4.3.1 Stopa učešća mladih i odraslih u formalnom i neformalnom obrazovanju i obukama u prethodne četiri sedmice, prema polu


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2025


METAPODACI
Informacije o indikatoru
Definicija i metodologija
Izvor podataka i periodika prikuplјanja podataka
Napomena
ID globalnog indikatora
Datum ažuriranja metapodataka
Globalni metapodaci

Informacije o indikatoruVrh
Naziv indikatora

4.3.1 Stopa učešća mladih i odraslih u formalnom i neformalnom obrazovanju i obukama u prethodne četiri sedmice, prema polu

Naziv globalnog indikatora

4.3.1 Stopa učešća mladih i odraslih u formalnom i neformalnom obrazovanju i obukama u prethodnih 12 meseci, prema polu

Potcilj

4.3 Do 2030. obezbediti jednaku dostupnost pristupačnog i kvalitetnog stručnog obrazovanja na svim nivoima, uključujući i univerzitetsko, za sve žene i muškarce

Cilj

Cilj 4. Obezbediti inkluzivno i pravedno kvalitetno obrazovanje i promovisati mogućnost celoživotnog učenja za sve


Definicija i metodologijaVrh
Definicija

Procenat mladih i odraslih lica određene starosti (15-24 godina, 25-64 godina) koji učestvuju u formalnom ili neformalnom obrazovanju ili obuci u datom vremenskom periodu (4 sedmice pre istraživanja).

Metodološka objašnjenja

Pod formalnim obrazovanjem podrazumeva se strukturiran i institucionalizovan sistem koji propisuje država.
Formalno obrazovanje podrazumeva:
utvrđen cilj i nivo obrazovanja; utvrđen plan i program; utvrđena pravila za pristup višem nivou obrazovanja; održava se u obrazovnim institucijama koje su u okviru formalnog sistema obrazovanja (škole, visoke škole i fakulteti, akademije); završavanjem škola i fakulteta koje su u sistemu formalnog obrazovanja dobijaju se svedočanstva i diplome koje su priznate od strane Ministarstva prosvete.
Neformalno obrazovanje/obuka podrazumeva institucionalizovano učenje koje se odvija kroz struktuirane programe, ali nije u sistemu formalnog obrazovanja. To su organizovani procesi učenja koji su namenjeni osposobljavanju za rad i druge aktivnosti, kao i za lični razvoj.
Neformalno obrazovanje se realizuje kroz: kurseve, radionice i seminare, instruktaže/obuke na poslu, privatne časove.
Najčešće, organizatori neformalnog obrazovanja su: radnički/narodni univerziteti, poslodavci, komercijalne institucije, neprofitne organizacije itd.
Ovaj vid obrazovanja može, ali ne mora, obezbediti sticanje odgovarajućih potvrda, svedočanstava, diploma i sl. Neformalno obrazovanje može biti vezano kako za posao, tako i za lični interes, ambiciju, hobi i sl.

 

Podaci se dobijaju iz Ankete o radnoj snazi (LFS).

Način računanja

Broj lica u odgovarajućim starosnim grupama koji učestvuju u formalnom ili neformalnom obrazovanju ili obuci u odnosu na populaciju iste starosne dobi

Jedinica mere

%

Dostupne dezagregacije

Pol, Starosne grupe

Teritorijalni nivo

Republika Srbija


Izvor podataka i periodika prikuplјanja podatakaVrh
Izvor podataka

Republički zavod za statistiku

Periodika prikuplјanja podataka

Godišnja


NapomenaVrh

Obrazovanje u poslednjih 12 meseci je uvedeno kao dvogodišnja varijabla 2021. godine od strane Evrostata, kada se to pitanje prvi put pojavljuje u upitniku, dok za varijablu koja se odnosi na obrazovanje u protekle četiri sedmice podaci postoje za dugu vremensku seriju i dostupni su na godišnjem nivou (i kvartalnom). To je razlog davanja podataka za četiri sedmice, jer bi se u suprotnom izgubila serija. Naslov SDG indikatora nije menjan, već jeu metapodacima uneta napomenu da se radi o prethodne četiri sedmice, a ne o 12 meseci.

Došlo je do prekida u vremenskoj seriji 2021. godine usled usklađivanja ARS metodologije sa najnovijom Evrostatovom regulativom. Prekid serije postoji i u 2014. i 2008. godini.


ID globalnog indikatoraVrh

C040301


Datum ažuriranja metapodatakaVrh
13/6/2025

Globalni metapodaciVrh

https://unstats.un.org/sdgs/metadata/files/Metadata-04-03-01.pdf