4.2.1 Indeks ranog razvoja deteta, prema polu


Metapodaci
Periodika: Četvorogodišnja
Godina: 2025


METAPODACI
Informacije o indikatoru
Definicija i metodologija
Izvor podataka i periodika prikuplјanja podataka
Napomena
ID globalnog indikatora
Datum ažuriranja metapodataka
Globalni metapodaci

Informacije o indikatoruVrh
Naziv indikatora

4.2.1 Indeks ranog razvoja deteta, prema polu

Naziv globalnog indikatora

4.2.1 Udeo dece starosti 24–59 meseci koja se pravilno razvijaju u domenima zdravlja, obrazovanja i psiho-socijalnog blagostanja, prema polu

Potcilj

4.2 Do 2030. obezbediti da sve devojčice i dečaci imaju pristup kvalitetnom razvoju u ranom detinjstvu, brizi i predškolskom obrazovanju kako bi bili spremni za osnovno obrazovanje

Cilj

Cilj 4. Obezbediti inkluzivno i pravedno kvalitetno obrazovanje i promovisati mogućnost celoživotnog učenja za sve


Definicija i metodologijaVrh
Definicija

Procenat dece uzrasta 36–59 meseci koja se pravilno razvijaju u najmanje tri od sledeća četiri domena: poznavanje slova i brojeva, fizički razvoj, socijalno-emocionalni razvoj i učenje. 

Metodološka objašnjenja

Za izračunavanje indeksa ranog razvoja deteta (ECDI) korišćen je modul od 10 delova. Osnovna svrha ovog indeksa je da se obezbede informacije potrebne za sačinjavanje javnih politika u vezi sa razvojem dece u Srbiji. Indeks je baziran na izabranim parametrima razvoja koje deca treba da dostignu do 3 i 4 godine. Pri određivanju da li se dete razvija u skladu sa svojim uzrastom, korišćeno je 10 stavki u četiri domena:- pismenost/poznavanje brojeva: identifikovanje da li se dete razvija u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima bazirano je na informaciji da li može da prepozna/navede najmanje deset slova azbuke/abecede, da li može da pročita najmanje četiri jednostavne, popularne reči, kao i da li zna da imenuje sve brojeve od jedan do 10. Ako su ispunjene najmanje dve od pomenutih stavki, onda se smatra da se dete razvija u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima;- fizički razvoj: ukoliko dete može da podigne mali predmet pomoću dva prsta, npr. štap ili kamen sa zemlje, i/ili majka/staratelj ne izjavi da je dete ponekad previše bolesno da bi se igralo, onda se smatra da se dete razvija u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima u fizičkom smislu;- socio-emocionalni razvoj: smatra se da se dete razvija u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima ukoliko su ispunjene dve od sledećih stavki: ako se dete dobro slaže s drugom decom, ako dete ne šutira, ne ujeda ili ne udara drugu decu i ako dete može da održi pažnju;- učenje: ako dete ume da izvršava jednostavna uputstva o tome kako da nešto pravilno uradi i/ili ako može samostalno da obavi neki zadatak koji mu je dat, onda se smatra da se dete razvija u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima u domenu učenja.ECDI je izračunat kao procenat dece koja se razvijaju u skladu sa odgovarajućim razvojnim parametrima u najmanje tri od četiri domena. Rezultati su predstavljeni u tabeli CD.5.

 

MICS 6: https://www.stat.gov.rs/media/5611/mics6_izvestaj_srbija.pdf

Način računanja

Broj dece uzrasta od 24 do 59 meseci koja su razvojno u skladu sa svojim uzrastom u pogledu zdravlja, učenja i psihosocijalnog blagostanja podeljeno sa ukupnim brojem dece uzrasta od 24 do 59 meseci u populaciji, pomnoženo sa 100.

Jedinica mere

%

Dostupne dezagregacije

Pol

Teritorijalni nivo

Republika Srbija


Izvor podataka i periodika prikuplјanja podatakaVrh
Izvor podataka

Istraživanje višestrukih pokazatelja (MICS - Multiple Indicator Cluster Survey)

Periodika prikuplјanja podataka

Četvorogodišnja


NapomenaVrh

Poslednji dostupni podaci su od 2019. kada je sprovedeno poslednje MICS istraživanje u Republici Srbiji.


ID globalnog indikatoraVrh

C040201


Datum ažuriranja metapodatakaVrh
30/5/2025

Globalni metapodaciVrh

https://unstats.un.org/sdgs/metadata/files/Metadata-04-02-01.pdf