Spoljnotrgovinska robna razmenaMetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2023 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Odsek za statistiku spoljne trgovine | |
01.3. Ime i prezime kontakt osobe | |
Mirjana Stanković | |
01.4. Funkcija kontakt osobe | |
Metodologija i obrada podataka. | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
01.7. Broj telefona kontakt osobe | |
011 2412 922 lok. 362 | |
01.8. Broj faksa kontakt osobe | |
011 2411 776 |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
16/01/2024 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
26/1/2024 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
16/1/2024 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Spoljnotrgovinska robna razmena Republike Srbije - obuhvata svu robu koja se dodaje zalihama materijalnog bogatstva zemlje pri ulazu u njenu ekonomsku teritoriju (uvoz) ili se od njih oduzima pri izlasku iz ekonomske teritorije zemlje (izvoz). Roba koja se nalazi u tranzitu ili se privremeno uvozi (osim robe za unutrašnju ili spoljašnju preradu) ne uključuje se u rezultate statistike spoljne trgovine. Trgovinski bilans je razlika između ukupne vrednosti izvezene robe i ukupne vrednosti uvezene robe. Deficit je negativan trgovinski bilans, a suficit pozitivan trgovinski bilans. Spoljnotrgovinska robna razmena prestavlja sirov podatak, koji osim po tokovima robe (izvoz i uvoz) može biti razvrstan i po periodima (na primer mesecima) i više klasifikacija i nivoa klasifikacija. Statistika spoljne trgovine prikazuje agregate o izvozu i uvozu po:
Svaki od ovih agregata o izvozu ili uvozu se može smatrati posebnim indikatorom.
| |
03.2. Klasifikacije | |
| |
03.3. Obuhvat sektora | |
Ekonomski sektor. | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Statistika spoljne trgovine u rezultat o ukupnoj spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni uključuje podatke o celokupnoj robi koja se dodaje zalihama materijalnog bogatsva zemlje pri ulazu na ekonomsku teritoriju Republike Srbije (uvoz) ili se od njih oduzima pri izlasku iz nje (izvoz). Roba koja se nalazi u tranzitu ili se privremeno uvozi (osim robe za unutrašnju ili spoljašnju preradu) ne uključuje se u rezultate spljne trgovine. Izvoz robe obuhvata podatke o robi koja napušta statističku teritoriju Republike Srbije krećući se ka drugim zemljama sveta nakon što je prijavljena u skladu sa odgovarajućom izvoznom carinskom procedurom ili carinskom procedurom spoljne prerade, kao i neka specifična kretanja robe. Vrednost izvezene robe, na osnovu STO sporazuma, iskazuje se prema FOB tipu vrednosti (free on broad). FOB tip, odnosno paritet u sebe uključuje transakcijsku vrednost robe do granice zemlje koja izvozi. Uvoz robe obuhvata podatke o celokupnoj robi koja ulazi u slobodno cirkulirajuće područje, prostorije za unutrašnju preradu, industrijske slobodne zone i prostorije za carinsko skladištenje. Vrednost uvezene robe na osnovu STO sporazuma iskazuje se prema CIF tipu vrednosti (cost, insurance, freight). CIF tip, odnosno paritet vrednosti uključuje transakcijsku vrednost robe i vrednost usluga radi isporuke robe od granice zemlje koja izvozi do granice zemlje koja uvozi. Podaci o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni su izračunati na način koji je u velikoj meri usaglašen sa međunarodnim preporukama, standardima i praksom, na osnovu takozvanog principa opšteg sistema trgovine (u skladu sa preporukama UN). | |
03.5. Statistička jedinica | |
Statističke jedinice čine privredni subjekti (preduzeća) i carinske deklaracije, koje predstavljaju osnovne statističke jedinice. | |
03.6. Statistička populacija | |
Pun obuhvat. | |
03.7. Referentno područje | |
Republika Srbija. | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Serija pokriva podatke od 2007. do 2022. | |
03.9. Bazni period | |
Za izračunavanje indeksa se koriste odgovarajući podaci istog perioda prethodne godine. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
S obzirom na činjenicu da je ovim opisom obuhvaćena grupa indikatora razlikuje se i jedinica mere u zavisnosti od indikatora. Svi indikatori koji predstavljaju težinu iskazani su u hiljadama kilograma (tonama), a vrednosni u hiljadama (u diseminacionoj bazi) ili milionima (u saopštenjima i ostalim publikacijama) RSD, EUR i USD.
|
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
Kalendarska godina. |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Prikupljanje podataka o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni naše zemlje zasniva se na nizu zakona, propisa i uredbi koje donose republički parlament i vlada. Osnovi dokumenti su:
Ostali značajni domaći dokumenti:
Osim nacionalnih propisa, direktno se primenjuju međunarodne preporuke i odredbe:
| |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Satistika spoljne trgovine redovno mesečnom dinamikom dostavlja podatke Evrostat-u, MMF-u, STO, OUN, CEFTA organizaciji, domaćim korisnicima kao što su ministratva, Narodna banka i drugi. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Pravilnici koji se odnose na poverljivost podataka:
| |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Republički zavod za statistiku u oblasti podataka spoljne trgovine primenjuje pasivnu poverljivost, u slučajevima kada uvoznici ili izvoznici, državni organi i druge institucije zahtevaju od statističkih organa da ne publikuju podatke koji bi mogli da prouzrokuju štetu po njih ili po državne interese. Izuzetak je vojna roba i pravilo aktivne poverljivosti, koja podrazumeva da statistički organi sami preduzimaju inicijativu da potencijalno zaštite podatke, bilo zbog državnih interesa, bilo zbog interesa pojedinačnih privrednih subjekata. RZS objavljuje i dostavljaodatke o ukupnoj statističkoj vrednosti vojne robe pod specijalnom statističkom šifrom 99999399, a u slučaju podataka po privrednim karakteristikama preduzeća stavlja se zastavica, ukoliko je broj preduzeća manji od 4 u odgovarajućoj oblasti klasifikacije delatosti. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Dostupan je kalendar publikovanja. | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
08.3. Pristup korisnika | |
Podaci su dostupni svim korisnicima istovremeno, putem veb sajta. Detaljniji podaci su dostupni ministarstvima, Vladi Republike Srbije i Narodnoj banci putem veb aplikacije, koja omogućava brzo kreiranje velikog broja izveštaja dinamičkim pretraživanjem baze spoljne trgovine. |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Godišnja periodika. |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Podaci uvozu i izvozu robe za mesec i kumultativi od početka godine do meseca za koji se publikuju dostupni su poslednjeg radnog dana u narednom mesecu u saopštenjima ST11, ST12 i ST13 i Saopštenju za javnost. Poslednjeg radnog dana u januaru objavljuju se saopštenja koja sadrže preliminarne podatke za celu prethodnu godinu. Konačni podaci dostupni su sredinom jula naredne godine (oko pet meseci nakon preliminarnih godišnjih podataka) u saopštenjima ST11G, ST12G i ST13G i godišnjem Saopštenju za javnost. | |
10.2. Publikacije | |
Statistički godišnjak sadrži set tabela koji se odnosi na spoljnotrgovinsku robnu razmenu:
Mesečni statistički bilten - sadrži vrednosti ključnih indikatora o izvozu i uvozu kao i na osnovu njih izvedene indikatore (vrednost, trgovinski bilans-deficit ili suficit, pokrivenost uvoza izvozom, podatke o najznačajnijim zemljama partnerima, raspodelu po regionima Repunlike Srbije). Godišnji bilten: Spoljnotrgovinska robna razmena Republike Srbije po karakteristikama preduzeća predstvlja prikaz spoljnotrgovinskog poslovanja prema karakteristikama preduzeća u formi tabela i grafikona, sa analizom stanja u ovoj oblasti ekonomske aktivnosti. Pojedine tabele prikazane su u celosti, a druge, zbog svoje veličine, date su u skraćenoj verziji, prema rangu izabranih obeležja. Detaljniji podaci za svaku od tabela raspoloživi su u okviru baze podataka statistike spoljne trgovine, sa mogućnošću kombinovanja po različitim kriterijumima.
| |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Podaci su dostupni u on-lajn bazi Republičkog zavoda za statistiku, preko veb sajta, korišćenjem linka: http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/oblasti/spoljna-trgovina/spoljnotrgovinski-robni-promet U oblasti Spoljna trgovina treba izabrati opciju Baza podataka, a zatim Spoljnotrgovinska robna razmena.
| |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Na osnovu Zakona o zvaničnoj statistici mikropodaci nisu dostupni ni za jednu vrstu korisnika. | |
10.5. Ostalo | |
Podaci o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni mogu se dobiti i upućivanjem pisanog zahteva Odseku za statistiku spoljne trgovine, putem naloga stat@stat.gov.rs. | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Opis metodlogije o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni dostpan je na WEB sajtu Republičkog zavoda za statistiku, putem sledećeg linka: http://www.stat.gov.rs/istrazivanja/methodology-and-documents/?a=17&s=0 Postoji detaljna i skraćena verzija, namenjene su prosečnom korisniku statistike međunarodne trgovine robom i ne zahtevaju visok stepen stručnog poznavanja. Metodologija je usklađena sa propisima OUN, najznačajniji dokument ''International Merchandise Trade Statistics: Concepts and Definitionsse 2010" može naći na linku: https://unstats.un.org/unsd/trade/eg-imts/IMTS%202010%20(English).pdf Uputstvo za upotrebu statistike o međunarodnoj trgovini robom dostupno je i na sledećem linku: Ovaj vodič opisuje osnovnu metodologiju i izvore podataka korišćenih za prikupljanje statistike EU o trgovini robom. Takođe pruža neke informacije o razlikama između statistike EU i onih objavljenih od strane država članica i međunarodnih organizacija. Publikacija je namenjena prosečnom korisniku statistike međunarodne trgovine robom i ne zahteva stručno razumevanje.
| |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
Publikacija u formi izveštaja o kvalitetu (Quality report on external trade statistics Republic of Serbia) izrađuje se na zahtev Evrostata i do sada nije objavljivana na sajtu RZS-a. U planu je objavljivanje izveštaja o kvalitetu i na nacionalnom sajtu. |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Glavne dimenzije merenja kvaliteta u statistici spoljne trgovine su:
| |
11.2. Procena kvaliteta | |
Metodologija statistike spoljne trgovine je u velikoj meri usklađena sa principima Evrostata i međunarodnim preporukama. Neprekodno se radi na razvoju metoda za dalje unapređenje kvaliteta podataka i teži se ka potpunoj usklađenosti sa evropskom statistikom. Procene kvaliteta statistike spoljne trgovine u skladu sa glavnim dimenzijama prikazuju se u Izveštaju o kvalitetu koji se radi na zahtev Evrostata. Prema rezultatima Istraživanja o zadovoljstvu korisnika iz 2023. godine koje RZS sprovodi, oko 70% korisnika ocenjuje kvalitet podataka kao veoma dobar i dobar.
|
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Potrebe ključnih korisnika statistike međunarodne trgovine robom (ministarstva, ambasade, poslovni subjekti, državna uprava i lokalna samouoprava, međunarodne organizacije, mediji, fizička lica i ostali) su u najvećoj meri ispunjene. Svrha korišćenja podataka spoljnotrgovinske robne razmene:
| |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Ocene i mišljenja korisnika se prikupljaju preko Istraživanja o zadovoljstvu korisnika, koje sprovodi Republički zavod za statistiku. Relevantnost podataka može se oceniti na osnovu itraživanja zadovoljstva, ali i čestim neformalnim i formalnim kontaktima sa korisnicima. Prema istraživanjima oko 70% korisnika ocenjuje kvalitet podataka veoma dobar i dobar. U neposrednim kontaktima sa korisnicima treba istaći veoma visko stepen zadovoljstva brzinom davanja preciznih odgovora i odnosu zaposlenih ou Odseku spoljne trgovine prema korisnicima.. Nezadovoljstvo se uglavnom odnosi na nedostupnost mikropodataka.
| |
12.3. Kompletnost | |
Podaci spoljne trgovine u potpunosti su usklađeni sa relevantnim regulativama, propisima, uputstvima i smernicama EU i OUN. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
Ukupna tačnost je na visokom nivou, uzimajući u obzir sve koncepte i definicije koji su u skladu sa međunarodnim preporukama i propisima EU i OUN. Na ukupnu tačnost utiču kontrole i revizije podataka koje se obavljaju na mesečnom nivou i godišnjem nivou. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Nije dostupna. | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Na tačnost podataka utiču pravila o poverljivoti podataka, kao i greške u izračunavanju vrednosti i količini jedinice mere koje se koriguju u okviru redovnih mesečnih kontrola. |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Mesečni detaljni podaci otkrivaju da oko 30 dana protekne između referentnog momenta i momenta dostupnosti podataka. Kašnjenje je kraće od onoga što UNSD dozvoljava (45 dana) ili propisuje Međunarodni specijalni standard za diseminaciju podataka (8 nedelja). RZS je uspostavio nezavisnu statističku bazu podataka i na taj način može, ako je potrebno, promeniti podatke na najdetaljnijem nivou. Zbog mogućnosti revizije osnovnih carinskih deklaracija, završni godišnji rezultati su dostupni pet meseci nakon preliminarnih godišnjih podataka.
| |
14.2. Poštovanje rokova | |
Blagovremenost je na visokom nivou, sve publikacije i saopštenja se objavljuju na vreme, prema zvaničnom kalendaru publikovanja. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Visoka. Podaci se proizvode na osnovu koncepata i metoda definisanim u zakonodavstvu EU i OUN. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
Visoka. Podaci se proizvode na osnovu koncepata i metoda definisanim u zakonodavstvu EU i OUN. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Visoka. | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Visoka. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Nije dostupno. |
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Svakog meseca se vrši revizija podataka, na osnovu kojih se izračunava indikator, od početka godine do poslednjeg meseca za koji su raspoloživi podaci, ali se revizija vrednosti indikatora o ukupnoj spoljnotrgovinskoj razmeni vrši jedan put godišnje, pet i po meseci nakon objave preliminarnih vrednosti. | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Zbog različite prirode revizije podataka, podaci prve i prethodne revizije za referentnu godinu mogu se ponekad značajno razlikovati. Korisnici su obavešteni o revizijama putem veb sajta RZS-a. Revizija objavljenih konačnih podataka Republičkog zavoda za statistiku vrši se samo u slučaju metodološkog prilagođavanja sa konceptom i definicijama UN.
|
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Osnovni izvor podataka je Uprava carina. Od 2013. godine uvreden je dodatni izvor podataka o spoljnotrgovinskoj razmeni električne energije (Elektromreža Srbije). | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Mesečna. | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Osnovni metod za prikuljanje podataka je Jedinstvena carinska ispava (JCI), a za električnu energiju Excel tabele Elekotromreže Srbije. Zbog toga statističke informacije zavise od carinske prakse, definicija i politike, a samo nekoliko prikuplja se isključivo za statističke svrhe. Zavisnost od carinskih procedura podrazumeva viskok stepen i gotovo potpunu pokrivenost podataka statistike spoljne trgovine robom. | |
18.4. Validacija podataka | |
Kontrole se mogu vršiti na ulazim podacima (nivo deklaracije) ili na izlaznom nivou (podaci izvedeni za objavljivanje). Republički zavod za statistiku sve kontrole obavlja na nivou deklaracije. Kontrole se mogu klasifikovati kao: Osnovne kontrole - podrazumevaju proveru valjanosti podataka i obično se odnose na sve sakupljene varijable. Primeri grešaka otkivenih u ovoj vrsti kontrole mogu biti netačni ili nedostajući kodovi, nedostajuće vrednosti u deklaracijam; neodgovarajući broj cifara u numeriči definisanom polju, itd...RZS koristi referentne tabele sa automatskim procesom kontrole i otkrivanja vrste greške. Složene kontrole - podrazumevaju proveru tačnosti podataka i procenu svih mogućih grešaka povezanih sa podacima.Podaci zadovoljavaju prethodno navedene kriterijume kontrola, ali su verovtno netačni, s toga se mogu obraditi, ali ako su obuhvaćeni iskriviće statističku analizu. Metode koje koriti RZS sastoje se i od provera jedne vrednosti u odnosu na drugu unutar deklaracije ili između deklaracija. Podaci o spoljnoj trgovini, takođe, mogu se proveriti i u poređenju sa drugim izvorima. Na primer: platni bilans, podaci iz poslovnih registara, podaci o PDV-u, podaci zemalja partnera itd. Svrha ovih sekundarnih izvora je pružanje dodatnih informacija koje se mogu koristiti prilikom provere verodostojnosti podataka ili kao verifikacija deklaracija trgovaca.
| |
18.5. Kompilacija podataka | |
Proces obrade podataka spoljne trgovine sastoji se iz sledećih faza:
| |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
Po potrebi i u skladu sa konceptom i definicijama UN, odnosno standardima koji postoje u EU vrše se razna metodološka prilagođavanja. |
19. Napomene | Vrh |
19. Napomene | |
Ovim opisom obuhvaćeni su svi indikatori koji se odnose na podoblast Spoljnotrgovinska robna razmena, statističke oblasti Spoljna trgovina. |