Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u preduzećima


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2023

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

SDMX Download

  
01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije
Republički zavod za statistiku
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Grupa za statistiku upotrebe informaciono-komunikacionih tehnologija i poslovne tendencije.

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Uroš Rajčević

01.4. Funkcija kontakt osobe

Metodolog.

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, Beograd, Srbija.


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
11/02/2020
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
24/4/2024
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
27/3/2024

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Podaci se odnose upotrebu različitih informaciono-komunikacionih tehnologija i uređaja u preduzećima.

03.2. Klasifikacije

Klasifikacija delatnosti (NACE).

03.3. Obuhvat sektora

Sve ekomomske aktivnosti koje su obuhvaćene Aneksom 1 Regulatorne komisije su predviđeni da budu uključeni u istraživanje, obuhvatajući preduzeća sa 10 i više zaposlenih. Sektori koji su obuhvaćeni (C, D, E, F, G, H, I, J, L, M  i N oblast 69-74 i 95.1)

03.4. Statistički koncepti i definicije
Model upitnika o korišćenju IKT-a i e-trgovini u preduzećima pruža veliki broj varijabli koje obuhvataju, između ostalog, sledeće oblasti:
 
- Opšte informacije o IKT sistemima
 
- Pristup i korišćenje Interneta
 
- E-trgovina i e-poslovanje
 
- Ostale teme predviđene u okvirima metodologije: e-veštine, mobilna upotreba interneta, klaud, društveni mediji, softver kao usluga itd.
 
Godišnji model upitnika i metodološki priručnik sadrže definicije i objašnjenja.
03.5. Statistička jedinica

Preduzeće.

03.6. Statistička populacija

Preduzeća sa 10 i više zaposlenih.

03.7. Referentno područje

Sva preduzeća koja se nalaze na teritoriji Republike Srbije, izuzimajući region Kosova i Metohije.

03.8. Vremenska pokrivenost

2022-2023.

03.9. Bazni period

Nije primenljivo.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Procenat.


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Prvi kvartal tekuće godine (za celokupno istraživanje "Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u RS u preduzećima" referentni period je prvi kvartal, samo se elektronska trgovina posmatra za prethodnu godinu).


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Zakon o zvaničnoj statistici.

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Ostali ovlašćeni proizvođači zvanične statistike dužni su da sarađuju sa Zavodom na metodologiji statističkih istraživanja koja su predviđena godišnjim planovima implementacije, a po potrebi konsultuju Zavod o metodologiji i bazama podataka koje utvrde. U slučaju neslaganja između ovlašćenih proizvođača zvanične statistike i Zavoda u vezi sa pitanjima iz stava 1. ovog člana, Zavod je dužan da pismeno obavesti Vladu u roku od 30 dana od konstatovanog neslaganja. Pravo na pristup pojedinačnim podacima drugih ovlašćenih proizvođača zvanične statistike.

Zavod ima pravo pristupa pojedinačnim podacima koji proističu iz anketa drugih ovlašćenih proizvođača zvanične statistike, ako su ti podaci od suštinskog značaja za obavljanje delatnosti zvanične statistike ili za ocenu kvaliteta podataka. Pravo na pristup pojedinačnim podacima koji proističu iz anketa Narodne banke Srbije daje guverner Narodne banke Srbije uz prethodnu pismenu saglasnost. Pravo na pristup administrativnim izvorima podataka

Zavod ima pravo pristupa svim administrativnim izvorima podataka nadležnim za organe državne uprave, uključujući identifikacione kodove, ako je potrebno, kao i pravo pristupa podacima prikupljenim metodom stalnog praćenja i posmatranja, osim ako je njihovo statističko korišćenje izričito zabranjeno zakonom. zakon. Nosioci administrativnih izvora podataka i podataka prikupljenih metodom stalnog praćenja i osmatranja dužni su da podatke dostavljaju Zavodu u skladu sa usvojenim Planom i na dogovoren način koji za nosioce podataka ne predstavlja dodatne troškove, osim u slučajevima kada su ovi podaci predmet posebne obrade.


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (uvodna izjava 24 i član 20(4)) od 11. marta 2009. (OJ L 87, str. 164), propisuje potrebu uspostavljanja zajedničkih principa i smjernica koje osiguravaju povjerljivost korišćenih podataka za proizvodnju evropske statistike i pristup tim poverljivim podacima uzimajući u obzir tehnički razvoj i zahteve korisnika u demokratskom društvu.

Na nacionalnom nivou:

Podaci koji se prikupljaju, obrađuju i čuvaju za potrebe zvanične statistike smatraju se poverljivim kada se fizičko ili pravno lice može identifikovati, direktno ili indirektno, imenom (nazivom), adresom ili matičnim brojem. Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike će koristiti sva sredstva da spreče svaku moguću, direktnu ili indirektnu, individualnu identifikaciju izveštajne jedinice. Poverljivi podaci se mogu koristiti samo u statističke svrhe. Dakle, organi republičke vlade, vlade autonomne pokrajine, lokalne samouprave i drugi organi javne vlasti ne smeju koristiti podatke i informacije koje se prikupljaju kao zvanična statistika u svrhu utvrđivanja prava i obaveza izveštajne jedinice.

07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Podaci se prenose preko eDamis-a (šifrovani) i isporučuju u bezbedno okruženje gde se tretiraju. Zastavice se dodaju radi poverljivosti u slučaju da se rezultati ne smeju otkriti.

Na nacionalnom nivou:

Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike dužni su da preduzmu sve relevantne administrativne, tehničke i organizacione mere potrebne za zaštitu poverljivih podataka od nezakonitog pristupa, otkrivanja ili korišćenja. Ovlašćeni proizvođači zvanične statistike posebnim propisima ili drugim pravnim aktom bliže uređuju mere i postupke zaštite poverljivosti podataka, u skladu sa ovim zakonom.

Pristup poverljivim podacima biće ograničen na lica koja po svojoj dužnosti proizvode zvaničnu statistiku iu meri u kojoj su ti podaci potrebni za proizvodnju zvanične statistike. Lica koja po svojoj dužnosti imaju pristup poverljivim podacima dužna su da se pridržavaju odredaba ovog zakona i po prestanku mandata u organima statistike.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja

Pregled svih saopštenja i publikacija sa rezultatima iz predmetnog istraživanja nalaze se na sajtu Republičkog zavoda za statistiku, u Kalendaru objavljivanja.

08.2. Pristup kalendaru publikovanja

Kalendar objavljivanja za tekuću godinu, dostupan je javnosti na veb strani:

http://www.stat.gov.rs/calendar/?a=27&s=

 
08.3. Pristup korisnika

Rezultati istraživanja dostupni su korisnicima:

1) Na sajtu RZS-a: knjiga, saopštenja

2) U biblioteci: knjiga

Knjige i rezultati objavljeni na sajtu dostupni su svim korisnicima pod istim uslovima, pristup podacima je besplatan. U slučaju posebnih zahteva korisnika primenjuje se Pravilnik o sprovođenju cenovne politike Republičkog zavoda za statistiku.


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Podaci se objavljuju na godišnjem nivou.


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Za istraživanje o upotrebi informaciono-komunikacionih tehnologija u preduzećima ne objavljuju se saopštenja za javnost.

10.2. Publikacije

Knjiga "Upotreba informaciono - komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji"

10.3. On-lajn baza podataka

Najvažniji indikatori (pokazatelji) dostupni su u diseminacionoj bazi podataka na sajtu RZS-a. Korisnicima je omogućeno preuzimanje generisanih izveštaja u excel formatu.

10.4. Pristup mikropodacima

Zavod obezbeđuje pristup individualnim podacima bez identifikatora (anonimizirani podaci) koji su dostupni po zahtevu korisnika u skladu sa načelima definisanim u Zakonu o zvaničnoj statistici:

https://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf i pravilima definisanim Pravilnikom o načinu i postupku davanja podataka koje proizvodi Republički zavod za statistiku:

https://www.stat.gov.rs/media/2295/pravilniksrb.pdf

 
10.5. Ostalo

Nije primenljivo.

10.6. Dokumentacija o metodologiji

U fazi je postavljanje na novi sajt Republičkog zavoda za statistiku.

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Pre objavljivanja rezultata istraživanja sprovodi se detaljna kontrola rezultata. Na osnovu Istraživanja o zadovoljstvu korisnika dobijena je povratna informacija o kvalitetu i razumljivosti objavljenih rezultata.


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta

Priručnik za usaglašavanje evropske poslovne statistike za korišćenje IKT i e-trgovinu u preduzećima pruža smernice i standarde za sprovođenje istraživanja. Ažurira se svake godine u skladu sa izmenjenim sadržajem modelnih upitnika.

Na nacionalnom nivou:

Sistem upravljanja kvalitetom RZS-a se oslanja na misiju i viziju zvanične statistike Srbije, kao i na principe Kodeksa prakse evropske statistike – CoP i Total Kualiti Management – TKM, koji zajedno čine zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema ( ESS). Na osnovu ovog okvira RZS je pripremio glavne strateške dokumente o kvalitetu, kao što su Deklaracija o kvalitetu, Politika kvaliteta, Strategija kvaliteta, kao i različite smernice i procedure za obezbeđivanje kvaliteta statističke proizvodnje.

  Za više informacija pogledajte dokumente na http://www.stat.gov.rs/en-US/o-nama/sistem-upravljanja-kvalitetom.

11.2. Procena kvaliteta

Evropski nivo:

Na evropskom nivou, preporučena upotreba godišnjeg upitnika Eurostat modela ima za cilj poboljšanje uporedivosti rezultata među zemljama koje sprovode istraživanje o upotrebi IKT i e-trgovini u preduzećima. Štaviše, Metodološki priručnik daje smernice i pojašnjenja za sprovođenje istraživanja.

Nacionalni nivo:

Indikatori upotrebe IKT u preduzećima izrađuju se u skladu sa metodološkim zahtevima i standardima. Podaci se porede sa prethodnim i odgovarajućim periodom i vrše se provere sa različitim izvorima. Raspored objavljivanja je fiksan i najavljen unapred


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Glavni korisnik na nacionalnom nivou je RATEL (Republička agencija za elektronske komunikacije) i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija

12.2. Zadovoljstvo korisnika

RATEL (Republička agencija za elektronske komunikacije) je pozitivno ocenio kvalitet podataka o upotrebi IKT u preduzećima.

12.3. Kompletnost

Detaljne informacije su dostupne u eksel datoteci „ Aneks I _ Kompletnost“ – u vezi sa upitnikom, pokrivenošću, dodatnim pitanjima.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

U ovom istraživanju, razlikujemo dve vrste grešaka: uzoračke i neuzoračke. 

Istraživanje se sprovodi na slučajnom uzorku. Okvir za izbor uzorka formira se na osnovu podataka za preduzeća Statističkog poslovnog registra (SPR).

Plan uzorka je definisan tako da su ocene za glavne domene ocenjivanja zadovoljavajuće preciznosti. 

Od neuzoračkih grešaka, prisutne su:

  • greške obuhvata koje su posledica izvesnih neažurnosti SPR-a i kašnjenja u registrovanju promena statističkih jedinica;
  • greške koje su posledica isključivanja najmanjih jedinica iz okvira za izbor uzorka (cut-off);
  • greške merenja i neodgovora koje su neminovne, ali su instrumenti, organizacija prikupljanja i unos podataka takvi da su ove greške svedene na najmanju moguću meru.

Pristrasnost rezultata koja je posledica ovih grešaka je mala.

 

Detaljnije informacije dostupne su u "Aneksu II. _ Preciznost" eksel fajlu - u vezi sa evropskim agregatima, komentarima o pouzdanosti i upotrebi zastave.

13.2. Uzoračka greška

Za procenu varijance korišćena je Tejlorova linearna primena sredstava SAS ispitivanja. Dizajn uzorkovanja i ponderisanje su uzeti u obzir jer to zahtijeva spomenuti SAS postupak.

13.3. Neuzoračka greška

Nije primenjivo.


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Istraživanje se sprovodi u martu, dok se rezultati istraživanja objavljuju krajem treće nedelje septembra.

14.2. Poštovanje rokova

Svi podaci su poslati Evrostatu u skladu sa dogovorenim rokovima.


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Model upitnika uglavnom koriste zemlje koje sprovode anketu o upotrebi IKT i e-trgovini u preduzećima. Zbog (malih) razlika u prevodu, u korišćenom vozilu istraživanja, u tretmanu neodgovora ili različitom rutiranju kroz upitnik, neki rezultati za neke zemlje mogu biti manje uporedivi. U ovim slučajevima, napomene se dodaju u podatke.

Detaljne informacije o razlikama u formulacijama pitanja u nacionalnim upitnicima dostupne su u ekcel datoteci „ Aneks I _ Kompletnost“ – u vezi sa upitnikom, pokrivenošću, dodatnim pitanjima.

15.2. Vremenska uporedivost

Vremenska serija 2009-2023.godine. Za podatke: postoji prekid serija, razlozi za prekid serija su:

- promena Evrostatovog upitnika i izbacivanje određenih varibli iz upitnika

- promena obuhvata određenih varijabli, neke varijable su podeljene na dve različite varijable, čime se gubi mogućnost vremenske serije

15.3. Koherentnost - između oblasti

Nije primenljivo.

15.4. Koherentnost - interna

Nije primenljivo.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nisu dostupni.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika

Nije primenljivo.

17.2. Revizija podataka - praksa

Nije primenljivo.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Istraživanje se sprovodi na reprezentativnom uzorku veličine 1839 preduzeća, od čega je realizovano 94.9%, odnosno odgovorilo je 1747 preduzeća. Uzorak je dvofazni, stratifikovan. Izvori podataka su statistički.

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Godišnje istraživanje.

18.3. Prikupljanje podataka

Istraživanje se sporovodi putem telefonske ankete, (CATI) metod prikupljanja podataka na IST-u. Upitnik je formulisan prema metodologiji Evrostata, gde je prethodno testiran i prihvaćen od strane svih zemalja članica i kandidata. Obuka anketara se vrši prema uputstvu za korišćenje programa za unošenje podataka u IST-u. 

18.4. Validacija podataka

Za validaciju podataka koristi se EVROSTAT-ov program za validaciju.

18.5. Kompilacija podataka

 Whi=Nh/mh  Nh- broj jedinica u okviru stratuma h; mh -broj jedinicai koje su odgovorile u okviru stratuma h; Whi - ponder jedinice i u okviru stratuma

18.6. Prilagođavanje podataka

Nije primenljivo.


19. NapomeneVrh