Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u preduzećimaMetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2023 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Grupa za statistiku upotrebe informaciono-komunikacionih tehnologija i poslovne tendencije. | |
01.3. Ime i prezime kontakt osobe | |
Uroš Rajčević | |
01.4. Funkcija kontakt osobe | |
Metodolog. | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd, Srbija. |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
11/02/2020 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
24/4/2024 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
27/3/2024 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Podaci se odnose upotrebu različitih informaciono-komunikacionih tehnologija i uređaja u preduzećima. | |
03.2. Klasifikacije | |
Klasifikacija delatnosti (NACE). | |
03.3. Obuhvat sektora | |
Sve ekomomske aktivnosti koje su obuhvaćene Aneksom 1 Regulatorne komisije su predviđeni da budu uključeni u istraživanje, obuhvatajući preduzeća sa 10 i više zaposlenih. Sektori koji su obuhvaćeni (C, D, E, F, G, H, I, J, L, M i N oblast 69-74 i 95.1) | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Model upitnika o korišćenju IKT-a i e-trgovini u preduzećima pruža veliki broj varijabli koje obuhvataju, između ostalog, sledeće oblasti:
- Opšte informacije o IKT sistemima
- Pristup i korišćenje Interneta
- E-trgovina i e-poslovanje
- Ostale teme predviđene u okvirima metodologije: e-veštine, mobilna upotreba interneta, klaud, društveni mediji, softver kao usluga itd.
Godišnji model upitnika i metodološki priručnik sadrže definicije i objašnjenja.
| |
03.5. Statistička jedinica | |
Preduzeće. | |
03.6. Statistička populacija | |
Preduzeća sa 10 i više zaposlenih. | |
03.7. Referentno područje | |
Sva preduzeća koja se nalaze na teritoriji Republike Srbije, izuzimajući region Kosova i Metohije. | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
2022-2023. | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenljivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Procenat. |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
Prvi kvartal tekuće godine (za celokupno istraživanje "Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u RS u preduzećima" referentni period je prvi kvartal, samo se elektronska trgovina posmatra za prethodnu godinu). |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Zakon o zvaničnoj statistici. | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Ostali ovlašćeni proizvođači zvanične statistike dužni su da sarađuju sa Zavodom na metodologiji statističkih istraživanja koja su predviđena godišnjim planovima implementacije, a po potrebi konsultuju Zavod o metodologiji i bazama podataka koje utvrde. U slučaju neslaganja između ovlašćenih proizvođača zvanične statistike i Zavoda u vezi sa pitanjima iz stava 1. ovog člana, Zavod je dužan da pismeno obavesti Vladu u roku od 30 dana od konstatovanog neslaganja. Pravo na pristup pojedinačnim podacima drugih ovlašćenih proizvođača zvanične statistike. Zavod ima pravo pristupa pojedinačnim podacima koji proističu iz anketa drugih ovlašćenih proizvođača zvanične statistike, ako su ti podaci od suštinskog značaja za obavljanje delatnosti zvanične statistike ili za ocenu kvaliteta podataka. Pravo na pristup pojedinačnim podacima koji proističu iz anketa Narodne banke Srbije daje guverner Narodne banke Srbije uz prethodnu pismenu saglasnost. Pravo na pristup administrativnim izvorima podataka Zavod ima pravo pristupa svim administrativnim izvorima podataka nadležnim za organe državne uprave, uključujući identifikacione kodove, ako je potrebno, kao i pravo pristupa podacima prikupljenim metodom stalnog praćenja i posmatranja, osim ako je njihovo statističko korišćenje izričito zabranjeno zakonom. zakon. Nosioci administrativnih izvora podataka i podataka prikupljenih metodom stalnog praćenja i osmatranja dužni su da podatke dostavljaju Zavodu u skladu sa usvojenim Planom i na dogovoren način koji za nosioce podataka ne predstavlja dodatne troškove, osim u slučajevima kada su ovi podaci predmet posebne obrade. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (uvodna izjava 24 i član 20(4)) od 11. marta 2009. (OJ L 87, str. 164), propisuje potrebu uspostavljanja zajedničkih principa i smjernica koje osiguravaju povjerljivost korišćenih podataka za proizvodnju evropske statistike i pristup tim poverljivim podacima uzimajući u obzir tehnički razvoj i zahteve korisnika u demokratskom društvu. Na nacionalnom nivou: Podaci koji se prikupljaju, obrađuju i čuvaju za potrebe zvanične statistike smatraju se poverljivim kada se fizičko ili pravno lice može identifikovati, direktno ili indirektno, imenom (nazivom), adresom ili matičnim brojem. Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike će koristiti sva sredstva da spreče svaku moguću, direktnu ili indirektnu, individualnu identifikaciju izveštajne jedinice. Poverljivi podaci se mogu koristiti samo u statističke svrhe. Dakle, organi republičke vlade, vlade autonomne pokrajine, lokalne samouprave i drugi organi javne vlasti ne smeju koristiti podatke i informacije koje se prikupljaju kao zvanična statistika u svrhu utvrđivanja prava i obaveza izveštajne jedinice. | |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Podaci se prenose preko eDamis-a (šifrovani) i isporučuju u bezbedno okruženje gde se tretiraju. Zastavice se dodaju radi poverljivosti u slučaju da se rezultati ne smeju otkriti. Na nacionalnom nivou: Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike dužni su da preduzmu sve relevantne administrativne, tehničke i organizacione mere potrebne za zaštitu poverljivih podataka od nezakonitog pristupa, otkrivanja ili korišćenja. Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike posebnim propisima ili drugim pravnim aktom bliže uređuju mere i postupke zaštite poverljivosti podataka, u skladu sa ovim zakonom. Pristup poverljivim podacima biće ograničen na lica koja po svojoj dužnosti proizvode zvaničnu statistiku iu meri u kojoj su ti podaci potrebni za proizvodnju zvanične statistike. Lica koja po svojoj dužnosti imaju pristup poverljivim podacima dužna su da se pridržavaju odredaba ovog zakona i po prestanku mandata u organima statistike. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Pregled svih saopštenja i publikacija sa rezultatima iz predmetnog istraživanja nalaze se na sajtu Republičkog zavoda za statistiku, u Kalendaru objavljivanja. | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Kalendar objavljivanja za tekuću godinu, dostupan je javnosti na veb strani: http://www.stat.gov.rs/calendar/?a=27&s= | |
08.3. Pristup korisnika | |
Rezultati istraživanja dostupni su korisnicima: 1) Na sajtu RZS-a: knjiga, saopštenja 2) U biblioteci: knjiga Knjige i rezultati objavljeni na sajtu dostupni su svim korisnicima pod istim uslovima, pristup podacima je besplatan. U slučaju posebnih zahteva korisnika primenjuje se Pravilnik o sprovođenju cenovne politike Republičkog zavoda za statistiku. |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Podaci se objavljuju na godišnjem nivou. |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Za istraživanje o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija u preduzećima ne objavljuju se saopštenja za javnost. | |
10.2. Publikacije | |
Knjiga "Upotreba informaciono - komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji" | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Najvažniji indikatori (pokazatelji) dostupni su u diseminacionoj bazi podataka na sajtu RZS-a. Korisnicima je omogućeno preuzimanje generisanih izveštaja u excel formatu. | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Zavod obezbeđuje pristup individualnim podacima bez identifikatora (anonimizirani podaci) koji su dostupni po zahtevu korisnika u skladu sa načelima definisanim u Zakonu o zvaničnoj statistici: https://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf i pravilima definisanim Pravilnikom o načinu i postupku davanja podataka koje proizvodi Republički zavod za statistiku: https://www.stat.gov.rs/media/2295/pravilniksrb.pdf | |
10.5. Ostalo | |
Nije primenljivo. | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
U fazi je postavljanje na novi sajt Republičkog zavoda za statistiku. | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
Pre objavljivanja rezultata istraživanja sprovodi se detaljna kontrola rezultata. Na osnovu Istraživanja o zadovoljstvu korisnika dobijena je povratna informacija o kvalitetu i razumljivosti objavljenih rezultata. |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Priručnik za usaglašavanje evropske poslovne statistike za korišćenje IKT i e-trgovinu u preduzećima pruža smernice i standarde za sprovođenje istraživanja. Ažurira se svake godine u skladu sa izmenjenim sadržajem modelnih upitnika. Na nacionalnom nivou: Sistem upravljanja kvalitetom RZS-a se oslanja na misiju i viziju zvanične statistike Srbije, kao i na principe Kodeksa prakse evropske statistike – CoP i Total Kualiti Management – TKM, koji zajedno čine zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema ( ESS). Na osnovu ovog okvira RZS je pripremio glavne strateške dokumente o kvalitetu, kao što su Deklaracija o kvalitetu, Politika kvaliteta, Strategija kvaliteta, kao i različite smernice i procedure za obezbeđivanje kvaliteta statističke proizvodnje. Za više informacija pogledajte dokumente na http://www.stat.gov.rs/en-US/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Evropski nivo: Na evropskom nivou, preporučena upotreba godišnjeg upitnika Eurostat modela ima za cilj poboljšanje uporedivosti rezultata među zemljama koje sprovode istraživanje o upotrebi IKT i e-trgovini u preduzećima. Štaviše, Metodološki priručnik daje smernice i pojašnjenja za sprovođenje istraživanja. Nacionalni nivo: Indikatori upotrebe IKT u preduzećima izrađuju se u skladu sa metodološkim zahtevima i standardima. Podaci se porede sa prethodnim i odgovarajućim periodom i vrše se provere sa različitim izvorima. Raspored objavljivanja je fiksan i najavljen unapred |
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Glavni korisnik na nacionalnom nivou je RATEL (Republička agencija za elektronske komunikacije) i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
RATEL (Republička agencija za elektronske komunikacije) je pozitivno ocenio kvalitet podataka o upotrebi IKT u preduzećima. | |
12.3. Kompletnost | |
Detaljne informacije su dostupne u eksel datoteci „ Aneks I _ Kompletnost“ – u vezi sa upitnikom, pokrivenošću, dodatnim pitanjima. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
U ovom istraživanju, razlikujemo dve vrste grešaka: uzoračke i neuzoračke. Istraživanje se sprovodi na slučajnom uzorku. Okvir za izbor uzorka formira se na osnovu podataka za preduzeća Statističkog poslovnog registra (SPR). Plan uzorka je definisan tako da su ocene za glavne domene ocenjivanja zadovoljavajuće preciznosti. Od neuzoračkih grešaka, prisutne su:
Pristrasnost rezultata koja je posledica ovih grešaka je mala.
Detaljnije informacije dostupne su u "Aneksu II. _ Preciznost" eksel fajlu - u vezi sa evropskim agregatima, komentarima o pouzdanosti i upotrebi zastave. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Za procenu varijance korišćena je Tejlorova linearna primena sredstava SAS ispitivanja. Dizajn uzorkovanja i ponderisanje su uzeti u obzir jer to zahtijeva spomenuti SAS postupak. | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Nije primenjivo. |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Istraživanje se sprovodi u martu, dok se rezultati istraživanja objavljuju krajem treće nedelje septembra. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
Svi podaci su poslati Evrostatu u skladu sa dogovorenim rokovima. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Model upitnika uglavnom koriste zemlje koje sprovode anketu o upotrebi IKT i e-trgovini u preduzećima. Zbog (malih) razlika u prevodu, u korišćenom vozilu istraživanja, u tretmanu neodgovora ili različitom rutiranju kroz upitnik, neki rezultati za neke zemlje mogu biti manje uporedivi. U ovim slučajevima, napomene se dodaju u podatke. Detaljne informacije o razlikama u formulacijama pitanja u nacionalnim upitnicima dostupne su u ekcel datoteci „ Aneks I _ Kompletnost“ – u vezi sa upitnikom, pokrivenošću, dodatnim pitanjima. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
Vremenska serija 2009-2023.godine. Za podatke: postoji prekid serija, razlozi za prekid serija su: - promena Evrostatovog upitnika i izbacivanje određenih varibli iz upitnika - promena obuhvata određenih varijabli, neke varijable su podeljene na dve različite varijable, čime se gubi mogućnost vremenske serije | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Nije primenljivo. | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Nije primenljivo. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Nisu dostupni. |
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Nije primenljivo. | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Nije primenljivo. |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Istraživanje se sprovodi na reprezentativnom uzorku veličine 1839 preduzeća, od čega je realizovano 94.9%, odnosno odgovorilo je 1747 preduzeća. Uzorak je dvofazni, stratifikovan. Izvori podataka su statistički. | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Godišnje istraživanje. | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Istraživanje se sporovodi putem telefonske ankete, (CATI) metod prikupljanja podataka na IST-u. Upitnik je formulisan prema metodologiji Evrostata, gde je prethodno testiran i prihvaćen od strane svih zemalja članica i kandidata. Obuka anketara se vrši prema uputstvu za korišćenje programa za unošenje podataka u IST-u. | |
18.4. Validacija podataka | |
Za validaciju podataka koristi se EVROSTAT-ov program za validaciju. | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Whi=Nh/mh Nh- broj jedinica u okviru stratuma h; mh -broj jedinicai koje su odgovorile u okviru stratuma h; Whi - ponder jedinice i u okviru stratuma | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
Nije primenljivo. |
19. Napomene | Vrh |