije, sprovodi se i konstantna kontrola dobijenih rezultata i rada anketara, kao i usavršavanje instrumenata za sprovođenje Ankete. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Anketa o radnoj snazi može se smatrati pouzdanim izvorom podataka, s obzirom da su, pri definisanju upitnika i metodologije, primenjeni standardi i definicije Evrostat-a i Međunarodne organizacije rada. Istraživanje je bazirano na uzorku i samim tim je podložno uzoračkim greškama. U zavisnosti od veličine uzorka, podaci sa malim brojem pojava su obeleženi u ARS publikacijama i data su obaveštenja o njihovoj nepouzdanosti.
|
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Anketa o radnoj snazi, u skladu sa jedinstvenim konceptima i smernicama, sprovodi se u svim evropskim zemljama (i u mnogim zemljama širom sveta). Zbog toga je, u našoj zemlji, ARS najadekvatnije istraživanje koje može da se koristi za međunarodna poređenja statistike tržišta rada. Anketa o radnoj snazi se koristi za praćenje kretanja na tržištu rada. Najčešće traženi podaci (koje nije moguće dobiti iz drugih izvora) su:
Podatke ARS-a koriste i domaći i međunarodni korisnici. Domaći korisnici su organizacije Vlade Republike Srbije kao što su: Ministarstvo za rad i socijalna pitanja, Ministarstvo za nauku i tehnologiju, Ministarstvo omladine i sporta, Narodna banka, Nacionalna služba za zapošljavanje, lokalne samouprave itd. Ostali nacionalni korisnici su razne akademske i istraživačke institucije (univerziteti i instituti), preduzeća, novinari i pojedinačni korisnici poput studenata, naučnika, istraživača i drugih. Nacionalni računi koriste podatke ARS-a kako bi kreirali adekvatne procene inputa rada. Za tu svrhu najčešće korišćene varijable su: stvarni časovi rada, sektori aktivnosti, profesionalni status, vrsta ugovora o radu itd. Međunarodni korisnici su: Evrostat (za glavne ARS indikatore), UNESKO i UNICEF (za podatke u vezi obrazovanja), ILO (za podatke vezane za zaposlenost i nezaposlenost), Svetska banka, MMF i druge. Pojedine zemlje iz regiona koriste podatke iz Ankete o radnoj snazi za različite regionalne projekte. | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Na svake dve godine, putem veb-ankete, sprovodi se Istraživanje o zadovoljstvu korisnika. Rezultati istraživanja dostupni su na veb-sajtu RZS-a, link u aneksu. Aneksi : Istraživanje o zadovoljstvu korisnika | |
12.3. Kompletnost | |
Anketa o radnoj snazi je u skladu sa regulativom (EU) 2019/1700 Evropskog parlamenta i Saveta što čini podatke potpunim. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
ARS je najadekvatniji izvor podataka uporedivih na međunarodnom nivou u oblasti tržišta rada. Konstantna harmonizacija sa međunarodnim preporukama i standardima čine Anketu o radnoj snazi pouzdanim istraživanjem. Kao i u svakom istraživanju baziranom na uzorku, pri sprovođenju ove Ankete dolazi do uzoračkih grešaka koje su povezane sa odabirom uzorka i obrascima neodgovora. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Uzoračke greške su mera varijabiliteta između ocena iz svih mogućih uzoraka. Veličina varijabiliteta nije tačno poznata, ali se može statistički oceniti na osnovu podataka Ankete. Prilikom publikovanja podataka, nije moguće publikovati svaku ocenu sa njenom uzoračkom greškom. Da bi se korisnicima obezbedilo da prilikom analize podataka raspolažu i uzoračkom greškom (za određeni podatak), izračunate su približne vrednosti na osnovu regresionog modela. Tabele sa približnim vrednostima uzoračkih grešaka za totale i proseke, način korišćenja tabela i izračunavanja koeficijenata varijacije proporcija i promena dostupne su u Metodologiji za korisnike – „Anketa o radnoj snazi, 2017“ (strana 25-26). Link publikacije dat je u aneksu. Aneksi : Metodologija za korisnike Ankete o radnoj snazi | |
13.3. Neuzoračka greška | |
a) Greške obuhvata Srušene kuće, iseljena domaćinstva i promenjena namene stana glavni su uzroci većeg obuhvata. Problemi sa manjim obuhvatom su uzrokovani neažuriranjem popisnih krugova. Greške vezane za obuhvat (veći i manji obuhvat, kao i pogrešna klasifikacija) dokumentovane su u Izveštaju o kvalitetu Ankete o radnoj snazi. b) Greške merenja Nije dostupna procena grešaka merenja. c) Greške obrade Izmene i uređivanje podataka mogući su još u toku samog anketiranja. Ukoliko anketar želi da izmeni prvobitni odgovor ispitanika, kada zaključi da je došlo do greške, može to učiniti na licu mesta. Kada podaci stignu u centralu, vrši se naknadna kontrola, kao i šifriranje zanimanja, delatnosti i područja obrazovanja. Faze uređivanja i obrade odnose se na lociranje logički neusaglašenih informacija i na njihovu modifikaciju. U aplikaciju je ugrađena logička kontrola na unosu podataka (tokom anketiranja) koja sprečava anketara da unese nelogične podatke, pa su takvi slučajevi svedeni na minimum. Nema raspoloživih procena o broju grešaka obrade u ARS-u. d) Greške usled neodgovora - |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Godišnji podaci se objavljuju jednom godišnje, poslednjeg radnog dana u martu. Kvartalni podaci se objavljuju četiri puta (I kvartal – u maju tekuće godine, II kvartal – u avgust tekuće godine, III kvartal – u novembru tekuće godine i IV kvartal – u februaru naredne godine). Podaci se objavljuju 6 do 7 nedelja nakon završetka terenskog rada tj. poslednjeg radnog dana sledećeg meseca. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
Svi podaci se objavljuju u skladu sa kalendarom objavljivanja. Aneksi : Kalendar objavljivanja na sajtu RZS |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Podaci su uporedivi na nivou regiona i okruga, sa izuzetkom regiona Kosovo i Metohija za koji se podaci ne prikupljaju. Podaci su uporedivi i sa drugim zemljama Balkana i EU. Sve definicije i procedure propisuje Evropska unija što istraživanje čini podesnim za poređenje opštih i specifičnih karakteristika tržišta rada na međunarodnom nivou. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
ARS istraživanje je, kao probno istraživanje, prvi put sprovedeno u našoj zemlji 1994. godine. Od 1995. to 2007. godine, istraživanje je sprovođeno jednom godišnje i to u oktobru. Upitnik je 2004. godine usklađen sa EU regulativom br. 577/98, i tada se desio prvi prekid serije podataka. Od 2008. do 2013. godine istraživanje je sprovođeno dva puta godišnje (u aprilu i oktobru). Istraživanje je 2008. godine dalje usklađeno sa EU regulativom br. 377/2008. Povećan je broj pitanja kojim se obuhvata kontigent zaposlenih lica i uvedene su nove varijable u vezi sa obrazovanjem; ovo usklađivanje je uticalo na drugi prekid serije podataka. U 2013. godini je promenjen okvir za izbor uzorka (Popis iz 2011. godine) što dovodi do sledećeg prekida serije podataka. U toku 2014. godine Anketa se sprovodila četiri puta godišnje (po jednom u svakom tromesečju ‒ u februaru, maju, avgustu i novembru). Zatim se, 2015. godine, prešlo na kontinuiranu periodiku istraživanja. Tokom pomenutog perioda, osim metodoloških promena i promene periodike, bilo je i promena vezanih za veličinu uzorka. Zbog promene sistema ocenjivanja u 2015. godini (poststratifikacija prema NUTS-3, polu i petogodištima starosti), urađena je prva revizija za podatke iz 2014. godine. Zbog uvođenja jedinistvenih pondera na nivou lica i domaćinstva u 2016. godini, urađena je ponovna revizija podataka za 2014 godinu (rev. 2), kao i revizija podataka za 2015. godinu. Od januara 2021. Anketa o radnoj snazi se sprovodi na osnovu i u skladu sa novom Uredbom Evropskog parlamenta i Saveta. Nova evropska regulativa zahteva od zemalja EU da primenjuju nove redizajnirane koncepte u ARS-u od 2021. godine. Cilj revidiranja metodologije jeste poboljšanje sadržaja ankete kako bi se omogućilo preciznije praćenje kretanja na tržištu rada, s obzirom na konstantne promene u njegovoj dinamici i strukturi. Uvođenjem novog, standardizovanog upitnika obezbeđuje se poboljšanje sveukupnog kvaliteta podataka i njihove međunarodne uporedivosti. Iako istraživanje ARS-a traje bez prekida od 1994, sve navedene promene su dovele do smanjene uporedivosti podataka između određenih perioda. Zbog toga su podaci prikupljeni u periodu od 2004. do 2007. godine međusobno uporedivi, kao i podaci od 2008. do 2013. Zahvaljujući urađenim revizijama, međusobno su uporedivi i podaci od 2014. godine do 2020. godine. Međutim od 2021. godine usled promena osnovnih koncepata u ARS-u gubi se uporedivost sa prethodnim godinama. Iako su poboljšanja tokom vremena dovela do prekida vremenskih serija, uporedivost između glavnih ARS indikatora (broj zaposlenih lica, nezaposlenih lica i lica van radne snage) za period od 2008. godine je i dalje visoka. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Populaciona statistika nije u potpunosti uporediva sa sociodemografskim podacima koji se prikupljaju Anketom o radnoj snazi. Postoje mnoge konceptualne razlike između njih, na primer:
ARS obuhvata sva zaposlena lica koja su rezidenti (stalni stanovnici) Republike Srbije (nacionalni koncept), naročito ona lica koja rade na teritoriji države. Nacionalni računi primenjuju takozvani „domaći koncept“ koji uključuje sva zaposlena lica bez obzira da li su rezidenti, koji pripadaju proizvodnoj aktivnosti koja se obavlja u zemlji. Ovo podrazumeva da Nacionalni računi uključuju svu zaposlenost u poljoprivredi i svu zaposlenost koju ne prati zvanična ekonomija. Nacionalni računi procenjuju broj zaposlenih lica na osnovu različitih izvora kao što su:
U Republici Srbiji, za sada, Nacionalni računi procenjuju broj zaposlenih samo na eksperimentalnoj bazi, tako da opis procedure procene zaposlenih lica još uvek nije objavljen.
Podaci o registrovanoj zaposlenosti se razlikuju od podataka iz Ankete o radnoj snazi iz sledećih razloga:
Postoji razlika između definicije nezaposlenih lica kod ARS-a i registrovane nezaposlenosti:
| |
15.4. Koherentnost - interna | |
Procene ARS-a za određeni referentni period imaju potpunu unutrašnju koherentnost, jer se sve baziraju na istom korpusu mikropodataka i izračunavaju se koristeći iste metode procene. Godišnji podaci se računaju kao prosek kvartalnih, što osigurava koherentnost. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Troškovi i opterećenost | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
Opšta politika revizije dostupna je na linku u aneksu. Aneksi : Opšta politika revizije | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Metodološki pristup korišćen prilikom izračunavanja korektivnih faktora podrazumeva dve procene iste varijable po novoj i staroj metodologiji u nekoliko vremenskih tačaka, na osnovu kojih se određuju korektivni faktori kao količnik ili razlika procena vrednosti po novoj i staroj metodologiji. Kako se korektivni faktori izračunati u različitim vremenskim tačkama mogu razlikovati, za ispravljanje prekida korišćeni su korektivni faktori dobijeni poređenjem rezultata u četvrtom kvartalu 2020. godine kao najpouzdaniji. Primenom ovih korektivnih faktora, revizija serija ARS-a izvršena je na sledeći način:
Nakon toga, radi održanja multivarijantne strukture serija ARS-a i ispunjenja odgovarajućih linearnih ograničenja (npr. kako bi zbir revidiranih podataka po polu i/ili starosnim grupama bio jednak revidiranoj seriji totala), primenjeni su dodatni korektivni faktori u skladu sa preporukama Evrostata, datim na radionici posvećenoj ovoj temi. Dodatno, opravdanost odabira ovog pristupa u ispravljanju prekida i pouzdanost dobijenih rezultata potvrđene su primenom korelacione analize na revidirane vremenske serije ARS-a i podatke o registrovanoj zaposlenosti iz baze RZS-a. Link brošure sa detaljnim objašnjenjem je u aneksu.
|
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Anketa o radnoj snazi je najsveobuhvatnije kontinuirano istraživanje u Srbiji. Od 2015. godine, od promene periodike istraživanja na kontinuirano, anketiranje se vrši svake sedmice (od ponedeljka do nedelje). Istraživanje se odvija tako što se u jednoj sedmici anketira jedan poduzorak, u sledećoj drugi poduzorak itd. Ispitanici daju odgovore o svojoj radnoj aktivnosti u sedmici koja je za njih referentna. Tip uzorka U Anketi o radnoj snazi primenjen je dvoetapni stratifikovani uzorak skupina. Uzorak popisnih krugova (skupina domaćinstava) izabran je u prvoj etapi. Uzorak domaćinstava u svakom popisnom krugu izabran je u drugoj etapi. Popisni krugovi kao primarne jedinice stratifikuju se prema tipu naselja (grad i ostalo) i prema teritoriji na nivou NSTJ 3. Rotaciona šema i alokacija uzorka Anketa o radnoj snazi se zasniva na rotacionom panel planu uzorka, po kome je svako domaćinstvo četiri puta u uzorku. Primenjena je rotaciona šema 2-2-2. Za svaki kvartal alociraju se po četiri poduzorka (rotacione grupe). Svakog kvartala (K) u uzorak se uključuje: jedna nova rotaciona grupa, dve rotacione grupe iz prethodnog kvartala (K-1) i jedna rotaciona grupa iz istog kvartala prethodne godine (K-3). Na osnovu primenjene rotacione šeme, svako domaćinstvo i lice izabrano u uzorak anketira se četiri puta u roku od 18 meseci, tj. domaćinstvo i lice je u uzorku dva uzastopna kvartala, zatim dva kvartala je van uzorka i ponovo je dva uzastopna kvartala u uzorku. Primenjena rotaciona šema na osnovu koje je ostvareno preklapanje uzoraka za dva uzastopna kvartala, kao i za isti kvartal u dve uzastopne godine, omogućila je efikasan plan uzorka za merenje promena u odnosu na prethodni kvartal i za merenje promena u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Proporcionalna alokacija uzorka prema broju lica starih 15 i više godina, u okviru tipa naselja i teritorije, neznatno je korigovana kako bi se dobila bolja preciznost ocena na nivou oblasti. Prelaskom na kontinuiranu periodiku istraživanja bilo je potrebno izvršiti i distribuciju uzorka u vremenu. Svaki poduzorak alociran za kvartal, uniformno i na slučajan način se distribuira na 13 sedmica, a izuzetno, što se dešava jednom u četiri godine kada se posmatraju 53 sedmice, uzorak za jedan kvartal (prvi ili četvrti) distribuira se na 14 sedmica. To je bio slučaj u četvrtom kvartalu 2015. godine. | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Svaka sedmica tokom godine je referetna a domaćinstva izabrana u uzorak se raspoređuju prema njima. Anketiranje izabranog domaćinstva se sprovodi u periodu od 2 sedmice nakon referentne u kojoj su raspoređena, odnosno anketiranje se sprovodi kontinuirano tokom cele kalendarske godine. Svako domaćinstvo izabrano u uzorak anketira se četiri puta u roku od 18 meseci, tj. domaćinstvo ulazi u uzorak dva uzastopna kvartala, zatim je dva kvartala van uzorka, pa naredna dva kvartala ponovo ulazi u uzorak. | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Instrument za prikupljanje podataka u ARS-u je elektronski upitnik koji koriste i anketari koji rade telefonsku anketu (CATI) i anketari na terenu (CAPI). Terenski i telefonski anketari rade na prikupljanju podataka. Oni su osnovni nosioci izvršenja ARS-a i od njihovog rada u najvećoj meri zavisi uspeh istraživanja. Od njihovog načina anketiranja, kao i poznavanja suštine pitanja postavljenih u upitniku i njihovog tumačenja, zavisi uspešnost izvršenja ARS-a. Takođe, važni su i njihova upornost i zalaganje. Prvi krug anketiranja sprovodi se lično, posetom anketara domaćinstvu. Anketari su opremljeni laptop računarima sa implementiranim elektronskim upitnikom. Tokom prve posete anketari prikupljaju kontakt telefon domaćinstva, kako bi se naredna tri anketiranja sprovela putem telefona, iz kol-centra. Anketar najpre prikuplja sociodemografske podatke za svakog člana domaćinstva a zatim informacije o radnom statusu za članove stare od 15 do 89 godina. U sledećem talasu anketiranja, anketar proverava sociodemografske podatke prikupljene tokom prvog anketiranja, a zatim prikuplja informacije o radnom statusu za tekući kvartal. Do četvrtog kvartala 2014. godine koristile su se dve metode prikupljanja podataka – PAPI (direktno anketiranje putem papirnog upitnika) i CATI (anketiranje telefonom uz pomoć kompjutera). U četvrtom kvartalu PAPI metoda je zamenjena sa CAPI metodom prikupljanja podataka (direktno anketiranje uz pomoć kompjutera). Učešće u Anketi o radnoj snazi je dobrovoljno. | |
18.4. Validacija podataka | |
Instrument za prikupljanje podataka u ARS-u je elektronski upitnik koji koriste i anketari koji rade telefonsku anketu (CATI) i anketari na terenu (CAPI). Primenom elektronskog upitnika smanjuju se vreme i troškovi potrebni za unos i obradu podataka. Svi anketari koriste isti upitnik, ali se logička kontrola (koja postoji da bi se greške pri unosu smanjile na najmanju moguću meru) razlikuje za telefonsku i terensku anketu. Logička kontrola za metodu CAPI je blaža jer je procenjeno da anketar u domaćinstvu treba što je moguće kraće da se zadrži i iz tog razloga anketari na terenu ne unose ni šifre zanimanja, delatnosti i područja obrazovanja, već samo tekstualni opis traženih podataka. Šifriranje i puna logička kontrola nad terenskim materijalom vrši se po njihovom prenosu u centralnu bazu koja se nalazi na serveru u Računskom centru Zavoda od strane statističara i angažovanih supervizora. Podaci koji se prikupljaju putem telefonske ankete direktno se upisuju u centralnu bazu i potom se šifriraju. Na njima je primenjena puna logička kontrola pri unosu. Logička kontrola radi na principu prepoznavanja očigledne neusaglašenosti (npr. 15 godina star ispitanik koji je poslednji put radio 1940. godine). Ukoliko je vrednost sumnjiva ali razumna, program će upozoriti anketara da proveri unete podatke i potvrdi ih ukoliko su tačni. Na taj način sprečena je mogućnost slučajne greške na unosu. U Anketi o radnoj snazi se koristi tzv "zavisno intervjuisanje", što znači da se prethodni prikupljeni odgovori (iz prethodnih kvartala) koriste kako bi se smanjilo opterećenje ispitanika i ograničila količina utrošenog vremena za ručno traženje grešaka. Ispitanici potvrđuju prethodne date odgovore. | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Nije primenjivo. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
- |
19. Napomene | Vrh |
19. Napomene | |
Nema napomena |