Anketa o radnoj snazi, od 2021MetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2023 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku (RZS) | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Odeljenje za statistiku tržišta rada, Grupa za Anketu o radnoj snazi | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
16/7/2024 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
16/7/2024 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Anketa o radnoj snazi (ARS) je istraživanje usmereno na domaćinstvo i kreirano je sa ciljem da se pribave informacije o tržištu rada i karakteristikama radne snage. Kada je reč o metodologiji, organizaciji, izboru uzorka, dizajnu upitnika i definicijama zaposlenosti/nezaposlenosti, ARS se sprovodi u skladu sa standardima i preporukama Međunarodne organizacije rada (International Labour Organization ‒ ILO) i regulativama Evropskog zavoda za statistiku (Evrostat), što omogućava uporedivost podataka dobijenih iz ARS-a sa ekvivalentnim podacima iz drugih (posebno evropskih) zemalja. Glavni cilj ovog istraživanja je dobijanje podataka o tri osnovna, međusobno isključiva kontingenta stanovništva – zaposlena, nezaposlena i lica van radne snage. Kada je reč o zaposlenima, ARS registruje njihov profesionalni status, prava koja ostvaruju na radnom mestu, zanimanje i delatnost, broj radnih sati, dopunski posao (ukoliko postoji), itd. U slučaju nezaposlenih lica, ARS ispituje način na koji traže posao, dužinu traženja posla, prethodno radno iskustvo, itd. Za lica van radne snage prikupljaju se podaci o razlozima netraženja posla kao i o njihovom odnosu prema tržištu rada (potencijalna radna snaga). Osim navedenih kategorija, istražuju se socio-demografske, obrazovne i druge karakteristike stanovništva (godine, pol, obrazovanje, državljanstvo, zdravstveno stanje i tako dalje). Rezultati istraživanja objavljuju se u agregiranom obliku, čime je (u skladu sa odredbama Zakona o zvaničnoj statistici) u potpunosti obezbeđena tajnost individualnih podataka o domaćinstvima i licima. Podaci dobijeni anketiranjem objavljuju se na kvartalnom i godišnjem nivou. | |
03.2. Klasifikacije | |
U Anketi o radnoj snazi primenjuju se sledeće međunarodne klasifikacije:
| |
03.3. Obuhvat sektora | |
Anketa o radnoj snazi obuhvata sve sektore definisane NACE rev.2 klasifikacijom. | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Stanovništvo se razvrstava na zaposlene, nezaposlene i van radne snage na osnovu informacija koje se dobijaju iz upitnika i koje se odnose na aktivnost anketiranih lica u posmatranoj (referentnoj) sedmici. Podaci dobijeni na ovaj način razlikuju se od podataka o zaposlenim i nezaposlenim licima koji se dobijaju preko drugih statističkih istraživanja. U Anketi se ne uzima u obzir formalni status lica koje se anketira, nego se njegov radni status određuje na osnovu aktivnosti koju je obavljalo u posmatranoj sedmici. Tako se kao zaposleno lice u Anketi, pored lica koje ima posao, može pojaviti i lice koje je formalno bez zaposlenja, ako je u posmatranoj sedmici obavljalo neki posao (najmanje jedan sat) u cilju sticanja sredstava za život. Zaposleno stanovništvo obuhvata lica starosti od 15 do 89 godina koja ispunjavaju jedan od sledećih uslova:
Lica koja proizvode robu za sopstvenu upotrebu, volonteri, lica na neplaćenoj obuci i lica uključena u druge oblike rada, na osnovu Rezolucije koja se tiče statistike rada, zaposlenosti i nedovoljno iskorišćene i potencijalne radne snage, usvojene 11. oktobra 2013. godine na 19. Međunarodnoj konferenciji statističara rada, nisu uključena u kontigent zaposlenih na bazi ovih aktivnosti. Stopa zaposlenosti predstavlja procenat zaposlenih u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe Formalna zaposlenost obuhvata:
Neformalna zaposlenost podrazumeva:
Stopa neformalne zaposlenosti predstavlja udeo neformalno zaposlenih u ukupnoj zaposlenosti. Nezaposleno stanovništvo obuhvata lica starosti od 15 do 74 godina koja:
Za sezonske radnike, koji nisu radili u toku posmatrane sedmice (jer su van sezone), ali koji očekuju da će se vratiti na svoj sezonski posao, smatra se da su našli posao. Stopa nezaposlenosti predstavlja procenat nezaposlenih u ukupnom broju aktivnih stanovnika iste starosne grupe. Stopa dugoročne nezaposlenosti predstavlja udeo lica nezaposlenih duže od godinu dana u ukupnom broju aktivnih stanovnika iste starosne grupe. Stopa NEET podrazumeva učešće lica starosti 15‒24 godine (ili 15‒29 godina) koja nisu zaposlena, nisu na školovanju, niti su na obuci u ukupnoj populaciji tog uzrasta. Aktivno stanovništvo – radnu snagu – čine sva zaposlena i nezaposlena lica. Stopa aktivnosti predstavlja procenat aktivnog stanovništva u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe Potencijalno aktivno stanovništvo čine lica koja aktivno traže posao, ali nisu u mogućnosti da odmah (odnosno u roku od dve sedmice) počnu da rade, kao i lica koja su u mogućnosti da odmah počnu da rade, ali koja aktivno ne traže posao. U ovaj kontingent uključena su i tzv. obeshrabrena lica, tj. lica koja ne traže posao zato što su uverena da ga ne mogu naći, iako su u mogućnosti da odmah počnu da rade ukoliko bi im posao bio ponuđen. Stanovništvo van radne snage obuhvata:
Stopa stanovništva van radne snage predstavlja procenat stanovništva van radne snage u ukupnom stanovništvu iste starosne grupe. | |
03.5. Statistička jedinica | |
Jedinica izbora i jedinica posmatranja u Anketi je domaćinstvo izabrano u uzorak, a jedinica anketiranja je svaki član izabranog domaćinstva. Osnovni sociodemografski podaci prikupljaju se o svim licima u izabranim domaćinstvima, a podaci o radnoj aktivnosti prikupljaju se za lica starosti između 15 i 89 godina. | |
03.6. Statistička populacija | |
U Anketi o radnoj snazi ciljnu populaciju čine sva lica koja žive u privatnim domaćinstvima. Ciljna populacija se određuje na osnovu uobičajenog prebivališta. „Uobičajeno prebivalište“ označava mesto gde osoba obično provodi dnevni period odmora, bez obzira na privremeni izostanak radi rekreacije, odmora, posete prijateljima i rođacima, posla, lečenja ili verskog hodočašća. „Uobičajenim stanovnicima“ određenog geografskog područja smatraju se:
Kada se okolnosti opisane u tački (1) ili (2) ne mogu utvrditi, pod „uobičajenim prebivalištem“ može se podrazumevati mesto legalnog ili prijavljenog prebivališta. Uobičajeno prebivalište za sve osobe u ciljnoj populaciji utvrđuje se na osnovu kriterijuma „većine vremena“, tj. lice se vodi u mestu stanovanja u kojem provodi veći deo godine (više od 6 meseci). To podrazumeva da, ako lice živi na više mesta, mesto u kojem provodi veći deo godine se uzima kao uobičajeno prebivalište. Ovo se odnosi na lica koja imaju više domova, na decu koja naizmenično žive na dva mesta, ili na lica koja duže vremena žive van matičnog domaćinstva zbog posla. Slučajevi na koje se odnosi kriterijum „većine vremena“ su sledeći: a. Za učenike osnovnih i srednjih škola i lica koja tokom sedmice rade van mesta gde živi matično domaćinstvo, ali se vikendom vraćaju u njega, uobičajeno prebivalište je mesto gde živi matično domaćinstvo; b. Za studente njihova privremena adresa se vodi kao uobičajeno prebivalište ako je u pitanju privatna adresa. v. Za decu koja naizmenično žive na dva mesta i provode podjednako vreme sa oba roditelja / staratelja, mesto gde se dete nalazi u vreme anketiranja uzima se kao uobičajeno prebivališe. Ovo uobičajeno prebivalište treba da bude isto u prvom i narednim talasima anketiranja. U posebnim slučajevima važe sledeća pravila: a. Za lica koja žive van matičnog domaćinstva duži vremenski period zbog posla, bilo na teritoriji Republike Srbije ili u inostranstvu, mesto stanovanja matičnog domaćinstva može da se vodi kao njihovo uobičajeno prebivalište u slučaju ako značajno doprinose budžetu matičnog domaćinstva i ako nemaju drugo domaćinstvo u mestu u kojem žive. b. Za lica koja studiraju van mesta stanovanja matičnog domaćinstva, bilo na teritoriji Republike Srbije ili u inostranstvu, mesto stanovanja matičnog domaćinstva može da se vodi kao njihovo uobičajeno prebivalište ako su studenti ekonomski zavisni od matičnog domaćinstva i ako nemaju drugo domaćinstvo u mestu u kojem žive. v. Za decu koja naizmenično žive na dva mesta i provode podjednako vreme sa oba roditelja / staratelja, uobičajeno prebivalište može da se vodi kod onog roditelja / staratelja koji prima beneficije za dete, ili kod onog roditelja / staratelja koji najviše doprinosi izdržavanju deteta. Ciljnu populaciju ne predstavljaju lica koja borave ili nameravaju da borave u Republici Srbiji kraće od godinu dana, kao ni lica koja su odsutna ili nameravaju da budu neprekidno odsutna iz anketiranog domaćinstva godinu dana i duže (žive i / ili rade u inostranstvu ili u drugom mestu gde imaju drugo domaćinstvo, trajno su se iselila iz domaćinstva i dr.). | |
03.7. Referentno područje | |
Republika Srbija. Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno). | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Anketa o radnoj snazi je prvi put u našoj zemlji sprovedena 1994. godine kao probno istraživanje. Od 1995. do 2008. godine istraživanje je redovno sprovođeno jedanput godišnje. U periodu od 2008. do 2013. godine istraživanje je sprovođeno dva puta godišnje (u aprilu i oktobru). U toku 2014. godine, ARS je sproveden četiri puta (po jednom u svakom tromesečju ‒ tokom februara, maja, avgusta i novembra). Od 2015. godine prelazi na kontinuiranu periodiku istraživanja. | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenjivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Većina rezultata se izražava kroz broj lica (u hiljadama), ili kroz stope (npr. stopa zaposlenost, stopa nezaposlenosti itd.). Takođe, postoje varijable koje se izražavaju u drugim mernim jedinicama (starost lica u broju godina, radno vreme u satima, itd.). |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
ARS se sprovodi kao kontinuirano istraživanje, što znači da je svaka sedmica u toku godine referentna. Referentna sedmica je sedmica koja prethodi anketiranju i obuhvata celu kalendarsku sedmicu (od ponedeljka do nedelje). Status radne snage se određuje u odnosu na referentnu sedmicu, pa se ta sedmica naziva i posmatranom. Prva referentna sedmica u godini mora obuhvatiti prvi četvrtak u godini, a svaki kvartal obuhvata 13 referentnih sedmica. |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Nacionalni pravni akti: – Zakon o zvaničnoj statistici – Odluka o Programu zvanične statistike – Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu * Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: Pravni akti
Anketa o radnoj snazi počev od 2021. godine sprovodi se na osnovu Uredbe/regulative (EU) 2019/1700 Evropskog parlamenta i Saveta od 10. oktobra 2019. kojom se uspostavlja zajednički okvir za evropske statistike o licima i domaćinstvima koje se zasnivaju na podacima o pojedincima prikupljenim na osnovu uzorka, kojom se menjaju Uredbe (EZ) br. 808/2004, (EZ) br. 452/2008 i (EZ) br. 1338/2008 Evropskog parlamenta i Saveta i stavljaju izvan snage Uredbe (EZ) 1177/2003 Evropskog parlamenta i Saveta i Uredba Saveta (EZ) br.577/98 a posebno njen član 7 stav 1, član 8 stav 3 i član 13 stav 6. | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Nije primenjivo. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Poverljivost podataka je regulisana: – Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49. – Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku – Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku Aneksi : Dokumenta o poverljivosti | |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Poverljivi podaci se tretiraju u skladu sa propisanim načelima poverljivosti. Pogledati Zakon o zvaničnoj statistici, link u aneksu. Aneksi : Zakon o zvanicnoj statistici |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu – link u aneksu. Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova. Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru. Aneksi : Kalendar objavljivanja | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a. Link u aneksu. Aneksi : Kalendar objavljivanja | |
08.3. Pristup korisnika | |
U skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, br. 104/2009) i Evropskim statističkim kodeksom prakse, svi korisnici se ravnopravno tretiraju. Podaci ARS-a objavljuju se na veb-stranici RZS-a, nakon čega su ti podaci istovremeno dostupni svim korisnicima. Svako odstupanje od datuma navedenog u objavljenom kalendaru publikacija mora biti najavljeno i obrazloženo. |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Podaci se objavljuju kvartalno i godišnje. |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Podaci Ankete o radnoj snazi objavljuju se kvartalno u saopštenjima. Za prvi kvartal poslednji radni dan maja, za drugi kvartal poslednji radni dan avgusta, za treći kvartal poslednji radni dan novembra i za četvrti kvartal poslednji radni dan februara naredne godine. | |
10.2. Publikacije | |
Republički zavod za statistiku objavljuje sledeće publikacije vezano za Anketu o radoj snazi:
Publikacije su dostupne na linku u aneksu. Aneksi : Publikacije | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Baza podataka je dostupna na linku u aneksu. Aneksi : Diseminaciona baza | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Mikropodaci su dostupni po zahtevu korisnika u skladu s načelima definisanim u Zakonu o zvaničnoj statistici i pravilima definisanim Pravilnikom o načinu i postupku davanja podataka koje proizvodi RZS. Statističke baze mikropodataka koje se daju na korišćenje u naučno-istraživačke svrhe sadrže redukovane informacije o ispitanicima – cilj je onemogućavanje identifikacije anketiranih pojedinaca, odnosno domaćinstava. Pored toga što anonimizirane baze podataka ne sadrže informacije o imenu, prezimenu i adresi pojedinaca, primenjuju se i dodatne mere zaštite podataka o ličnosti:
Navedena grupisanja podataka napravljena su u skladu sa pravilima koja primenjuje Evrostat (evropski statistički zavod) u cilju zaštite ličnih podataka. Više informacija možete naći na linku u aneksu. Aneksi : EVROSTAT - zaštita statistickih i licnih podataka Zakon o zvanicnoj statistici Pravilnik o davanju podataka | |
10.5. Ostalo | |
| |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Kompletna metodologija Ankete o radnoj snazi, kako stara, tako i nova koja je u upotrebi od 2021. godine, može se naći veb-sajtu RZS-a u okviru Referentnih metapodataka. Link u aneksu. Upitnik Ankete o radnoj snazi nalazi se u aneksu. Aneksi : ARS upitnik Referentni metapodaci | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
- |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Sistem upravljanja kvalitetom Republičkog zavoda za statistiku oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice - CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality Management - TQM) koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS). Više informacija može se naći u dokumentima dostupnim na sledećem linku:
RZS radi na poboljšanju kvaliteta istraživanja ARS-a primenom sledećih propisa EU:
Od 2010. godine RZS Evrostat-u šalje kvartalne izveštaje o tačnosti i godišnje izveštaje o kvalitetu ARS podataka. Posebna pažnja je posvećena usklađivanju glavnih indikatora kvaliteta i glavnih ARS koncepata kao što su:
Pored rada na unapređenju metodologije, sprovodi se i konstantna kontrola dobijenih rezultata, rada anketara, kao i usavršavanje instrumenata za sprovođenje Ankete. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Anketa o radnoj snazi može se smatrati pouzdanim izvorom podataka, s obzirom da su, pri definisanju upitnika i metodologije, primenjeni standardi i definicije Evrostat-a i Međunarodne organizacije rada. Istraživanje je bazirano na uzorku i samim tim je podložno uzoračkim greškama. U zavisnosti od veličine uzorka, podaci sa malim brojem pojava su obeleženi u ARS publikacijama i data su obaveštenja o njihovoj nepouzdanosti.
|
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Anketa o radnoj snazi, u skladu sa jedinstvenim konceptima i smernicama, sprovodi se u svim evropskim zemljama (i u mnogim zemljama širom sveta). Zbog toga je, u našoj zemlji, ARS najadekvatnije istraživanje koje može da se koristi za međunarodna poređenja statistike tržišta rada. Anketa o radnoj snazi se koristi za praćenje kretanja na tržištu rada. Najčešće traženi podaci (koje nije moguće dobiti iz drugih izvora) su:
Podatke ARS-a koriste i domaći i međunarodni korisnici. Domaći korisnici su organizacije Vlade Republike Srbije kao što su: Ministarstvo za rad i socijalna pitanja, Ministarstvo za nauku i tehnologiju, Ministarstvo omladine i sporta, Narodna banka, Nacionalna služba za zapošljavanje, lokalne samouprave itd. Ostali nacionalni korisnici su razne akademske i istraživačke institucije (univerziteti i instituti), preduzeća, novinari i pojedinačni korisnici poput studenata, naučnika, istraživača i drugih. Takođe, podaci ARS se koriste za sastavljanje detaljnih regionalnih indikatora, za procene trenutnog obrazovanja i obrazovnog postignuća, kao i za adekvatne procene inputa rada nacionalnih računa. Nekoliko indikatora koji proizilaze iz ARS-a koriste se za praćenje i merenje ključnih političkih ciljeva (EU,) na primer u kontekstu Evropskog stuba socijalnih prava, ciljeva održivog razvoja i procedura za makroekonomsku neravnotežu. Međunarodni korisnici su: Evrostat (za glavne ARS indikatore), UNESKO i UNICEF (za podatke u vezi obrazovanja), MOR (za podatke vezane za zaposlenost i nezaposlenost), Svetska banka, MMF i druge. Pojedine zemlje iz regiona koriste podatke iz Ankete o radnoj snazi za različite regionalne projekte. | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Na svake dve godine, putem veb-ankete, sprovodi se Istraživanje o zadovoljstvu korisnika. Rezultati istraživanja dostupni su na veb-sajtu RZS-a, link u aneksu. Aneksi : Istraživanje o zadovoljstvu korisnika | |
12.3. Kompletnost | |
Anketa o radnoj snazi je u skladu sa regulativom (EU) 2019/1700 Evropskog parlamenta i Saveta što čini podatke potpunim. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
ARS je najadekvatniji izvor podataka uporedivih na međunarodnom nivou u oblasti tržišta rada. Konstantna harmonizacija sa međunarodnim preporukama i standardima čine Anketu o radnoj snazi pouzdanim istraživanjem. Kao i u svakom istraživanju baziranom na uzorku, pri sprovođenju ove Ankete dolazi do uzoračkih grešaka koje su povezane sa odabirom uzorka i obrascima neodgovora. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Uzoračke greške su mera varijabiliteta između ocena iz svih mogućih uzoraka. Veličina varijabiliteta nije tačno poznata, ali se može statistički oceniti na osnovu podataka Ankete. Prilikom publikovanja podataka, nije moguće publikovati svaku ocenu sa njenom uzoračkom greškom. Da bi se korisnicima obezbedilo da prilikom analize podataka raspolažu i uzoračkom greškom (za određeni podatak), izračunate su približne vrednosti na osnovu regresionog modela. Tabele sa približnim vrednostima uzoračkih grešaka za totale i proseke, način korišćenja tabela i izračunavanja koeficijenata varijacije proporcija i promena dostupne su u aneksu. Aneksi : Uzorak i uzoracke greške 2023 | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Postoje sledeće neuzoračke greške: a) Greške obuhvata Srušene kuće, iseljena domaćinstva i promenjena namena stana glavni su uzroci većeg obuhvata. Problemi sa manjim obuhvatom su uzrokovani neažuriranjem popisnih krugova. Greške vezane za obuhvat (veći i manji obuhvat, kao i pogrešna klasifikacija) dokumentovane su u Izveštaju o kvalitetu Ankete o radnoj snazi. b) Greške merenja Oceniti greške u merenju je veoma komlikovano. U ARS-u, nivo proxy anketiranja može se koristiti kao indikator za barem deo greške merenja, odnosno za deo uticaja ispitanika. Proxy anketiranja su anketiranja u kojima osoba (punomoćnik, zastupnik, tj. član domaćinstva) odgovara na pitanja u ime nekog drugog člana domaćinstva. Stopa Proxy odgovora ( u starosnoj grupi 15-74) u 2023. godini je iznosila 53,4%. v) Greške obrade Izmene i uređivanje podataka mogući su još u toku samog anketiranja. Ukoliko anketar želi da izmeni prvobitni odgovor ispitanika, kada zaključi da je došlo do greške, može to učiniti na licu mesta. Kada podaci stignu u centralu, vrši se naknadna kontrola, kao i šifriranje zanimanja, delatnosti i područja obrazovanja. Faze uređivanja i obrade odnose se na lociranje logički neusaglašenih informacija i na njihovu modifikaciju. U aplikaciji za unos podataka (tokom anketiranja) je ugrađena logička kontrola koja sprečava anketara da unese nelogične podatke, pa su takvi slučajevi svedeni na minimum. Logička kontrola se konstantno ažurira tokom rada povezanog sa proverom podataka. Nema raspoloživih procena o broju grešaka obrade u ARS-u. g) Greške usled neodgovora Ukupna stopa neogovora u 2023 godini iznosi 23,36%, od čega 5,04% čine odbijanja anketiranja, dok 17,87% neodgovora se odnosi na nemogućnost uspostavljanja kontakta sa domaćinstvom (razlozi za to mogu biti promena namena stana, srušena kuća, trajno prazan stan i sl.) Stope neodgovora je prikazana kao godišnji prosek (% u odnosu na planirani godišnji uzorak). |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Godišnji podaci u toku 2023, za prethodnu godinu, objavljeni su poslednjeg radnog dana aprila. Kvartalni podaci se objavljuju četiri puta godišnje (I kvartal – krajem maja tekuće godine, II kvartal – krajem avgusta tekuće godine, III kvartal – krajem novembra tekuće godine i IV kvartal – krajem februara naredne godine). Podaci se objavljuju 6 do 7 nedelja nakon završetka terenskog rada tj. poslednjeg radnog dana sledećeg meseca. Podaci, na kvartalnom nivou, dostavljaju se Evrostatu u roku od 8 sedmica nakon poslednjeg dana posmatrane sedmice za dati kvartal. Dinamika dostavljanja podataka Evrostatu je ista kao i dinamika objavljivanja kvartalnih nacionalnih rezultata. Na godišnjem nivou podaci se dostavljaju Evrostatu krajem marta iduće godine za prethodnu godinu.
| |
14.2. Poštovanje rokova | |
Svi podaci, na nacionalnom nivou, objavljuju se u skladu sa kalendarom objavljivanja. Aneksi : Kalendar objavljivanja |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Isti koncept dobijanja i izračunavanja podataka primenjuje se na teritoriji cele Republike Srbije. Sve definicije i procedure propisuje Evropska unija što istraživanje čini podesnim za poređenje opštih i specifičnih karakteristika tržišta rada na međunarodnom nivou. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
ARS istraživanje je, kao probno istraživanje, prvi put sprovedeno u našoj zemlji 1994. godine. Od 1995. to 2007. godine, istraživanje se sprovodilo jednom godišnje i to u oktobru. Upitnik je 2004. godine usklađen sa EU regulativom br. 577/98, i tada se desio prvi prekid serije podataka. Od 2008. do 2013. godine istraživanje je sprovođeno dva puta godišnje (u aprilu i oktobru). Istraživanje je 2008. godine dalje usklađeno sa EU regulativom br. 377/2008. Povećan je broj pitanja kojim se obuhvata kontigent zaposlenih lica i uvedene su nove varijable u vezi sa obrazovanjem; pa je tako ovo usklađivanje uticalo na drugi prekid serije podataka. U 2013. godini je promenjen okvir za izbor uzorka (Popis iz 2011. godine) što dovodi do sledećeg prekida serije podataka. U toku 2014. godine Anketa se sprovodila četiri puta godišnje (po jednom u svakom tromesečju ‒ u februaru, maju, avgustu i novembru). Zatim se, 2015. godine, prešlo na kontinuiranu periodiku istraživanja. Tokom pomenutog perioda, osim metodoloških promena i promene periodike, bilo je i promena vezanih za veličinu uzorka. Krajem 2014. godine uvodi se i nov sistem prikupljanja podataka, tj. PAPI (lično anketiranje uz pomoć papirnog upitnika) metod je zamenjen sa CAPI metodom (lično anketiranje sa laptopom), pri čemu je napravljena elektronska verzija upitnika sa ugrađenim skokovima i logičkom kontrolom. Zbog promene sistema ocenjivanja u 2015. godini (poststratifikacija prema NUTS-3, polu i petogodištima starosti), urađena je prva revizija za podatke iz 2014. godine. Zbog uvođenja jedinistvenih pondera na nivou lica i domaćinstva u 2016. godini, urađena je ponovna revizija podataka za 2014 godinu (rev. 2), kao i revizija podataka za 2015. godinu. Od januara 2021. Anketa o radnoj snazi se sprovodi na osnovu i u skladu sa novom Uredbom Evropskog parlamenta i Saveta br.2019 / 1700, a kojom se primenjuje 19 rezolucija Međunarodne organizacije rada u vezi statistike rada, zaposlenosti i nedovoljne iskorišćenosti rada. Glavna metodološka promena odnosi se na isključivanje lica koja proizvode robu i usluge za sopstvene potrebe iz kategorije zaposlenog stanovništva i njihovo posledično razvrstavanje u kategoriju nezaposlenog ili stanovništva van radne snage. Iako istraživanje ARS-a traje bez prekida od 1994. godine, sve navedene promene su dovele do smanjene uporedivosti podataka između određenih perioda. Zbog toga su podaci prikupljeni u periodu od 2004. do 2007. godine međusobno uporedivi, kao i podaci od 2008. do 2013. Zahvaljujući urađenim revizijama, međusobno su uporedivi i podaci od 2014. godine do 2020. godine. Međutim od 2021. godine usled promena osnovnih koncepata u ARS-u gubi se uporedivost sa prethodnim godinama. Kako bi se obezbedila uporediva serija podataka sa periodom pre 2021. godine, RZS je obezbedio revidiranu seriju glavnih ARS indikatora za period 2010 - 2020. godina, a u skladu sa uputstvima Evrostata, usklađenih sa najnovijom metodološkom promenom od 2021. godine. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Populaciona statistika nije u potpunosti uporediva sa sociodemografskim podacima koji se prikupljaju Anketom o radnoj snazi. Postoje mnoge konceptualne razlike između njih, na primer:
2. Koherentnost Ankete o radnoj snazi sa Nacionalnim računima Ova dva izvora podataka o zaposlenima nisu nezavisna. Naime, ARS predstavlja input za procene zaposlenosti nacionalnih računa. Iako koncepti MOR odražavaju koncepte nacionalnih računa, oba imaju svoje ciljeve i pristupe merenju, što može dovesti do različitih rezultata. ARS je anketa koja se sprovodi na uzorku domaćinstava. Nasuprot tome, nacionalni računi su konceptualni okvir (naveden u Evropskom sistemu računa - ESA2010). Podaci nacionalnih računa nastaju integracijom zasnovanom na upoređivanju i kombinovanju svih relevantnih izvora podataka dostupnih u zemlji. Ovo je ključna karakteristika nacionalnih računa: omogućava uzimanje najboljeg iz svakog izvora, povećava koherentnosti i dobijanje sveobuhvatnijih rezultata. Neke od razlika između ARS i nacionalnih računa:
U Republici Srbiji, za sada, Nacionalni računi procenjuju broj zaposlenih samo na eksperimentalnoj bazi, tako da opis procedure procene zaposlenih lica još uvek nije objavljen.
Podaci o registrovanoj zaposlenosti se razlikuju od podataka iz Ankete o radnoj snazi iz sledećih razloga:
Postoji razlika između definicije nezaposlenih lica kod ARS-a i registrovane nezaposlenosti:
| |
15.4. Koherentnost - interna | |
Procene ARS-a za određeni referentni period imaju potpunu unutrašnju koherentnost, jer se sve baziraju na istom korpusu mikropodataka i izračunavaju se koristeći iste metode procene. Godišnji podaci se računaju kao prosek kvartalnih, što osigurava koherentnost. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Troškovi i opterećenost | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
Opšta politika revizije dostupna je na linku u aneksu. Aneksi : Opšta politika revizije | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Tokom 2023. i 2024. godine sprovedene su postpopisna revizija i revizija podataka usled unapređenja metodoloških procedura. Od prvog kvartala 2023. godine, statistički pokazatelji iz Ankete o radnoj snazi izračunavaju se na osnovu procena stanovništva za 2022. godinu, zasnovanih na Popisu stanovništva 2022. godine. Zaključno sa četvrtim kvartalom 2022. godine, za ocenjivanje rezultata Ankete o radnoj snazi korišćene su procene stanovništva zasnovane na Popisu stanovništva iz 2011. godine. Pored toga, do 2023. godine statistički pokazatelji za referentni kvartal posmatrane godine izračunavani su na osnovu procena stanovništva za godinu koja prethodi posmatranoj godini. Zbog unapređenja kvaliteta procena stanovništva u smislu poboljšanja pravovremenosti podataka, od 2024. godine statistički pokazatelji za referentni kvartal izračunavaju se na osnovu procena stanovništva za referentni kvartal. Naime, razvijeno je, na mesečnom nivou, automatizovano elektronsko preuzimanje administrativnih podataka (rođeni, umrli i unutrašnje migracije) neophodnih za dobijanje osnovnih procena stanovništva, što znatno skraćuje period obrade podataka, usled čega su procene stanopvništva sada dostupne mesec dana nakon referentnog perioda. Procene stanovništva su zasnovane na rezultatima popisa stanovništva i na rezultatima obrade statistike prirodnog (rođeni i umrli) i mehaničkog (unutrašnje migracije) kretanja stanovništva. Dakle, od 2024. godine se za ocenjivanje rezultata Ankete o radnoj snazi koriste aktuelne procene stanovništva. S ciljem obezbeđivanja uporedivosti podataka sa podacima iz prethodnog perioda, izvršena je revizija podataka za period pre 2024. Revizija na mikro podacima, tj. na nivou pondera izvršena je za period 2021-2023. dok je za period 2011-2020. moguće uraditi samo reviziju osnovnih indikatora.
Više informacija u dokumentu u aneksu „Revizije podataka Ankete o radnoj snazi 2023. godine".
Od 2021. Republički zavod za statistiku (RZS) je prešao na novu metodologiju Ankete o radnoj snazi (ARS), u skladu sa Uredbom Evropskog parlamenta. Nove promene uglavnom se odnose na definicije i način specifikacije određenih kategorija stanovništva na tržištu rada – zaposlenih lica, nezaposlenih lica i lica van radne snage – kao i na opseg i obim varijabli posvećenih njihovim dodatnim karakteristikama. Kako bi se obezbedila uporedivost podataka nakon prelaska na novu metodologiju, izvršena je revizija vremenskih serija ARS-a za period od 2010. do 2020. godine. U skladu sa preporukama Evrostata za ispravljanje prekida u vremenskim serijama, za potrebe revizije su u 2020. godini sprovedeni paralelno pilot-istraživanje (prema novoj metodologiji, važećoj od 2021) i redovno istraživanje (prema staroj metodologiji, važećoj zaključno sa 2020. godinom). Poređenjem rezultata redovnog i pilot-istraživanja dobijeni su korektivni faktori za procene prekida nastalog usled promene metodologije. Više informacija u dokumentu „Revizija podataka Ankete o radnoj snazi nakon uvođenja nove metodologije 2021. godine“ u aneksu, i Brošuri (ARS nova metodologija 2021).
2016. godine promenjen je sistem ocenjivanja. Republički zavod za statistiku je uradio reviziju kako bi se prevazišao efekat ove promene i obezbedila uporedivost podataka za period koji sledi sa podacima iz 2014. i 2015. godine. Od 2014. godine podaci su dostupni i prema starom i prema novom sistemu. To omogućava da se izmeri uticaj koji imaju različiti sistemi ocenjivanja i da se primeni izračunati indeks na prethodne godine. Aneksi : Revizija ARS 2023/2024 Revizija ARS 2021 |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Anketa o radnoj snazi je najsveobuhvatnije kontinuirano istraživanje u Srbiji. Od 2015. godine, od promene periodike istraživanja na kontinuirano, anketiranje se vrši svake sedmice (od ponedeljka do nedelje). Istraživanje se odvija tako što se u jednoj sedmici anketira jedan poduzorak, u sledećoj drugi poduzorak itd. Ispitanici daju odgovore o svojoj radnoj aktivnosti u sedmici koja je za njih referentna. Tip uzorka U Anketi o radnoj snazi primenjen je dvoetapni stratifikovani uzorak skupina. Uzorak popisnih krugova (skupina domaćinstava) izabran je u prvoj etapi. Uzorak domaćinstava u svakom popisnom krugu izabran je u drugoj etapi. Popisni krugovi kao primarne jedinice stratifikuju se prema tipu naselja (grad i ostalo) i prema teritoriji na nivou NSTJ 3. Rotaciona šema i alokacija uzorka Anketa o radnoj snazi se zasniva na rotacionom panel planu uzorka, po kome je svako domaćinstvo četiri puta u uzorku. Primenjena je rotaciona šema 2-2-2. Za svaki kvartal alociraju se po četiri poduzorka (rotacione grupe). Svakog kvartala (K) u uzorak se uključuje: jedna nova rotaciona grupa, dve rotacione grupe iz prethodnog kvartala (K-1) i jedna rotaciona grupa iz istog kvartala prethodne godine (K-3). Na osnovu primenjene rotacione šeme, svako domaćinstvo i lice izabrano u uzorak anketira se četiri puta u roku od 18 meseci, tj. domaćinstvo i lice je u uzorku dva uzastopna kvartala, zatim dva kvartala je van uzorka i ponovo je dva uzastopna kvartala u uzorku. Primenjena rotaciona šema na osnovu koje je ostvareno preklapanje uzoraka za dva uzastopna kvartala, kao i za isti kvartal u dve uzastopne godine, omogućila je efikasan plan uzorka za merenje promena u odnosu na prethodni kvartal i za merenje promena u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Proporcionalna alokacija uzorka prema broju lica starih 15 i više godina, u okviru tipa naselja i teritorije, neznatno je korigovana kako bi se dobila bolja preciznost ocena na nivou oblasti. Prelaskom na kontinuiranu periodiku istraživanja bilo je potrebno izvršiti i distribuciju uzorka u vremenu. Svaki poduzorak alociran za kvartal, uniformno i na slučajan način se distribuira na 13 sedmica, a izuzetno, što se dešava jednom u četiri godine kada se posmatraju 53 sedmice, uzorak za jedan kvartal (prvi ili četvrti) distribuira se na 14 sedmica. | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Svaka sedmica tokom godine je referetna a domaćinstva izabrana u uzorak se raspoređuju prema njima. Anketiranje izabranog domaćinstva se sprovodi u periodu od 2 sedmice nakon referentne u kojoj su raspoređena, odnosno anketiranje se sprovodi kontinuirano tokom cele kalendarske godine. Svako domaćinstvo izabrano u uzorak anketira se četiri puta u roku od 18 meseci, tj. domaćinstvo ulazi u uzorak dva uzastopna kvartala, zatim je dva kvartala van uzorka, pa naredna dva kvartala ponovo ulazi u uzorak. | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Instrument za prikupljanje podataka u ARS-u je elektronski upitnik koji koriste i anketari koji rade telefonsku anketu (CATI) i anketari na terenu (CAPI). Terenski i telefonski anketari rade na prikupljanju podataka. Oni su osnovni nosioci izvršenja ARS-a i od njihovog rada u najvećoj meri zavisi uspeh istraživanja. Od načina anketiranja, poznavanja suštine pitanja postavljenih u upitniku i njihovog tumačenja, zavisi uspešnost izvršenja ARS-a. Takođe, važni su i njihova upornost i zalaganje. Prvi krug anketiranja sprovodi se lično, posetom anketara domaćinstvu. Anketari su opremljeni laptop računarima sa implementiranim elektronskim upitnikom. Tokom prve posete anketari prikupljaju kontakt telefon domaćinstva, kako bi se naredna tri anketiranja sprovela putem telefona, iz kol-centra. Anketar najpre prikuplja sociodemografske podatke za svakog člana domaćinstva a zatim informacije o radnom statusu za članove stare od 15 do 89 godina. U sledećem talasu anketiranja, anketar proverava sociodemografske podatke prikupljene tokom prvog anketiranja, a zatim prikuplja informacije o radnom statusu za tekući kvartal. Do četvrtog kvartala 2014. godine koristile su se dve metode prikupljanja podataka – PAPI (direktno anketiranje putem papirnog upitnika) i CATI (anketiranje telefonom uz pomoć kompjutera). U četvrtom kvartalu PAPI metoda je zamenjena CAPI metodom prikupljanja podataka (direktno anketiranje uz pomoć kompjutera). Prelaskom na kontinuiranu periodiku istraživanja, bilo je potrebno izvršiti i distribuciju uzorka u vremenu. Svaki poduzorak alociran za kvartal, uniformno i na slučajan način se distribuira na 13 sedmica, a izuzetno, što se dešava jednom u četiri godine kada se posmatraju 53 sedmice, uzorak za jedan kvartal (prvi ili četvrti) distribuira se na 14 sedmica. Obaveza davanja podataka temelji se na članu 26, Zakona o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, broj 104/2009). | |
18.4. Validacija podataka | |
Instrument za prikupljanje podataka u ARS-u je elektronski upitnik koji koriste i anketari koji rade telefonsku anketu (CATI) i anketari na terenu (CAPI). Primenom elektronskog upitnika smanjuju se vreme i troškovi potrebni za unos i obradu podataka. Svi anketari koriste isti upitnik, ali se logička kontrola (koja postoji da bi se greške pri unosu smanjile na najmanju moguću meru) razlikuje za telefonsku i terensku anketu. Logička kontrola za metodu CAPI je blaža jer je procenjeno da anketar u domaćinstvu treba što je moguće kraće da se zadrži i iz tog razloga anketari na terenu ne unose ni šifre zanimanja, delatnosti i područja obrazovanja, već samo tekstualni opis traženih podataka. Šifriranje i puna logička kontrola nad terenskim materijalom vrši se po njihovom prenosu u centralnu bazu koja se nalazi na serveru u Računskom centru Zavoda od strane statističara i angažovanih supervizora. Podaci koji se prikupljaju putem telefonske ankete direktno se upisuju u centralnu bazu i potom se šifriraju. Na njima je primenjena puna logička kontrola pri unosu. Logička kontrola radi na principu prepoznavanja očigledne neusaglašenosti (npr. 15 godina star ispitanik koji je poslednji put radio 1940. godine). Ukoliko je vrednost sumnjiva ali razumna, program će upozoriti anketara da proveri unete podatke i potvrdi ih ukoliko su tačni. Na taj način sprečena je mogućnost slučajne greške na unosu. U Anketi o radnoj snazi se koristi tzv "zavisno intervjuisanje", što znači da se prethodno prikupljeni odgovori (iz prethodnih kvartala) koriste kako bi se smanjilo opterećenje ispitanika. Zavisno intervjuisanje se ne primenjuje prilikom određivanja trenutnog radnog statusa ispitanika kao i kod pitanja kod kojih je naznačeni vremenski period na koji se odnose. Ispitanici potvrđuju prethodno date odgovore. | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Nije primenjivo. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
- |
19. Napomene | Vrh |
19. Napomene | |
Nema napomena |