ZaradeMetapodaciPeriodika: TrogodišnjaGodina: 2023 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Grupa za statistiku zarada | |
01.3. Ime i prezime kontakt osobe | |
Cmilja Ivković | |
01.4. Funkcija kontakt osobe | |
Rukovodilac Grupe za statistiku Zarada | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
01.7. Broj telefona kontakt osobe | |
+381 11 2412 350 | |
01.8. Broj faksa kontakt osobe | |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
08/10/2020 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
20/5/2024 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
10/4/2024 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Istraživanje o zaradama zasniva se na podacima iz evidencije Poreske uprave, sa obrasca Pojedinačne poreske prijave o obračunatim porezima i doprinosima (obrazac PPP-PD). Prosečne zarade izračunavaju se na osnovu ukupnog iznosa obračunatih zarada za izveštajni mesec i broja zaposlenih koji je izražen ekvivalentom punog radnog vremena (full-time equivalent – FTE). S obzirom na to da zarade, s jedne strane, imaju najveći udeo u troškovima rada svakog poslodavca, a s druge strane značajno utiču kako na postizanje i očuvanje životnog standarda i socijalne sigurnosti zaposlenih, tako i na korišćenje i potrošnju robnih fondova, one predstavljaju značajan indikator ekonomskog razvoja i istovremeno služe kao sredstvo za njegovo usmeravanje. Statistički podaci o prosečnim zaradama se, u skladu sa važećim zakonskim propisima, koriste za obračunavanja brojnih finansijskih kategorija. Obračunom prosečnih zarada obuhvaćena su lica u radnom odnosu, kao i lica koja rade van radnog odnosa, na osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova. Prihodi lica koja rade na osnovu ugovora o delu i autorskog ugovora ne smatraju se zaradom. | |
03.2. Klasifikacije | |
| |
03.3. Obuhvat sektora | |
Obuhvaćeni su svi sektori delatnosti od sektora A – Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo do sektora S – Ostale uslužne delatnosti. | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
U istraživanju o zaradama (u skladu sa Zakonom o radu i Zakonom o porezu na dohodak građana), pod zaradom se podrazumevaju sve isplate zaposlenima na koje se plaćaju pripadajući porezi i doprinosi na teret zaposlenih (bruto). Zarada bez poreza i doprinosa (neto) su zarade bez pripadajućih poreza i doprinosa.
U skladu sa članom 105 Zakona o radu, zaradu zaposlenih u radnom odnosu čine sva primanja za obavljeni rad i vreme provedeno na radu, primanja po osnovu doprinosa zaposlenog poslovnom uspehu poslodavca (nagrade, bonusi) i druga primanja po osnovu radnog odnosa u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu. U skladu sa članom 13 Zakona o porezu na dohodak građana, u zarade se uključuju i naknade za rad zaposlenih van radnog odnosa (po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova – član 197 Zakona o radu), kao i lična zarada preduzetnika.
Novčana primanja zaposlenog koja imaju karakter zarade su:
U zaradu zaposlenih se ne uključuju:
Pri izračunavanju prosečnih zarada obuhvaćeni su svi podaci iz obrazaca poreskih prijava koje su podnete u roku od 45 dana po isteku meseca na koji se odnose prosečne zarade. Prosečne zarade se dobiju deljenjem ukupne mase obračunatih zarada sa ukupnim brojem zaposlenih, iskazanih ekvivalentom punog radnog vremena. U zavisnosti od broja časova provedenih na radu, svakom zaposlenom se dodeljuje koeficijent u vrednosti od 0-1,5. Tako se, na primer, zaposleni koji je radio 80 sati u mesecu u kojem je pun fond časova 160, računa kao 1/2 zaposlenog (odnosno koeficijent za zaposlenog je 0,5). Na ovaj način su zaposleni, koji rade kod više poslodavaca i/ili u različitim delatnostima i oblicima svojine, obuhvaćeni kod svih poslodavaca, njihov broj se ne multiplicira, dok je zarada pripisana onoj delatnosti i obliku svojine u kojima je zapravo i ostvarena.
Prema modalitetu zaposlenosti, zaposlena lica se dele na zaposlene u radnom odnosu i zaposlene van radnog odnosa.
Razvrstavanje na zarade zaposlenih u radnom odnosu i zarade zaposlenih van radnog odnosa izvršeno je na osnovu šifre vrste prihoda.
Javni sektor je deo nacionalne ekonomije koji obuhvata opšti nivo države, kao i nefinansijska preduzeća pod kontrolom države (javna preduzeća) koja se primarno bave komercijalnim aktivnostima (Zakon o budžetskom sistemu, „Službeni glasnik RS“, br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013, 108/2013, 142/2014, 68/2015 i 103/2015). Prema tome, javni sektor obuhvata korisnike budžetskih sredstava u delatnosti obrazovanja, kulture, zdravstvenog i socijalnog rada i državnu administraciju, kao i javna preduzeća koja osniva država ili jedinice lokalne samouprave, i koja obavljaju delatnost od opšteg interesa (Zakon o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa, „Službeni glasnik RS“, br. 119/2012, 116/2013 i 44/2014).
Javni sektor se razvrstava na sledeće podskupove:
Status poslovnog subjekta određuje da li se poslovni subjekt svrstava u pravno lice ili ne. | |
03.5. Statistička jedinica | |
Statistička jedinica je svaka obračunata vrsta prihoda koja ima karakter zarade i koju je pravno ili fizičko lice prijavilo putem obrasca PPP-PD, bez obzira na to da li se navedeni prihod odnosi na lice u radnom odnosu ili na lice van radnog odnosa. | |
03.6. Statistička populacija | |
Obuhvaćeni su svi poslovni subjekti, evidentirani u Statističkom poslovnom registru (SPR), koji su Poreskoj upravi dostavili elektronski popunjen obrazac poreske prijave PPP-PD sa obračunatim zaradama. Za dobijanje podataka o prosečnim zaradama uzimaju se u obzir samo obračunate vrste prihoda koje imaju karakter zarade, a za koje su, pored poreza, obračunati i doprinosi na zarade. Ukoliko je za jedno lice obračunato više vrsta prihoda, od jednog ili više isplatilaca, svaka vrsta prihoda se posmatra posebno da bi se mogla razvrstati kako prema karakteristikama primaoca, tako i prema karakteristikama isplatilaca. Ostala primanja koja imaju karakter zarade (razlika zarade lica na javnoj funkciji, doprinosi na zaradu bez obračunate zarade, poklon deci povodom Nove godine i Božića – preko neoporezivog iznosa) uključena su u zaradu primaoca samo u slučajevima kada je obračunata i osnovna zarada. | |
03.7. Referentno područje | |
Republika Srbija. Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže pojedinim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno). | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Od januara 2018. godine izvor podataka za izračunavanje prosečnih zarada su podaci Poreske uprave koji se prikupljaju putem elektronskog obrasca Poreske prijave za porez po odbitku (obrazac PPP-PD). Do januara 2018. godine podaci o prosečnim zaradama obezbeđivani su na osnovu Mesečnog istraživanja o zaposlenima i o zaradama zaposlenih (RAD-1), koje se sprovodilo od 1963. godine. Pogledati deo 15.2. | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenljivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
RSD |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
U obračun prosečne zarade za mesec uključeni su podaci o obračunatim zaradama iz poreskih prijava koje su podnete u roku od 45 dana po isteku meseca na koji se odnose. |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Nacionalni pravni akti: – Zakon o zvaničnoj statistici – Odluka o Programu zvanične statistike – Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu * Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/
| |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Nije primenljivo. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Poverljivost podataka je regulisana: – Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49. (https://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/o-nama/dokumenti/) – Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku (https://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/o-nama/dokumenti/) – Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku (https://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/o-nama/dokumenti/)
| |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Poverljivi podaci se tretiraju u skladu sa propisanim načelima poverljivosti. Pogledati Zakon o zvaničnoj statistici. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu (http://www.stat.gov.rs/calendar/).
Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova.
Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru.
| |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a:
| |
08.3. Pristup korisnika | |
U skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, br. 104/2009) i Evropskim statističkim kodeksom prakse, svi korisnici se ravnopravno tretiraju. Podaci o zaradama objavljuju se na veb-stranici RZS-a, nakon čega su ti podaci istovremeno dostupni svim korisnicima. Svako odstupanje od datuma navedenog u objavljenom kalendaru publikacija mora biti najavljeno i obrazloženo.Podaci dobijeni statističkim istraživanjima objavljuju se na internet prezentaciji (www.stat.gov.rs),
|
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Mesečni podaci se objavljuju 55 dana po isteku meseca na koji se odnose. U aprilu se objavljuju podaci o prosečnim zaradama po polu i distribucija zarada, za septembar prethodne godine.
|
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Nije primenljivo. | |
10.2. Publikacije | |
Saopštenje ZR10 – Prosečne zarade po zaposlenom, mesečno | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Mikropodaci nisu dostupni korisnicima. | |
10.5. Ostalo | |
| |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Metodološka objašnjenja dostupna su na sajtu RZSa, link: http://www.stat.gov.rs/istrazivanja/methodology-and-documents/?a=05&s=0 | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
- |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Sistem upravljanja kvalitetom Republičkog zavoda za statistiku oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice - CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality Management - TQM) koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS).
Više informacija može se naći u dokumentima dostupnim na sledećem linku:
| |
11.2. Procena kvaliteta | |
Podaci o obračunatim zaradama zasnovani su na pouzdanim podacima iz odgovarajućih administrativnih izvora i istraživanja. Stepen tačnosti je visok. Pre objavljivanja rezultata, vrši se opsežna kontrola kvaliteta podataka. Uporedna analiza podataka o prosečnim zaradama dobijenih putem Mesečnog statističkog istraživanja RAD-1 i iz evidencije Poreska uprave za 2016. i 2017. godinu pokazala je visoku usklađenost podataka, što potvrđuje, kako kvalitet podataka dobijenih istraživanjem RAD-1, tako i podataka iz Poreske prijave PPP-PD, koja od 2018. godine služi kao izvor podataka o prosečnim zaradama. Korišćenje administrativnih izvora za dobijanje podataka o prosečnim zaradama u skladu je sa međunarodnim preporukama, standardima i praksom. |
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Pored podataka koji se objavljuju u redovnim publikacijama RZS-a, rade se i posebne obrade na zahtev korisnika. | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Na svake dve godine, putem veb-ankete, sprovodi se Istraživanje o zadovoljstvu korisnika.
Rezultati istraživanja dostupni su na veb-sajtu RZS-a: http://www.stat.gov.rs/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom/ .
| |
12.3. Kompletnost | |
Obuhvaćeni su svi poslovni subjekti koji su Poreskoj upravi dostavili elektronski popunjen obrazac poreske prijave PPP-PD sa obračunatim zaradama, a koji su integrisani u SPR-u (pravna lica i državni organi, predstavništva, odnosno ogranci stranih pravnih lica, preduzetnici ). Obuhvaćene su zarade sledećih kategorija primalaca:
|
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
Istraživanje se sprovodi na osnovu podataka iz administrativnih izvora, što obezbeđuje visok nivo obuhvata i kvaliteta podataka. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Nije primenljivo. | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Nije primenljivo. |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Podaci se objavljuju 55 dana po isteku meseca na koji se odnose. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
Svi podaci se objavljuju u skladu sa kalendarom objavljivanja. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Isti koncept dobijanja i izračunavanja prosečnih zarada primenjuje se na teritoriji cele Republike Srbije. Podaci za niže teritorijalne nivoe od Republike Srbije – ukupno nisu uporedivi sa podacima pre 2018. godine. Od 2018. godine, prosečne zarade po opštinama odnose se na opštinu prebivališta, dok su se podaci iz RAD-1 istraživanja odnosili na opštinu rada zaposlenog. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
U vremenskoj seriji od 1963 – 2018. postoje četiri prekida: 1997, 2001, 2009. i 2018. godine.
Da bi se obezbedila uporedivost podataka prilikom računanja indeksa, podaci za godinu koja je prethodila godini prekida serije izračunavani su iz istog izvora i na isti način kao i podaci za godinu u kojoj je nastupio prekid serije. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Nije dostupno. | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Pogledati deo 11.2. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Podaci se preuzimaju iz administrativnih izvora (evidencija Poreske uprave), čime su troškovi istraživanja svedeni na minimum, a izveštajne jedinice rasterećene obaveze mesečnog popunjavanja i dostavljanja podataka. |
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima.
Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
– opšta pravila revizija objavljenih podataka,
– oblike informisanja korisnika u vezi sa mogućim uzrocima revizija,
– kategorizaciju revizija i
– dokumentaciju koja pokriva sve aspekte revizija.
Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku:
| |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Ranije publikovani podaci o zaradama se ne mogu menjati zbog primene podatka o prosečnim zaradama u mnogim zakonima i propisima. |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
| |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Mesečna | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Preuzimanje podataka od Poreske uprave. Preuzimanje podataka vrši se elektronskim putem, korišćenjem standardnog veb-servisa, odnosno FTP servisa (File Transfer Protocol), preko zaštićene mreže Uprave za zajedničke poslove republičkih organa. Podaci se preuzimaju 15. dana u mesecu. Preuzimanje podataka od SPR-a. Iz baze SPR-a se preuzimaju podaci o delatnosti, obliku svojine i statusu poslovnog subjekta. Korišćenje podataka iz istraživanja RAD-1/G. Za ogranizacione jedinice koje obavljaju delatnost različitu od registrovane, prosečne zarade se izračunavaju na osnovu strukture zarada i broja zaposlenih na koje se zarade odnose, preuzetih iz Godišnjeg istraživanja o zaradama zaposlenih RAD-1/G (septembar 2020. godine). | |
18.4. Validacija podataka | |
S ciljem dobijanja kvalitetnih podataka, kontrola se vrši u više faza:
Provere se vrše automatizovanim procedurama i ekspertskom analizom podataka. Podaci se upoređuju sa podacima iz prethodnog perioda. Iz kontingenta izdvojenog za obradu podataka o prosečnim zaradama isključuje se oko 3% slogova (pojedinačnih obračuna za porez po odbitku) koji u potpunosti ne ispunjavaju uslove neophodne da bi se uzeli u obzir prilikom izračunavanja prosečnih zarada (prijave koje ne sadrže sve potrebne elemente zarade: porez, doprinos, neto zaradu kao i autjaleri). | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Nije primenljivo. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
- |
19. Napomene | Vrh |
19. Napomene | |
- |