Istraživanje zdravlja stanovništvaMetapodaciPeriodika: ŠestogodišnjaGodina: 2019 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Odgovorne institucije za sprovođenje istraživanja su:
| |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
RZS - Odsek za demografiju i statistiku zdravstva IZJZS - Odeljenje za metodološke principe i standarde integrisanog zdravstvenog informacionog sistema i izveštavanje | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
RZS - Milana Rakića 5, Beograd IZJZS - Dr Subotića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
RZS - EHIS@stat.gov.rs IZJZS - kabinet@batut.org.rs | |
01.7. Broj telefona kontakt osobe | |
RZS: 011 / 2412 922 lokal 280, 384 IZJZS: 011 / 2684 566 |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
09/02/2023 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
9/2/2023 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
9/2/2023 |
03. Statistički pregled | Vrh |
03.1. Opis podatka | |
Glavni cilj istraživanja zdravlja je da se sprovođenjem ankete stanovništva Srbije dobije opis zdravstvenog stanja populacije kako na nivou Republike, tako i na nivou četiri statistička regiona (Vojvodina, Beograd, Šumadija i Zapadna Srbija, Južna i Istočna Srbija). U osnovi istraživanja stoji potreba da se dobiju informacije o tome kako ljudi doživljavaju svoje zdravlje, do koje mere koriste zdravstvenu zaštitu i kako se brinu o svom zdravlju, prihvatajući određene stilove života ili oslanjajući se na preventivne i druge zdravstvene usluge. Opšti obuhvat ankete je stanovništvo starosti 15 i više godina koje živi u privatnim domaćinstvima sa prebivalištem na teritoriji Republike Srbije.
EHIS uključuje sledeće teme:
Zdravstveno stanje
Ova tema uključuje različite dimenzije zdravstvenog statusa i ograničenja aktivnosti u vezi sa zdravljem:
Opšti zdravstveni status (minimalni evropski zdravstveni modul): samoprocena zdravlja, hronični morbiditet i ograničenje aktivnosti
Morbiditet specifičan za bolest
Nesreće i povrede
Izostajanje sa posla u vezi sa zdravljem
Fizička i senzorna funkcionalna ograničenja (takođe kognitivna ograničenja u talasu 3)
Poteškoće u aktivnostima lične nege / aktivnostima svakodnevnog života (kao što su jelo i higijena) i primljena/potrebna pomoć
Aktivnosti u domaćinstvu / Instrumentalne aktivnosti svakodnevnog života (kao što su pripremanje obroka i kupovina) i primljena/potrebna pomoć
Bol
Aspekt mentalnog zdravlja (psihološki stres i mentalno blagostanje u prvom talasu, simptomi depresije u drugom i trećem talasu)
Zdravstveni problemi na poslu (samo u prvom talasu).
Zdravstvena zaštita
Ova tema pokriva upotrebu različitih vrsta lekova i službenih i neformalnih usluga zdravstvene i socijalne zaštite, koje su dopunjene podacima o zdravstvenim troškovima i ograničenjima u pristupu i zadovoljstvu zdravstvenim uslugama:
Hospitalizacija (stacionar i dnevna nega)
Konsultacije sa lekarima i stomatolozima
Posete određenim zdravstvenim radnicima (kao što su fizioterapeuti ili psiholozi)
Korišćenje usluga kućne nege
Upotreba lekova (prepisanih i neprepisanih)
Preventivne mere zdravstvene zaštite (kao što su vakcinacija protiv gripa, pregled dojki, bris grlića materice i krvni testovi)
Nezadovoljene potrebe za zdravstvenom zaštitom
Plaćanje iz džepa za medicinsku negu (samo u prvom talasu)
Zadovoljstvo uslugama koje pružaju zdravstveni radnici (samo u prvom talasu)
Posete određenim kategorijama praktičara alternativne medicine (samo u prvom talasu).
Determinante zdravlja
Ova tema uključuje različite individualne i životne determinante zdravlja:
Visina i težina
Fizička aktivnost/vežbanje
Potrošnja voća, povrća i sokova
Pijenje bezalkoholnih pića zaslađenih šećerom (samo u trećem talasu)
Upotreba duvana i izloženost duvanskom dimu
Upotreba e-cigareta ili sličnih elektronskih uređaja (samo u trećem talasu)
Konzumiranje alkohola
Socijalna podrška
Pružanje neformalne nege ili pomoći (samo u drugom i trećem talasu)
Upotreba psihoaktivnih supstanci (samo u prvom talasu) (prikupljano za nacionalne potrebe u talasu 3)
Životna sredina (izloženost kod kuće i na radnom mestu, izloženost kriminalu) (samo u prvom talasu).
Pozadinske varijable o demografiji i socio-ekonomskim karakteristikama.
Svi indikatori su izraženi u procentima unutar populacije, a raščlanjeni su prema starosti i polu, nivoima obrazovanja, kvintilnim grupama prihoda, regionu, itd.
| |
03.2. Klasifikacije | |
U istraživanju su primenjene standarne međunarodne klasifikacije i to:
Takođe, primenjene su i druge nomenklature i šifarnici kao što su Šifarnik država, Statistička nomenklatura teritorijalnih jedinica i Statistički šifarnik naselja. | |
03.3. Obuhvat sektora | |
EHIS je istraživanje opšte populacije i zdravstvene varijable opisuju opšte zdravlje stanovništva, zdravstvene determinante i korišćenje usluga zdravstvene zaštite. | |
03.4. Statistički koncepti i definicije | |
Istraživanje zdravlja stanovništva Srbije uključuje pet glavnih oblasti istraživanja:
Sledeći indikatori publikovani su u diseminacionoj bazi zavoda:
Zdravstveno stanje
Samoprocenjeni hronični morbiditet
Osobe koje prijavljuju specifične hronične bolesti: Procenat stanovništva (15+) koji je prijavio specifično hronično stanje u poslednjih 12 meseci. Predstavljeni su statistički podaci o 16 bolesti ili hroničnih stanja:
A. Astma (uključujući alergijsku astmu)
B. Hronični bronhitis, hronična opstruktivna bolest pluća, emfizem
C. Infarkt miokarda (srčani udar) ili hronične posledice infarkta miokarda
D. Koronarna bolest srca ili angina pektoris
E. Povišen krvni pritisak (hipertenzija)
F. Moždani udar (moždano krvarenje, cerebralna tromboza) ili hronične posledice moždanog udara
G. Artroza (isključen artritis)
H. Deformitet donje kičme ili hronični problem sa leđima
I. Vratni deformitet ili hronični problem sa vratnom kičmom
J. Dijabetes
K. Alergija, kao što je rinitis, peludna groznica, upala oka, dermatitis, alergija na hranu ili druge alergije (isključuje alergijsku astmu)
L. Ciroza jetre
M. Urinarna inkontinencija, problemi u kontroli bešike
N. Problemi sa bubrezima
O. Depresija
P. Povišene masnoće u krvi (samo u talasu 3)
Funkcionalna ograničenja i oganičenja u obavljanju aktivnosti
Sposobnost obavljanja lične nege i kućnih aktivnosti prema starosnim grupama: Procenat stanovništva starosti 65 i više godina (55+ samo u EHIS 3) prema težini teškoća u najmanje jednoj aktivnosti lične nege ili kućnim aktivnostima. Modaliteti koji se koriste za prikazivanje nivoa ograničenja aktivnosti su: Bez teškoća, Manje teškoće, Ozbiljne teškoće.
Determinante zdravlja
Indeks telesne mase
Indeks telesne mase (BMI): Distribucija populacije (18+) prema njihovom indeksu telesne mase (BMI). BMI se definiše kao težina u kilogramima podeljena kvadratom visine u metrima. Za potrebe distribucije koriste se sledeći modaliteti:
- Nedovoljna težina: BMI manji od 18,5
- Normalna težina: BMI između 18,5 i manje od 25
- Predgojazni: BMI između 25 i manje od 30
- Gojazni: BMI jednak ili veći od 30
Upotreba duvana
Pušenje duvanskih proizvoda: Distribucija stanovništva (15+) prema navikama pušenja duvanskih proizvoda, korišćenjem modaliteta: Dnevni pušač, Povremeni pušač i Nepušač.
Upoteba alkohola
Učestalost konzumiranja alkohola: Distribucija stanovništva (15+) prema učestalosti konzumiranja alkohola koristeći modalitete: Svaki dan, Svake nedelje, Svakog meseca, Manje od jednom mesečno, Ne u poslednjih 12 meseci ili nikada.
Zdravstvena zaštita
Preventivne usluge
Samoprijavljeni poslednji rendgenski pregled dojke kod žena: Distribucija ženske populacije (15+) prema poslednjem mamografskom pregledu koji su obavile.
Samoprijavljeno poslednje testiranje brisa grlića materice kod žena: Distribucija ženske populacije (15+) prema poslednjem testu brisa grlića materice koji su uradile.
Poslednja kolonoskopija koju ispitanici sami prijavljuju: Distribucija populacije (15+) prema poslednjem urađenom kolonoskopskom pregledu.
| |
03.5. Statistička jedinica | |
Statistička jedinica je pojedinac. | |
03.6. Statistička populacija | |
U istraživanje su uključena sva lica starosti 15 i više godina koja žive u privatnim (ne-istitucionalnim) domaćinstvima u Republici Srbiji koja predstavljaju uobičajeno stanovništvo. Isključena su lica u kolektivnim domaćinstvima (studentski i đački domovi, domovi za decu i omladinu ometenu u razvoju, domovi za socijalno ugroženu decu, domovi za penzionere, stare i iznemogle, domovi za odrasle invalide, manastiri, samostani i sl.). Posebnu ciljnu populaciju čine i deca starosti 5 do 14 godina (za nacionalne potrebe uključena je i ova ciljna grupa). | |
03.7. Referentno područje | |
Republika Srbija (Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže pojedinim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju). | |
03.8. Vremenska pokrivenost | |
Istraživanje zdravlja stanovništva Srbije 2019. sprovedeno je potpuno u skladu sa EHIS metodologijom za talas 3. | |
03.9. Bazni period | |
Nije primenljivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Podaci dobijeni istraživanjem izražavaju se u procentima (%). |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
EHIS koristi različite referentne periode:
|
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
EHIS talas 3 je sproveden u skladu sa Uredbom Komisije 2018/255 u pogledu statistike zasnovane na Evropskoj zdravstvenoj anketi (EHIS). U skladu sa procesom pristupanja Republike Srbije EU, odnosno Nacionalnim programom za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije, izvršen je prenos predmeta Uredbe Komisije (EU) broj 141/2013 od 19. februara 2013. o statističkim podacima Zajednice o javnom zdravlju i zdravlju i bezbednosti na radu, u pogledu statističkih podataka Evropske ankete o zdravlju (EHIS) u Program zvanične statistike u periodu od 2016. do 2020. godine. Time je sprovođenje Istraživanja zdravlja stanovništva Srbije – Anketa o zdravlju po metodologiji EHIS – wave 3. u saradnji sa Institutom za javno zdravlje Srbije i Ministarstvom zdravlja Republike Srbije zvanično bilo planirano za 2019. godinu. Institut za javno zdravlje Srbije učestvovao je u sprovođenju nacionalnih istraživanja zdravlja i u ranijim ciklusima počev od 2000. godine. U sprovođenju Istraživanja zdravlja stanovništva, Republički zavod za statistiku učestvuje po prvi put od 2019. godine. Ovim je završen proces institucionalizacije sprovođenja Istraživanja u Republici Srbiji. | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Nije primenljivo. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Uredba (EZ) br. 223/2009 o evropskoj statistici (uvodna izjava 24 i član 20(4)) od 11. marta 2009. (OJ L 87, str. 164), propisuje potrebu uspostavljanja zajedničkih principa i smernica koje osiguravaju poverljivost korišćenih podataka za proizvodnju evropske statistike i pristup tim poverljivim podacima uzimajući u obzir tehnički razvoj i zahteve korisnika u demokratskom društvu. Na nacionanlnom nivou politika poverljivosti podataka regulisana je sledećim aktima:
| |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Rezultati istraživanja objavljuju se u agregiranom - zbirnom obliku, a u skladu sa odredbama Zakona o zvaničnoj statistici, čime je obezbeđena tajnost individualnih podataka o anketiranim domaćinstvima i licima. Baze sa mikropodacima redukovane su za informacije o ispitanicima čime je onemogućena njihova identifikacija. Etički standardi u istraživanjima zdravlja stanovništva moraju biti usaglašeni sa specifičnom nacionalnom legislativom koje se razlikuju od zemlje do zemlje. U međunarodnim okvirima, Helsinška deklaracija (World Medical Association Declaration of Helsinki) koju je usvojila 18. Generalna skupština Svetskog medicinskog udruženja 1964. godine, unapređena amandmanima zaključno sa 2013. godinom na 64. Generalnoj skupštini smatra se osnovom etičkih standarda. Deklaracija predstavlja etičke principe koji se odnose na medicinska istraživanja na ljudima uključujući humani materijal i podatke na osnovu kojih se može izvršiti identifikacija subjekta u istraživanju. Dva najvažnija koncepta su čuvanje privatnosti i informisani pristanak. Svi koraci moraju biti preduzeti u cilju poštovanja privatnosti subjekta istraživanja i poverljivosti informacija prikupljenih o njemu. U Evropi, najvažniji dokument koji reguliše ove aspekte je Opšta regulativa o zaštiti podataka o ličnosti (General Data Protection Regulation – GDPR), novi pravni okvir koji propisuje način korišćenja podataka o ličnosti građana koji je zamenio Direktivu Evropskog Parlamenta o zaštiti ličnosti u vezi sa ličnim podacima (Directive 95/46/EC). U našoj zemlji najvažniji dokumenti koji regulišu ovu materiju su Zakon o zaštiti podataka o ličnosti („Sl. glasnik RS“, br. 97/08, 104/09 - dr. zakon, 68/12, 107/12), Strategija zaštite podataka o ličnosti („Sl. glasnik RS“, br. 58/10) i Zakon o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS“, br. 104/09) uz primenu načela statističke poverljivosti. Načelo statističke poverljivosti (čl. 5, stav 9) podrazumeva zaštitu podataka koji se odnose na pojedinačnu statističku jedinicu, bez obzira na to da li se oni prikupljaju neposredno, prilikom sprovođenja zvaničnih statističkih istraživanja, ili posredno, iz administrativnih ili drugih izvora. Suština ovog načela jeste da odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu koristiti individualne podatke isključivo u statističke svrhe. Načelo statističke poverljivosti se ne odnosi na podatke organa državne uprave kao statističkih jedinica. Statistički podatak se, u skladu sa ovim načelom, ne može koristiti kao osnov za ostvarivanje prava ili stvaranje obaveze izveštajnoj jedinici. Načelo upotrebe ličnih podataka isključivo u statističke svrhe (čl. 5, stav 10) znači da podaci prikupljeni obavljanjem statističkih aktivnosti na koje se odnose odredbe o statističkoj poverljivosti mogu biti korišćeni isključivo u skladu sa ovim zakonom i posebnim zakonom kojim se reguliše oblast zaštite ličnih podataka, odnosno zaštite privatnosti. Za adekvatnu zaštitu prava učesnika u istraživanju osnovno je da oni budu informisani o svojim pravima, kao i o tome gde i kako mogu da dostave žalbe/primedbe ukoliko procene da su im prava na bilo koji način ugrožena. Svakom učesniku u istraživanju je neophodno dati štampani dokument koji ih informiše o sadržaju i nameni istraživanja i obimu njihovih prava, uključujući adresu i telefon na koji je moguće uputiti eventualnu žalbu. Informisani pristanak podrazumeva da je svaki učesnik istraživanja informisan o:
Protokolom Istraživanja zdravlja stanovništva Srbije predviđeno je da neće biti prikupljani osetljivi podaci koji nisu predmet istraživanja. U najvećoj mogućoj meri biće izbegnuto prikupljanje podataka koji identifikuju ispitanika. U skladu sa članom 32 Zakona o zvaničnoj statistici neophodni identifikatori će biti uklonjeni i zamenjeni šifrom. Baze podataka će biti locirane na serverima sa posebnom zaštitom pristupa. Rezultati istraživanja će biti objavljeni u agregiranom obliku čime je u potpunosti obezbeđena tajnost individualnih podataka. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Nije primenljivo. | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Nije primenljivo. | |
08.3. Pristup korisnika | |
Podaci o Istraživanju zdravlja stanovništva Srbije 2019. dostupni su na zvaničnom sajtu zavoda: https://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/oblasti/stanovnistvo/istrazivanje-zdravlja-stanovnistva |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
EHIS talas 3 sproveden je krajem 2019. godine (oktobar-decembar) u Republici Srbiji, a konačni rezultati objavljeni su nakon validacije podataka od strane Evrostata i pripreme studije (16 meseci nakon sprovedenog istraživanja). |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Preliminarni rezultati istraživanja objavljeni su u statističkom saopštenju na sajtu zavoda: https://www.stat.gov.rs/oblasti/stanovnistvo/istrazivanje-zdravlja-stanovnistva/ | |
10.2. Publikacije | |
Studija pod nazivom „Istraživanje zdravlja stanovništva Srbije 2019. godine“, koju je izradila grupa autora, predstavlja najnoviji sveobuhvatan prikaz dragocenih podataka o tome kako građani doživljavaju svoje zdravlje, kako se brinu o svom zdravlju, do koje mere koriste zdravstvenu zaštitu i prihvataju stilove zdravog života, oslanjajući se na preventivne i druge zdravstvene usluge. Publikacija se bazira na rezultatima Istraživanja zdravlja stanovništva koje je, krajem 2019. godine sproveo Republički zavod za statistiku, u saradnji sa Institutom za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ i Ministarstvom zdravlja Republike Srbije. Dostupno na adresi: https://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/oblasti/stanovnistvo/istrazivanje-zdravlja-stanovnistva | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Izabrani set podataka iz istraživanja dostupan je u diseminacionoj bazi Republičkog zavoda za statistiku na adresi: https://data.stat.gov.rs/?caller=1810&languageCode=sr-Cyrl Takođe, na sajtu Evrostata moguće je preuzeti sveobuhvatniji set podataka iz istraživanja za Republiku Srbiju na adresi: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Pristup mikropodacima moguće je obezbediti putem procedure dostupne na sajtu zavoda na adresi: https://www.stat.gov.rs/korisnicka-podrska/micropodaci/ Prilikom objavljivanja rezultata istraživanja na osnovu anonimiziranih mikropodataka Istraživanja zdravlja stanovništva Srbije 2019, neophodno je RZS i IZJZS navesti kao izvor. | |
10.5. Ostalo | |
Dostavljanje informacija na zahtev korisnika se vrši u skladu sa Pravilima o diseminaciji statističkih podataka i usluga Zavoda za statistiku i u skladu sa članom 39 i 43 odredbe o diseminaciji podataka i informacija Zakona o statistici ("Službeni glasnik RS", broj 104/09): https://www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Metodoloka uputstva dostupna su na sledećim adresama:
| |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
Na Evrostatovom sajtu objavljen je izveštaj o kvalitetu za EHIS talas 3 - izdanje 2022, na adresi: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-statistical-reports/-/ks-ft-22-002 RZS je isporučio mikropodatke istraživanja Evrostat-u, a uz to je pripremio i nacionalni izveštaj o kvalitetu. Na osnovu svega toga, Evrostat je izvršio kompletnu validaciju istraživanja sprovednog u Republici Srbiji. |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
Kontrolna procedura celog procesa istraživanja, tokom svih njegovih faza, uključivala je kontrolu uzorkovanja i kontrolu rada na terenu. Kontrola uzorkovanja podrazumevala je praćenje rada anketara pri procesu odabira domaćinstava, odnosno korišćenja zamenskih domaćinstava. Kontrola rada na terenu podrazumevala je kontrolu popunjenih anketa i broja odgovarajućih članova domaćinstva koje je trebalo anketirati. Takođe, tokom perioda anketiranja RZS je sproveo kontrolu rada putem direktnog kontakta domaćinstava na 25% ukupnog uzorka: 15% domaćinstava je kontaktirano putem telefona, dok je 10% kontaktirano putem terenske kontrole, odnosno putem ponovne posete domaćinstvu. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Kontrola je sprovedena tako da obuhvati bar jedno domaćinstvo posećeno od strane svakog anketarskog tima. Za potrebe kontrole pripremljen je poseban upitnik, koji su popunjavali supervizori. Rezultati kontrole su pokazali da je procedura prikupljanja podataka završena adekvatno. Pored toga, nacionalni izveštaj o kvalitetu dostavljen je i odobren od strane Evrostat-a. |
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Istraživanje zdravlja predstavlja instrument integrisan u donošenje odluka u procesu kreiranja adekvatne zdravstvene politike. Pored ovoga, podaci su namenjeni istraživačima, naučnicima, studentima, medijima i celokupnoj zainteresovanoj javnosti. | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Nije primenljivo. | |
12.3. Kompletnost | |
EHIS istraživanje pokriva lica koji žive u privatnim domaćinstvima (sva lica starosti 15 i više godina koja su članovi domaćinstva), dok su deca od 0-14 godina i lica koja žive u kolektivnim domaćinstvima ili u institucijama isključena iz ciljne populacije. Ipak, za nacionalne potrebe napravljen je upitnik koji se odnosi na decu starosti 5-14 godina kako bi se dobila sveobuhvatnija slika zdravstvenog stanja i ovog dela populacije. |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13.1. Ukupna tačnost | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
U Istraživanje je bilo ukupno uključeno 5.114 domaćinstava i 15.621 ispitanik.
Od ukupno 13.589 registrovanih članova domaćinstava starih 15 i više godina njih 13.178 je pristalo ili je bilo u mogućnosti da bude anketirano, što daje stopu odgovora od 97,0%. Od broja osoba koje su pristale da budu anketirane, njih 11.790 je prihvatilo da popuni upitnik za samopopunjavanje (stopa odgovora 89,5%), dok je 11.474 pristalo na sprovođenje merenja (stopa odgovora 87,1%).
Od ukupno 1.493 registrovanih članova domaćinstava uzrasta 5 do 14 godina za 1.465 je roditelj/staratelj pristao da odgovori na anketu, pa je stopa odgovora za uzrasnu grupu dece 98,1%. Od ukupnog broja dece koja su učestvovala u istraživanju, za njih 1.285 je data saglasnost za merenje visine i mase (stopa odgovora 87,7%).
Ukupna tačnost sprovedenog procesa i prikupljenih podataka verifikovana je od strane Evrostat-a. Pogledati dokument EHIS wave 3 - assessment | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13.2. Uzoračka greška | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Okvir za uzorak Istraživanja bio je Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011.
Standardne greške ključnih indikatora se obično koriste kao mera pouzdanosti podataka prikupljenih putem ankete na uzorku. U nacionalnim izveštajima o kvalitetu, države članice su navele standardnu grešku za pet indikatora:
Tabela grešaka uzorkovanja za izabrane varijable:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13.3. Neuzoračka greška | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neuzoračke greške su podeljene u sledeće kategorije:
1. Greška obuhvata - okvir za uzorak svih anketnih istraživanja u Republici Srbiji je Popis stanovništva, domaćinstava i stanova koji se sprovodi na svakih deset godina. Stoga, uzorak je obuhvatio i rezervna domaćinstva za anketiranje (kada na terenu ne postoji/nije moguće naći domaćinstvo koje je u uzorku, i sl.)
2. Greška merenja - tokom sprovedenog pilot istraživanja svi uočeni nedostaci koji su se ticali adekvatnosti izrađenih instrumenata Istraživanja (uputstva, obrasci) kao i programa za unos podataka, dopunjeni su odgovarajućim jedinstvenim objašnjenjima i dodatnim kriterijumima logičke kontrole unetih podataka.
3. Greška neodgovora - neodgovor je smanjen sprovođenjem medijske kampanje, obaveštavanjem domaćinstava o sprovođenju Istraživanja putem pisama, ponovnim dolascima (četiri posete), uvođenjem zamenskih domaćinstava i kreiranjem samopopunjavajućeg upitnika za osetljiva pitanja.
|
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
Uredbom o EHIS talasu 3 (Uredba Komisije 2018/255) precizirano je da „države članice prosleđuju unapred proverene mikropodatke u roku od 9 meseci nakon završetka nacionalnog perioda za prikupljanje podataka“. Republički zavod za statistiku ispoštovao je ovaj rok za isporuku mikropodataka iz Istraživanja prema Evrostat-u. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
Republički zavod za statistiku ispoštovao je rok za objavljivanje konačnih podataka Istraživanja i izradu studije od šesnaest meseci nakon terenskog rada. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
EHIS ima za cilj postizanje standardizacije svih ulaznih elemenata Istraživanja. Pripremljen je standardni model upitnika (pitanja, kategorije odgovora, filteri, itd.) kao i konceptualne smernice i obrazloženja. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
Podaci Istraživanja počev od 2019. godine (EHIS talas 3) biće uporedivi sa narednim talasima. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
EHIS i EU-SILK uključuju nekoliko pitanja u vezi sa zdravstvenim statusom lica koja su međusobno uporediva. | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Nije primenljivo. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Istraživanje je implementirano uz finansijsku podršku EU IPA 2018 (75%) i iz budžeta Republike Srbije (25%).
Procenjeno prosečno vreme potrebno za popunjavanje svakog upitnika bilo je:
• Informativni panel za domaćinstvo - 15 minuta;
• Individualni upitnik za odrasle (15+) - 45 minuta;
• Individualni upitnik za decu (5-14) - 20 minuta;
• Samopopunjavajući upitnik za odrasle (15+) - 15 minuta.
|
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku: https://www.stat.gov.rs/media/2283/opsta-politika-revizije-rzs-1.pdf | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Do sada nije postojala potreba za revizijom podataka iz ovog Istraživanja. |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Podaci iz Istraživanja dobijeni su isključivo prikupljanjem na terenu. U pitanju je uzoračko istraživanje. U skladu sa preporukama Evrostata za sprovođenje Istraživanja zdravlja stanovništva (European Health Interview Survey – EHIS wave 3, Methodological manual) biće korišćen nacionalno reprezentativan slučajni uzorak – stratifikovani dvoetapni uzorak skupina (klastera). U svakoj etapi izbora uzorka poznata je verovatnoća izbora jedinica uzorka. Uzorak će biti izabran tako da obezbedi statistički pouzdanu ocenu velikog broja indikatora koji ukazuju na zdravlje populacije, kako na nacionalnom nivou, tako i na nivou četiri regiona: Beogradski region, Region Vojvodine, Region Šumadije i Zapadne Srbije, Region Južne i Istočne Srbije, i na nivou gradskih i ostalih naselja/područja. Tri ključna koncepta neophodna za razumevanje načina na koji će uzorak biti konstruisan jesu: stratifikovani uzorak, uzorak klastera i višeetapni uzorak. Stratifikovani uzorak je uzorak kod koga se posmatrana populacija deli na određen broj grupa koje nazivamo stratumi i iz svakog stratuma se bira slučajni uzorak. U opštem slučaju stratumi se formiraju tako da se postigne što veća homogenost u stratumu u odnosu na izabranu pomoćnu stratifikacijsku varijablu. Ovim postupkom se postiže značajno poboljšanje preciznosti slučajnog uzorka. Uzorak skupina (klastera) podrazumeva pogodno definisane (formirane) skupine kao jedinice izbora pri čemu se svaka izabrana skupina popisuje u celini. Klasteri su na primer: naselja (skupina domaćinstava), popisni krugovi (skupina domaćinstava ili lica), domaćinstva (skupina lica), itd. U standardnom terenskom istraživanju, nije ekonomično birati uzorak direktno iz odgovarajućih spiskova lica. Takav uzorak zahteva da anketar koji prikuplja podatke obilazi veliku teritoriju, jer su jedinice uzorka rasprostranjene u mnogim segmentima teritorije. Raspoloživa sredstva ne dozvoljavaju takav pristup. Ovi razlozi upućiju na potrebu izbora većih jedinica, odnosno skupina umesto izbora elemenata (individualnih jedinica) direktno iz populacije. Ako se izbor uzorka koriguje tako da se umesto cele izabrane skupine elementarnih jedinica anketira samo jedan uzorak unutar skupina, tada govorimo o izboru uzorka u dve ili više etapa. Višeetapni uzorak podrazumeva izbor uzorka elemenata ili manjih skupina elemenata unutar prethodno izabrane skupine. Na taj način uzorak elemenata se može realizovati u više etapa izbora. Kao kompromis između potrebne preciznosti procene i troškova sprovođenja ankete, određen je uzorak od 6.000 domaćinstava u kojima je oko 15.000 članova starosti 15 i više godina i oko 1.500 dece uzrasta od 5 do 14 godina. U izračunavanju uzorka veličina dece uzrasta od 5 do 14 godina nije uzeta u obzir. Utvrđeno je da se na svakom popisnom krugu odabere po 10 domaćinstava, uzimajući u obzir troškove sprovođenja ankete, kao i vreme potrebno za završetak ankete na popisnom krugu. Za svaki popisni krug obezbeđena su i rezervna domaćinstva u slučaju da je veliki broj domaćinstava na popisnom području krugu saradnju. Deljenjem ukupnog broja domaćinstava sa brojem domaćinstava u uzorku po popisnom okrugu, izračunato je da treba izabrati 600 popisnih krugova. Raspodela uzorka po regionima i tipu naselja, srazmerna je broju lica starosti 15 i više godina u ovim kontingentima, na osnovu aktuelnih demografskih procena 2018. godine. Realizovan je uzorak od 5.114 domaćinstava koja su brojala 15.621 lice, od čega 13.589 uzrasta od 15 i 15 godina. preko i 1.493 dece uzrasta od 5 do 14 godina. Okvir za izbor uzorka predstavlja Popis stanovništva, domaćinstava i stanova 2011. | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Od 2019. godine istraživanje se sprovodi svake šeste godine (sledeći EHIS talas 4 biće sproveden u 2025. godini i nakon toga 2031, 2037 itd). | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
U Istraživanju zdravlja stanovništva Srbije 2019. korišćena su tri načina prikupljanja podataka:
1) intervju „licem u lice“ ‐ prikupljanje odgovora na pitanja u toku verbalne komunikacije između anketara i ispitanika,
2) samopopunjavanje upitnika od strane ispitanika bez učešća anketara i
3) merenje osnovnih antropometrijskih karakteristika (visina i telesna masa) i krvnog pritiska.
Intervju „licem u lice“ sa jednom osobom podrazumevao je da anketar popunjava strukturisan i delimično strukturisan instrument istraživanja (upitnik) u prisustvu ispitivane osobe.
Primena samopopunjavajućeg upitnika je značila da ispitanik dobija strukturisani upitnik i uputstvo i da ga sam popunjava, bez pomoći anketara. Upitnik popunjen od strane ispitanika je zatim predat anketaru po posebnoj proceduri.
Za popunjavanje upitnika korišćen je postupak kompjuterski asistiranog intervjuisanja (computer-assisted personal interviewing, CAPI) i postupak anketiranja putem „papira i olovke“ (paper-and-pencil procedures, PAPI) za samostalno popunjavanje upitnika.
Merenje osnovnih antropometrijskih karakteristika (visina i telesna masa) je obavljeno od strane članova anketnog tima.
| |
18.4. Validacija podataka | |
U cilju smanjenja broja grešaka prilikom unosa podataka tokom anketiranja, ugrađena je logička kontola u CAPI aplikaciji za unos podataka. Pored toga, u centralnoj bazi podataka koja se nalazi na serveru Republičkog zavoda za statistiku, vrši se potpuna logička kontrola podataka prikupljenih na terenu. Kriterijumi za logičku kontrolu podataka obezbeđeni su i od strane Evrostat-a i služe za pripremu nacionalne baze podataka sa mikropodacima koja se dostavlja na validaciju (uputstva za obradu podataka uključujući šifrarnik i pravila validacije). | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Priprema programa za obradu podatakaCilj obrade podataka je da obezbedi analizu podataka i da napravi tabele indikatora istraživanja. Lista glavnih indikatora se u najvećem obimu oslanja na Evropske indikatore zdravlja – ECHI (European Community Health Indicators). Detaljna lista indikatora, koja obuhvata i nacionalne indikatore, finalizovana je u toku prve faze terenskog istraživanja. Obrada podataka uključila je sledeće korake:
Svaki program tabeliranja povezan je sa indikatorom i njegovom definicijom na listi indikatora. S obzirom da je planirano poređenje nekih podataka sa podacima prethodnog istraživanja, veoma je bilo važno proveriti da li te promenljive postoje u obe baze podataka i da li imaju isti format. Izračunavanje i dodavanje uzoračkih ponderaZarad preciznije procene parametara na nacinalnom nivou, izračunati su i korišćeni uzorački ponderi. Uzorački ponderi su izračunati i dodati svim datotekama predviđenim za analizu: bazi Ispitanici 15+ i bazi Deca 5–14. Tabeliranje i analizaModel plana tabeliranja je napravljen kao dodatak uz prethodno formiranu listu indikatora tzv. Plan tabeliranja za jedan ili više formiranih indikatora. Da bi se pratili trendovi i izvršila kontrola dobijenih podataka, urađena je komparativna analiza podataka sa rezultatima iz prethodnih talasa istraživanja. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
Nije primenljivo. |
19. Napomene | Vrh |
19. Napomene | |
Nema napomena. |